بلعیده شدن کاروانسرای قاجاری!

امید ابراهیمی ـ فعال میراث فرهنگی در کرمان ـ درباره تخریب این کاروانسرای تاریخی که به تازگی اتفاق افتاده است گفت: این تخریب در جریان عملیات احداث سیتی‌سنتر در قلب بافت تاریخی کرمان رخ داده است. پیش‌تر هم بخش‌های دیگری از این کاروانسرا تخریب شده بود.

او اضافه کرد: یکی از ستون‌های کاروانسرای کوزه‌گران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ تخریب شده بود، حالا بخش‌های دیگری از این کاروانسرا فروریخته است. این کاروانسرای تاریخی تا پیش از ساخت سیتی‌سنتر چنین خرابی‌هایی نداشت. حالا، با توجه به استمرار ساخت‌وساز این پروژه تجاری که در مجاورت کاروانسرای کوزه‌گران قرار دارد، وضعیت این بنای تاریخی چندان خوب نیست و به نجات‌بخشی و حفاظت اضطراری نیاز دارد.

این فعال میراث فرهنگی در ادامه با گله از این‌که با وجود شکایت‌های قبلی درباره ارتفاع و مساحت سیتی‌سنتر در بافت تاریخی و مجموعه «گنجعلی‌خان»، اما روند ساخت این مجموعه تجاری در قلب بافت تاریخی بدون توقف ادامه دارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکنون نتوانسته مانع از گسترش تخریب‌ها در بافت تاریخی شهر کرمان شود، اظهار کرد: پروژه سیتی‌سنتر شهر کرمان که از سال ۱۳۹۲ کلنگ احداث آن زده شده، به دلیل لرزش‌هایی که در جریان ساخت و ساز داشته، به بناهای تاریخی همجوار آسیب قابل توجهی وارد کرده است. احداث این پروژه تجاری، گذشته از این‌که عرصه و حریم آثار تاریخی ثبت شده را زیر سوال برده، آسیب زیادی به مجموعه تاریخی ارگ و دیگر بناهای بافت تاریخی کرمان وارد کرده است.

بلعیده شدن کاروانسرای قاجاری!
کاروانسرای کوزه‌گران کرمان و تخریبی که بر اثر ساخت‌وساز سیتی‌سنتر در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد
بلعیده شدن کاروانسرای قاجاری!
تخریب جدید در کاروانسرای کوزه‌گران کرمان، یکم شهریورماه ۱۴۰۱

ابراهیمی در عین حال یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی کرمان دو سه سال پیش از پروژه سیتی‌سنتر به خاطر ارتفاع غیرمجازی که در بافت تاریخی دارد، شکایت کرده و پروژه هم حدود یک سال متوقف شده بود، اما پس از رأی دادگاه که به نفع این پروژه صادر شد، دوباره کار را از سر گرفته‌اند.

او ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته، سرمایه‌گذار اصلی این پروژه خارجی است و تا کنون تسهیلات خوبی از بابت زمین، ‌آب و برق و مالیات دریافت کرده و اجازه داشته که در حریم و عرصه بافت تاریخی کرمان که حالا وسعت زیادی از آن باقی نمانده است، ساخته شود، آن هم در منطقه‌ای پر تراکم که اتفاقا نیاز است از بار ترافیکی آن به خاطر حفاظت از آثار تاریخی متمرکز در آن کاسته شود.

این فعال میراث فرهنگی همچنین گفت: ارگ کرمان که ثبت ملی شده، در ضلع جنوب غربی این پروژه و دقیقا در مجاورت آن قرار دارد، طوری که سال ۱۳۹۶ براثر لرزش گودبرداری‌های این پروژه که در حدود ۱۵ تا ۲۰ متر عمق دارد، بخش‌هایی از آن تخریب شد و حتی خسارت‌هایی به اموال مردم وارد شد.

او اضافه کرد: این پروژه در حریم و عرصه بازار تاریخی کرمان، تیمچه عطارها و کاورانسراهای کوزه‌گران، حاج مهدی، چهار سوق و هندوها و مهمتر از همه مجموعه گنجعلی‌خان، درحال ساخت بوده و این درحالی است که کاروانسرای گنجعلی‌خان که در حدود ۵۰۰ متری این پروژه تجاری قرار دارد، پرونده ثبت جهانی آن آماده شده و به‌زودی در یونسکو بررسی می‌شود.