اگر پیشنهاد شود به سرمربیگری تیم ملی فکر می‌کنم
لیگ برتر فوتبال زنان از بیست و دوم مهر ماه آغاز می‌شود. مریم ایراندوست، سرمربی سابق تیم ملی بعد از چند سال دوباره به لیگ برتر برگشت و این بار هدایت تیم سپاهان را برعهده گرفت. او با ایسنا به گفت‌وگو نشست و در مورد مسائل مختلفی از جمله بازگشت دوباره به لیگ،‌ انتخابات فدراسیون فوتبال و ریاست مهدی تاج در فدراسیون و ورود زنان به ورزشگاه صحبت کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

ایراندوست در مورد قبول سرمربیگری تیم سپاهان و حضور دوباره در لیگ برتر فوتبال زنان به خبرنگار ایسنا گفت: شغلم مربیگری است و با توجه به جلساتی که با باشگاه سپاهان داشتم و لطف آقای ساکت و خانم چین‌سری، فضا را برای کار فراهم دیدم.

او با بیان اینکه هدف باشگاه سپاهان قهرمانی نیست، ادامه داد: باشگاه به دنبال ایجاد ساختار حرفه‌ای برای زنان است و برنامه‌ای سه ساله دارد تا به قهرمانی برسد اما هیچ مربی بدش نمی‌آید بهترین نتیجه را بگیرد و ما هم تمام تلاشمان را می کنیم که بهترین عملکرد را داشته باشیم.

او به مطالباتی که برای قبول سرمربیگری سپاهان در لیگ داشته‌ اشاره و بیان کرد: امکانات باشکاه سپاهان برای همه مشخص و روشن است. صحبت‌هایی داشتیم که زمین تیم زنان، زمینی باشد که تیم مردان هم در آن تمرین می کند. البته تا قبل از اینکه به اصفهان بروم فکر می‌کردم زمین‌ها شرایط خوبی ندارند اما خوشبختانه زمین‌ها خوب بودند. دغدغه بعدی من بازی تیم سپاهان در شهر اصفهان و در ورزشگاه‌های نقش جهان یا باغ فردوس بود که این توافق حاصل شد.

ایراندوست در مورد قرارداد خود با این باشگاه گفت: در هیچ جای دنیا ریز به ریز قرارداد رسانه‌ای نمی‌شود اما قراردادی خوب و حرفه‌ای بسته‌ام. در سال‌های ۹۳ و ۹۴ هم در ملوان قراردادی حرفه‌ای بسته بودم. این‌ها لازمه کار کردن با فکر باز است که باشگاه سپاهان و آقای ساکت شرایط را فراهم کردند.

اگر پیشنهاد شود به سرمربیگری تیم ملی فکر می‌کنم

او در مود انتخاب دوباره مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال گفت: امیدوارم با توجه به اینکه آقای تاج در AFC کرسی دارد و به فوتبال زنان در سطح بین‌المللی واقف است، اتفاقات خوبی برای فوتبال زنان بیفتد.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال در پاسخ به این سوال که از وضعیت فوتبال زنان در دوره قبل ریاست آقای تاج رضایت داشتید، بیان کرد: در دوره قبل ایران نبودم اما در سال ۹۸ یا ۹۹ خانم صوفی‌زاده و آقای شکوری با من تماس گرفتند که به تیم ملی بیایم اما آن موقع شرایط کار را نداشتم. یک وقفه دو سال و نیمه افتاد که دلایلش را نمی‌دانم اما امیدوارم همه چیز خوب پیش برود.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر به شما پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را بدهند قبول می کنید، گفت:هیچکس بدش نمی‌آید که به تیم ملی کشورش خدمت کند، مخصوصا من که همیشه ثابت کرده‌ام روی این قضیه خیلی ناسیونالیست هستم. در حال حاضر تمرکزم روی سپاهان و کارهایی است که باید انجام بدهم، اما اگر پیشنهادی باشد حتما بررسی می‌کنم و تصمیم می‌گیرم.

