در آیین گشایش مجلس دهم
روحانی:مردم به دنبال مجلسی بوده اند که بتواند خودسری ها را مهار کند
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح شنبه در آیین افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: با سلام ودرود بر روان پاک همه انبیا و اولیا،ائمه هدی علیهم السلام . با سلام و تحیت به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا له لفدا و با درود و سلام بر همه شهیدانمان بویژه شهدای مجلس شورای اسلامی و همچنین شهیدانی که در مجالس گذشته چون شهید مدرس در راه اسلام جان خود را فدا کردند.
رییس جمهوری افزود: سلام به روح بلند امام راحلمان که راه مردمسالاری را به ما ‌آموختند، به ما یاد دادند که میزان رای ملت است و بر این نکته تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان «راس امور» قرار دارد.
روحانی اضافه کرد: همچنین با سلام و آرزوی سلامت برای مقام معظم رهبری مد ظله العالی که راه‌آن امام عزیز و راحل را به خوبی ادامه دادند و از انقلاب کشور و نظام به احسن وجه حراست کردند.
رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: مردم ایران از بیش از 100 سال پیش همواره مجلس قوی کارآمد، مجلسی که قدرت قانونگذاری در چارچوب منافع ملی و در چارچوب موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری ها را مهار کند، دنبال می کردند. 
روحانی خاطرنشان کرد: به یک معنا قوه مجریه و قوه قضاییه از قبل به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود‌ آمد ،این قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم ،مظهر نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش های مختلف کشور، تنوع سلایق و‌ آرا در یک مرکزیت بنام مجلس شورای اسلامی بود.
وی ادامه داد:من این روز مبارک وفرخنده، روز افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که در ماه مبارک شعبان، ماه پیامبر عظیم الشان اسلام و در تقارن با اعیاد شعبانیه است به همه منتخبان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و به همه حضار و به ملت ایران تبریک وتهنیت عرض می کنم.
رییس جمهوری ادامه داد: مجلس ودولت رسالتها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما در عین حال وظایف مشترک و مسئولیتهای فراوانی نیز در کنار یکدیگر دارند.
روحانی گفت: گرچه معمولا اگر جامعه با مشکلی مواجه شد مردم مشکل جامعه را از آن دستگاه اجرایی و دولت می دانند و یا گاهی موفقیت های بزرگ را از آن دولت می خوانند اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت است مجلس و قوه قضاییه و دیگر ارکان نظام، سهم خود را دارند و آن جا که خدایی ناکرده مشکل وجود دارد، آنجا نیز مجلس بویژه سهم خواهد داشت.
وی افزود: بنابراین برای حل معضلات و مشکلات کشور ما نیازمند به تعامل هستیم البته همه در نهایت تسلیم قانون هستیم و اجرای قانون، گاهی کمی سخت و کمی تلخ اما در عین حال الزامی و ضروری است.
رییس دولت تدبیر وامید اظهارداشت: من برای وزیرعلوم 5 بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم. ممکن است با انتظار ها منطبق نباشد اما در عین حال ما باید تسلیم قانون باشیم وهر آنچه مقررات قانونی است ولو سخت و مشکل، آن را مجری باشیم. با اجرای قانون است که می توانیم از مشکلات کشور به خوبی عبور کنیم .
روحانی گفت: مردم ما در انتخابات دهمین دوره مجلس که همزمان بود با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری رشادت و رشد فکری و عقلی فوق العاده ای را از خود نشان دادند. هیچ گروه وجناحی در هیچ مرحله ای انتخابات را تحریم نکرد و هیچ کس از پیچ وخم های مقررات انتخاباتی خسته نشد، همه از حداقل فرصت حداکثر استفاده را نمودند.
وی ادامه داد: لیست هایی درست کردند، ترکیب جناح ها و گروه ها و گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آرای مردم قرار داده بودند این بار قبل از بحث احزاب و جناح ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسایل کشور بودند.
روحانی گفت: همه به خوبی می دانیم که اگر مشکل بزرگی در این کشور باشد با اتحاد و وحدت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با انسجام و مقاومت می توانیم به خوبی از مشکلات عبور کنیم.

**رشد اقتصادی 5 درصد در امسال
رییس جمهوری یادآور شد: ما در آغاز شروع دولت یازدهم با مشکلات و تلاطم های اجتماعی و اقتصادی مواجه بودیم که با همکاری مجلس و با حمایت مردم توانستیم از بسیاری از آنها به خوبی عبور کنیم.
وی افزود: در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار گرفته است. از تورم خطرناک دو رقمی که می توانست برای جامعه ما ادامه آن بسیار مشکل آفرین باشد، امروز از تورم 40 درصد به 10 درصد رسیده ایم و امسال به تورم تک رقمی خواهیم رسید.
روحانی گفت: همه تلاش دولت بر این بود که از رکود عبور کند. رشد منفی، شایسته این مردم نبود و لذا در سال 93 ما رشد سه درصدی را داشتیم و در سال 94 علیرغم همه مشکلات نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و رشد 1 درصدی را داشتیم و در سال جاری ما به رشد 5 درصد خواهیم رسید و همه برنامه ها بر این است که مردم و جامعه ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند.

