ماسک و ترامپ چطور در شبکه اجتماعی رقیب شدند؟
 یکی از بزرگترین علامت سوالهایی که درباره خرید توییتر توسط ایلان ماسک وجود دارد، این است که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به این پلتفرم بازخواهد گشت یا خیر.

ترامپ که هفته گذشته نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد، ممکن است از دسترسی بدون محدودیت به میلیون‌ها کاربر توییتر، بهره ببرد.

ماسک اعلام کرد ممنوعیت ترامپ را لغو خواهد کرد اما به نظر می‌رسد ترامپ اشتیاقی به  تغییر تمرکز از استارتاپ شبکه اجتماعی خود به نام "تروت سوشال" به توییتر ندارد. علاوه بر این، هر چند این دو تاجر نسبت به چپ بیزار بوده و به راه انداختن جنجالهای آنلاین تمایل دارند، اما رابطه آنها طی سال‌های اخیر فراز و نشیب فراوانی داشته است. پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به بررسی ارتباط این دو چهره جنجالی پرداخته است:

نوامبر ۲۰۱۶: ماسک اعلام کرد ترامپ فرد مناسبی برای این شغل نیست

درست پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ماسک به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت تصور نمی‌کند ترامپ باید رئیس جمهور شود. ماسک گفت: من به شدت احساس می‌کنم که او فرد مناسبی نیست. به نظر نمی‌رسد شخصیتی داشته باشد که انعکاس خوبی در ایالات متحده داشته باشد. این میلیاردر افزود: سیاستهای اقتصادی و زیست محیطی هیلاری کلینتون، سیاستهای درستی هستند.

دسامبر ۲۰۱۶: ماسک در شورای مشاوره ترامپ منصوب شد

پس از پیروزی در انتخابات، ترامپ ماسک را در دو شورای مشاوره اقتصادی به همراه مدیران تجاری دیگری مانند تراویس کالانیک، مدیرعامل شرکت اوبر، منصوب کرد.

ماسک به دلیل همکاری با رئیس جمهور جنجالی، با انتقاد زیادی روبرو شد اما با گفتن این که از این موقعیت برای اعمال نفوذ برای سیاستهای زیست محیطی و مهاجرت بهتر استفاده می‌کند، از انتخابش دفاع کرد.

ژوئن ۲۰۱۷: ماسک ارتباط با کاخ سفید را در اعتراض به سیاست‌های زیست محیطی ترامپ قطع کرد

دولت ترامپ اول ژوئن سال ۲۰۱۷ اعلام کرد آمریکا از توافق اقلیمی پاریس خارج خواهد شد. ماسک از سمت خود در شوراهای مشاوره ریاست جمهوری استعفا کرد. وی در توییتی با اعلام کناره گیری خود، نوشت: تغییرات اقلیمی واقعی است. خروج از توافق پاریس برای آمریکا یا دنیا خوب نیست. هدف ماسک برای تسلا، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از طریق خودروهای برق، نیروی خورشیدی و ذخیره سازی انرژی ثابت است.

ژانویه ۲۰۲۰: یکی از بزرگترین نابغه‌های ما

ترامپ در مصاحبه‌ای که ژانویه سال ۲۰۲۰ با شبکه سی‌ان‌بی‌سی داشت، دستاوردها و نبوغ ماسک را تمجید کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به این که تسلا از فورد و جنرال موتورز با ارزش‌تر شده است، گفت: باید برای ماسک اعتبار قائل شویم. او در زمینه موشکها هم فعالیت دارد. او موشکها را دوست دارد و در موشکها هم کارش خوب است. ترامپ حتی ماسک را یکی از بزرگترین نابغه‌های ما خواند و او را به توماس ادیسون تشبیه کرد.

مه ۲۰۲۰: ترامپ از ماسک در مشاجره بر سر مقررات کووید کالیفرنیا حمایت کرد

با شیوع پاندمی کووید در آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۰، ماسک با مقامات بهداشت عمومی کالیفرنیا که تسلا را مجبور کردند کارخانه‌اش در این ایالت را موقتا تعطیل کند، درگیر شد. ترامپ از ماسک ابراز حمایت کرد.

ترامپ در توییتی در مه ۲۰۲۰ نوشت: کالیفرنیا باید اجازه دهد تسلا و ایلان ماسک، کارخانه را همین الان باز کنند. این کار می‌تواند سریع و مطمئن انجام شود. ماسک جواب داد: متشکرم.

مه ۲۰۲۲: ماسک اعلام کرد حساب توییتری ترامپ را برخواهد گرداند

ماسک ماه مه اعلام کرد به عنوان مالک جدید توییتر، ممنوعیت ترامپ را لغو خواهد کرد.

