راه‌اندازی سامانه مشاوره ژنتیک در سال ۱۴۰۲/اعلام نحوه غربالگری در استانهای محروم

افروز صفاری‌فرد در این باره اظهار کرد: سامانه مشاوره ژنتیک به عنوان طرح به شورای تحول سازمان بهزیستی اعلام شده است، اما در سال جاری به دلیل مشکلات موجود در سامانه‌های سازمان این کار به تعویق افتاد و قرار است در سال ۱۴۰۲ پیگیر راه‌اندازی آن باشیم.

وی بیان کرد: در صورت راه‌اندازی این سامانه هوشمند، دسترسی آحاد جامعه به آن امکان‌پذیر است و یکی از مزایای آن این است که براساس شرایط هر فرد (قبل از ازدواج و قبل از بارداری) پرسشنامه‌های مجزایی طراحی شده که افراد به آن دسترسی داشته و آن را تکمیل می‌کنند. همچنین سامانه مشاوره ژنتیک می‌تواند افراد را با عوامل بروز معلولیت در ژنتیک خودشان آشنا کند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در صورتی که با تکمیل پرسشنامه نیاز فرد برای ارجاع به مشاوره وجود داشته باشد، پیامی از سوی سامانه به او ارسال و نزدیک‌ترین مرکز مشاوره نیز اعلام می‌شود تا بتواند ادامه مشاوره را در آنجا دریافت کند.

صفاری‌فرد گفت: طی چند سال اخیر این پرسشنامه از سوی سازمان بهزیستی با همکاری وزارت آموزش و پرورش توسط دانش‌آموزان (غربالگری قبل از ازدواج) تکمیل می‌شد اما به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم این تفاهم‌نامه را دوباره با وزارت آموزش و پرورش امضا کنیم و بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که پرسشنامه مشاوره ژنتیک از طریق سامانه در اختیار افراد قرار گیرد و طیف بیشتری از افراد به این خدمت دسترسی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دسترسی استان‌های محروم به این سامانه نیز توضیح داد: در این زمینه برنامه‌ریزی صورت گرفته است؛ باتوجه به اینکه استان‌های محروم مراکز مشاوره ژنتیک ندارند به همین لحاظ طرح مجزایی نوشته شده تا کارشناسان ارشد ژنتیک در دل مراکز مثبت زندگی استان، پایگاه‌های مشاوره ژنتیک ایجاد کنند و بر این اساس نیز مراحل غربالگری ژنتیک در این مراکز برای افراد انجام شود. در سال آینده در سه یا چهار استان به صورت پایلوت این طرح نیز اجرا می‌شود.