**برای رسیدن به رشد اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری داریم
رئیس جمهوری ادامه داد: هیچ دولتی نیست و هیچ مسئولی نیست که برای مردم خود فقر یا بیکاری را بخواهد؛ ما باید اشتغال و زندگی ای که مردم بتوانند با راحتی بگذرانند و درآمد قابل قبول داشته باشند، برای مردم فراهم کنیم.
روحانی افزود: برای اشتغال و رفع فقر، نیاز به اختراعی نداریم؛ کشورهای فراوان در این زمینه تجربه های فراوانی دارند. بسیاری از کشورها هستند که از لحاظ استعداد انسانی و همچنین از لحاظ منابع مادی شرایطشان از ما پایین تر است اما دارای رشد اقتصادی مناسبت تری هستند. وی ادامه داد: برای این که در این کشور جوانان تحصیلکرده ما مشغول به کار شوند و اشتغال مناسب با تحصیلات آنها فراهم شود، راهی جز رشد اقتصادی و رونق اقتصادی نداریم.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی و اشتغال مناسب دست یابد. ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی است درونزا و برون گرا؛ اقتصادی که زایش، تولید و رشد او در درون است اما گرایش و نگاه او به بیرون است.
روحانی گفت: در سایه اقتصاد مقاومتی و یک رشد مناسب اگر امسال به رشد پنج درصدی که هدف ما است، دست یابیم. این رشد برای اشتغال ما کافی نیست؛ همان که در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده ما باید به سمت رشد هشت درصدی حرکت کنیم و اگر بناست به رشد هشت درصد برسیم نیاز به سرمایه گذاری داریم.
وی افزود: قیمت نفت به گونه ای نیست که فکر کنیم در سال های پیش رو به راحتی به بشکه ای 100دلار دست پیدا می کنیم. اگر این چنین است پس برای رسیدن به رشد هشت درصدی باید به الزامات این رشد توجه کنیم. یکی از الزامات رشد هشت درصدی سرمایه گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری از منابع خارجی است؛ یعنی علاوه بر این که از تمام سرمایه گذاری های داخلی استفاده می کنیم سالانه بین 30 تا 50 میلیارد میلیارد دلار باید از منابع خارجی اخذ کنیم.

**ضرورت مشخص کردن جغرافیای سرمایه، بازار و تکنولوژی
رئیس جمهوری گفت: ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام در میان مردم باشد،همکاری و هماهنگی بین قوا باشد، خطوط قرمزی که رهبری معظم آن را ترسیم کرده اند مراعات شود، افراد شایسته و صالح برای انجام کار انتخاب شوند، ما می توانیم مشکل بزرگی را حل کنیم.
روحانی افزود: در مذاکرات هسته ای که در برابر شش قدرت بزرگ بودیم که یکی دو قدرت جزو دشمنان قبلی و امروز ما هستند، ما توانستیم یک مساله پیچیده و معضل بزرگ را با تدبیر از آن عبور و منافع و مصالح مردم را تضمین کنیم.
وی ادامه داد: امروز در سایه برجام، فضایی برای ما ایجاد شده که می توانیم از سرمایه خارجی، بازار خارجی برای صادرات کالا و از تکنولوژی خارجی به خوبی استفاده کنیم.
رئیس جمهوری گفت: ما در مجلس شورای اسلامی دهم و دولت یازدهم باید در کنار هم جغرافیای سرمایه، جغرافیای بازار و جغرافیای تکنولوژی را مشخص کنیم و در اقتصاد مقاومتی که دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از وظایف برای دولت مشخص شده، از دیپلماسی اقتصادی بتوانیم به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