ماسک در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز، این ممنوعیت را یک تصمیم بد از نظر اختلافی و احمقانه تا بی‌نهایت خواند. توییتر فعالیت ترامپ در این پلتفرم را پس از وقایع ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ و حمله به ساختمان کنگره، به طور دائمی ممنوع کرد.

این میلیاردر خود را حامی مطلق آزادی بیان خواند و اعلام کرد یکی از اهداف اصلی‌اش برای خرید توییتر، خصوصی کردن این شرکت و کاهش نظارت بر محتوا در این پلتفرم شبکه اجتماعی بود.

ژوییه ۲۰۲۲: ترامپ ماسک را یک هنرمند مزخرف خواند

ترامپ، در ژوییه ماسک را هدف گرفت و مدعی شد این تاجر به او رای داده اما بعدا منکر شده است. ترامپ در همایشی در انکوریج آلاسکا گفت: می‌دانید ماسک آن روز گفت: من هرگز به یک جمهوریخواه رای نداده‌ام. گفتم نمی دانستم. او بعدا به من گفت: به من رای داده است. پس یک هنرند مزخرف دیگر است. ماسک روز دوشنبه توییت کرد ادعای ترامپ درست نبوده است.

ژوییه ۲۰۲۲: ماسک گفت ترامپ نباید دوباره نامزد ریاست جمهوری شود

ماسک از حمله شخصی به ترامپ خودداری کرد اما گفت: "او نباید دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری، نامزد شود". ایلان ماسک در توییتی نوشت: "من از این مرد متنفر نیستم اما زمان آن رسیده که ترامپ کلاهش را بیاویزد و به افق برود. همچنین تصور می‌کنم حداکثر سن قانونی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری باید ۶۹ سال باشد. " ترامپ ۷۶ ساله است.

ژوییه ۲۰۲۲: پاسخ کوبنده ترامپ

ترامپ در شبکه اجتماعی تروت سوشال که تاسیس کرده است، در یک پست طولانی به ماسک حمله کرد و با انتقاد از سرمایه‌گذاریهای ماسک، تسلا و شرکت فضایی اسپیس ایکس نوشت: وقتی ایلان ماسک به کاخ سفید آمد و از من برای بسیاری از پروژه‌های یارانه‌ای خود درخواست کمک کرد؛ خواه خودروهای برقی که مسافت کافی حرکت نمی‌کنند، خودروهای بدون راننده که تصادف می‌کنند یا موشکهایی که به ناکجا می‌روند که بدون یارانه، او بی‌ارزش می‌شد و به من گفت: طرفدار بزرگ ترامپ و جمهوریخواهان است، می‌توانستم بگویم زانو بزن و التماس کن و او این کار را انجام می‌داد. ماسک در پاسخ به این حمله در توییتر نوشت: بامزه بود.

اکتبر ۲۰۲۲: ترامپ توافق ماسک برای خرید توییتر را تشویق کرد اما گفت برنمی‌گردد

پس از خرید رسمی توییتر توسط ماسک، ترامپ در پستی در تروت سوشال، از این قرارداد خرید حمایت کرد.

او گفت: خیلی خوشحالم که توییتر اکنون در دستان مرد عاقلی است و دیگر توسط دیوانه‌های چپ رادیکال که واقعا از کشور ما متنفر هستند، اداره نمی‌شود. ترامپ در اظهاراتی که منعکس کننده صحبت قبلی او مبنی بر عدم بازگشت به توییتر بود، گفت: دوست دارم که تروت سوشال بهتر از پلتفرم‌های دیگر باشد.

ماسک دوشنبه پیش درباره احتمال استقبال از رئیس جمهور سابق برای بازگشت به پلتفرمی که خریداری کرده است، شوخی کرد و گفت: اگر هر بار که کسی از من سوال می کرد آیا ترامپ به این پلتفرم برمی گردد، یک دلار می گرفتم توییتر ماشین چاپ پول می شد.

نوامبر ۲۰۲۲: آغاز نظرسنجی ایلان ماسک از کاربران توییتر برای برگرداندن حساب ترامپ

ایلان ماسک روز جمعه ۱۹ نوامبر یک نظرسنجی توییتر را آغاز کرد و از دنبال کنندگان خود خواست درباره بازگرداندن حساب دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در توییتر، رای دهند. در نتایج اولیه، ۶۰ درصد رای موافق دادند. ماسک پیش‌تر گفته بود تصمیم برای برگرداندن حساب ترامپ هنوز گرفته نشده و توییتر بعضی از حسابهای جنجالی که مسدود یا معلق شده بودند را دوباره برگردانده است.