بناهای خشتیِ ۴۵۰ ساله در ترکیه، اسطوره مقاومت در برابر زلزله

 به نقل از روزنامه دیلی صباح، این عمارت‌های ساخته شده از آجر گِلی همچنان استوار و پابرجا هستند و بدون کوچکترین نشانه‌ای از فروریختن یا ترک قریب الوقوع، موجب شگفتی و حیرت کسانی می‌شوند که از آنها بازدید می‌کنند.

در حالی که پس از وقوع دو زمین لرزه بزرگ در روز دوشنبه ششم فوریه (ماه جاری میلادی) در جنوب شرق ترکیه با کانون قهرمان‌ماراش ظرف کمتر از ۱۰ ساعت، ده‌ها هزار خانه و ساختمان مسکونی ویران شدند و این حادثه بیش از ۴۴ کشته و ده‌ها هزار زخمی در این منطقه برجای گذاشت، تماشای این ساختمان‌های گِلی که پس از پشت سر گذاشتن چندین زلزله قوی همچنان سرپا هستند موجب حیرت بازدیدکنندگان شده است.

شهر الازیغِ ترکیه که در ژانویه ۲۰۲۰ با وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر به لرزه درآمد، در پی این دو زمین‌لرزه‌ اخیر در قهرمان‌ماراش نیز به شدت آسیب دید.

بنابر گزارش رسانه‌های محلی، بر اثر زلزله‌های اخیر در این شهر یک ساختمان فرو ریخت و همچنین تعداد ساختمان‌هایی که آسیب شدید دیده بودند از ۲۰۰۰ بنا فراتر رفت.

با این حال، حتی کوچکترین شکافی در عمارت های تاریخی ۴۵۰ ساله در منطقه «اولوکنت» (Ulukent که قبلا به Hüseynik شهرت داشته) در حومه شهر قدیمی «خارپوت» ثبت نشد.

کنعان ساغای، یکی از ساکنین این منطقه درباره این عمارت‌ها می‌گوید: ما ۱۷ عمارت ثبت شده داریم. خدا را شکر، هیچکدام فرو نریخته و حتی ترک هم نخورده است. این بناهای ۴۵۰ ساله، همیشه پابرجا هستند.

ساغای می‌گوید: زمین‌های زیر این بناها محکم است. ساختمان‌های یک‌سال ساخت در بازار این شهر تخریب شده‌اند اما این عمارت‌های قدیمی، سه زلزله بزرگ را پشت سر گذاشته و پابرجا هستند.

وی افزود: کسانی که این عمارت‌ها را می‌بینند، شگفت زده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه صخره ای است زیرا در حومه خارپوت قرار دارد، خاطرنشان کرد: به رغم اینکه این عمارت‌ها یک طبقه و خشتی هستند اما هیچ آسیبی ندیده اند.

یکی دیگر از ساکنان محلی می‌گوید: من ۶۰ سال است که اینجا زندگی می کنم. خانه های ساخته شده از خشت همچنان پابرجا هستند. آنها هنوز ایستاده اند. زلزله می آید اما اینجا هیچ اتفاقی نمی افتد. زمین اینجا عالی است. در یک سو، این بناهای خشتی محکم ایستاده‌اند و در آن سو، ساختمان های بتنی فرو ریخته‌اند!