برابری، مطالبه همیشگی من است

ایراندوست در مورد شرایطی که باید وجود داشته باشد تا سرمربیگری تیم ملی را قبول کند، بیان کرد: دور قبل که سرمربی بودم، در جلسه با خانم شهره موسوی نایب رئیس فدراسیون گفتم در حد یک مشاور می‌مانم اما وقتی اصرار کرد، گفتم اگر فضای برابری وجود داشته باشد کار می‌کنم. هرچه علم مربیگری در فوتبال ایران داشته باشم، بدون آرامش بازدهی نخواهم داشت. فدراسیون فوتبال قول داد و تمام مسیر را فراهم کرد. تقریبا برابری و شخصیت لازم برای فوتبال زنان وجود داشت و من هم راحت کار کردم.

او در این مورد افزود: با توجه به اینکه فوتبال ما در مسیر رشد قرار گرفته و هواداران میلیونی خود را پیدا کرده است، مسئولان فدراسیون فوتبال می‌خواهند همین شرایط  ادامه داشته باشد و در چنین فضایی می توان کار کرد. تنها مطالبه من همیشه برابری برای فوتبال و دختران فوتبالیست بوده است.

ورود زنان به ورزشگاه گامی رو به جلو است

ایراندوست در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها و بازی‌های لیگ برتر گفت: خیلی خوشحالم و تنها کسی نیستم که این دغدغه را داشته اما با وجود فشارها علنی اعلام می‌کردم. حتی در جلسه‌ای خانم موسوی گفت مدتی در مورد استادیوم‌ها حرف نزن که جواب دادم همین الان یک پست می گذارم.

او افزود: تقریبا در ۱۵ سال اخیر به هر کشوری سفر کرده‌ام، ‌با اینکه فقط اسم دو تیم را می‌دانستم اما به استادیوم وارد می‌شدم و فضا را بررسی می‌کردم. یکی از دغدغه‌هایم بعد از فوتبالیست شدن ورود به استادیوم بود. البته این را هم بگویم که هرچند در سال‌های اخیر فضا برای ورود زنان در بازی‌های ملی و به تازگی در لیگ فراهم شده است اما هنوز فرصت نشده که بروم. با این حال خوشحالم  مسئولان کشور و فدراسیون فوتبال به هر دلیلی  این تصمیم را گرفتند. همین که یک قدم رو به جلو رفتیم، اتفاق خیلی مثبت و خوبی است که برای  فوتبال دوستان افتاده است.

پخش مرده تلویزیونی هم نداریم

ایراندوست در پاسخ به این سوال که به سارا قمی پیشنهاد همکاری داده‌اید، گفت: نیازی نبود. سپاهان  مهاجمان و بازیکنان خیلی خوبی دارد و در تلاش هستیم تا بازیکنان تیم را حفظ کنیم.

او به رفتن شقایق روزبهانی از تیم سپاهان اشاره و بیان کرد: یک روز قبل  از اینکه قراردادم را با سپاهان ثبت کنم، شقایق با توجه به اینکه قراردادی با سپاهان نداشت و قرارداد مالی تقریبا میلیاردی از جایی دیگر داشت، رفت. در صحبتی هم که با من داشت، گفت شرمنده‌ام و دوست داشتم کنارتان باشم اما پیشنهاد ۹۵۰ میلیونی تیم دیگر باعث شد برود.

ایراندوست با اشاره به قراردادهای مالی در فوتبال زنان و مردان گفت: وقتی یک فوتبالیست مرد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان می‌گیرد، یک میلیارد برای فوتبال زنان رقم کمی است. قبول دارم پخش زنده و حتی مرده تلویزیونی نداریم و اسپانسرها ورود نکرده‌اند اما فوتبال زنان به اندازه مردان هوادار دارد. در استادیوم ملوان این به همه ثابت شد؛ وقتی پنج هزار زن به استادیوم می‌آیند نشان می‌دهد هوادار خودش را دارد. امیدوارم این رقم و ارقام مختص به چند تیم نباشد و همه باشگاه‌ها حمایت شوند تا بازیکنان بدون دغدغه رشد کنند.