**شرط تحقق رشد اقتصادی 
روحانی افزود: این کار برای ما یک ضرورت است، برای اینکه بتوانیم کشور را به رشد مناسب و جوانان را به اشتغال مناسب که در شان آنان است، برسانیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در چندین نوبت اقتصاد را اولویت اصلی کشور و امروز نیز در پیامشان اقتصاد و فرهنگ اسلامی را به عنوان دو اولویت برای مجلس دهم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران تعیین کردند، تصریح کرد: گاهی در نگاه اول تضادی را از وجود امکانات، استعدادها و ظرفیت های فراوان در این کشور و از طرفی کلکسیونی از مشکلات متعدد مشاهده می کنیم، ما می توانیم از مشکلاتمان با استفاده از توان و امکانات به خوبی استفاده کنیم و یک شرط بیشتر ندارد.
وی ادامه داد: آن شرط این است که همه آن هایی که امروز در این مجلس اجتماع کردیم، از منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی جدید تا سایر مقامات و بزرگان و تا نیروهای مسلح، اگر همه دست به دست هم دهیم و اولویت اول را اقتصاد و اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی بدانیم، خواهیم توانست به رشد مناسب حتی در سال های آینده به رشد هشت درصد به خوبی دست پیدا کنیم.
روحانی اضافه کرد: اگر قانونگذاری، دستگاه قضایی، قوه مجریه و نیروهای مسلح، اگر همه درکنار هم باشیم و سیاست ما برای اداره کشور تدبیر و خردورزی باشد و سیاست ما برای اداره کشور استفاده از همه امکانات درونی وبیرونی به نفع منافع ملی و خواست مردم باشد.
رییس جمهوری اضافه کرد: مردم ما در این انتخابات آری هایی گفتند و نه هایی گفتند، مردم در این انتخابات خواستار بهبود وضعیت زندگی مردم و روابطی توام با ‌آرامش و عزت با دنیای خارج بودند، مردم ما در این انتخابات خواستار حل مشکلات سیاسی جامعه و بو‍یژه مشکلات اقتصادی بودند. 

**شفافیت قانون می خواهیم/خود را فرزند مجلس می دانم
روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را در زمین بزرگ کشور و جامعه تعیین می کند، تصریح کرد: اگر قواعد بازی شفاف نباشد، هر قدر بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود.
وی افزود: انباشت قوانین مشکلی را از پیش نخواهد برد، تورم قوانین مسئله ای را حل نخواهد کرد. ما شفافیت قوانین رامی خواهیم، ما قوانینی را می خواهیم که راه را به خوبی برای بازیگران جامعه ما مشخص کرده باشد. امروز بجای تدوین پشت سر هم قوانین، نیاز به تنقیح قوانین داریم.

**طرح کمتر و لایحه بیشتر
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به کیفیت قانون نیازمندیم نه به کمیت قانون. این جمله را از این باب می گویم که خود را فرزند مجلس می دانم؛ 20 سال در مجلس شورای اسلامی تجربه دارم، همه ما در مجلس دهم باید از تجربه 9 دوره قبل به خوبی استفاده کنیم.
روحانی گفت: کیفیت قوانین ما و همکاری در تدوین قوانین بین مجلس و دولت که اگر بشود طرح کمتر و لایحه بیشتر، یعنی همکاری فکری بیشتر بین دولت و مجلس؛ نه تنها دولت و مجلس که استفاده از دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی؛ از آنهایی که در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تجربیات طولانی دارند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از افکار جامعه و از انجمن های تخصصی به خوبی استفاده کنیم، آنگاه قادریم قوانینی را وضع کنیم و مجلس ودولت در کنار هم بتوانیم محیط کسب و کار را آسان بکنیم، جلوی فساد و قاچاق بایستیم، مسائل بانکی را حل وفصل کنیم و بتوانیم در این جامعه کاری کنیم که هدف رشد اقتصادی هشت درصد در سال های آینده برای ما امکان پذیر باشد.

**در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتری خواهیم بود
وی افزود: مطمئنم در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتری خواهیم بود. به حول و قوه الهی، ضمن اینکه همین جا لازم می دانم از همه نمایندگان مجلس دوره نهم چه آنهایی که دو مرتبه به مجلس دهم راه یافتند و چه آنهایی که در انتخابات شرکت نکردند یا توفیق حضور در مجلس نیافتند و خدمات دیگری را در کشور به عهده خواهند داشت؛ از همه آنها بویژه هیات رئیسه مجلس نهم، ریاست محترم مجلس نهم که در بسیاری از زمینه ها و بویژه در زمینه برجام، ما را یاری کرد؛ تشکر کنم.
روحانی ادامه داد: روزها و ساعت های ملامت آوری هم داشتیم اما در مجموع مجلس به خوبی در این مساله مهم در کنار دولت در کنار مردم همه با هم زیر سایه رهنمودها و دستورهای مقام معظم رهبری توانستیم مهمترین مساله سیاسی کشوری، منطقه ای و بین المللی را به احسن وجه و با کمترین هزینه به مقصد برسانیم.

**دیگران سهم ما را در اوپک نمی برند
رئیس جمهوری گفت: امروز خوشحالیم سهم ما را در اوپک دیگران نمی برند؛ ما به زودی به سهمیه قبلی مان در زمینه صادرات نفت خواهیم رسید. در طول سال 91 تا 94، حدود 180 میلیون دلار صادرات نفتی که می بایست عاید ما شود در سایه تحریم به دست ما نرسید و اگر می رسید امروز شاهد اشتغال ها و رشدهای فراونی در بخش های مختلف کشور بودیم. بی تردید ما نیاز به همکاری داریم.
روحانی خاطرنشان کرد: اراده دولت مثل گذشته بیش از گذشته حسن سلوک با دیگر قوا و با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. ان شاء الله به حول و قوه الهی کاری کنیم در کنارهم که اول رضای حق را به دست آوریم و بعد هم رضای مردم.