پلاک مخدوشی بیشترین تخلف موتورسواران پایتخت

سرهنگ حمید طریقت با اشاره به طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران به‌ویژه مخدوشی پلاک در سطح معابر شهر تهران، گفت: این موتورسیکلت‌ها با کفی به پارکینگ منتقل و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که  از سال ۱۳۸۴ مدون هست، از ماده ۱۶۴ تا ماده ۱۷۲ ، مقررات اختصاصی موتورسواران درباره موتورسواران وجود دارد که توصیه می‌شود راکبین موتورسیکلت آن‌ها را مرور  و مطالعه کنند.  

وی افزود: ماده ۱۶۴ این آیین نامه مقرر کرده که رانندگان و سرنشینان هر نوع موتور سیکلت (برقی  و سایر ) باید مجهز به کلاه ایمنی باشند و در طول مسیر از کلاه ایمنی  استفاده کنند. در قانون صراحتا اشاره شده که سرنشین و راننده باید در طول  مسیر از کلاه ایمنی استفاده کنند نه اینکه کلاه را صرفا روی  قاب  کیلومتر  بگذارند.

طریقت اضافه کرد: ماده ۲۰  قانون رسیدگی  به جرائم راهنمایی و رانندگی به ۹ مورد از  تخلفات موتورسیکلت سواران اشاره کرده که موتورسیکلت هر راننده‌ای که یکی از این موارد را مرتکب شود، به مدت حداکثر یک هفته توقیف می‌شود. اگر این اتفاق برای بار دوم بیفتد می‌تواند منجر به توقیف موتورسیکلت وی شود.  

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره موارد توقیف موتورسیکلت‌ها گفت: از  جمله مواردی  که باعث  توقیف موتورسیکلت ها می‌شود، حرکت در پیاده‌روها ، حرکت در جهت مخالف، ایجاد عمدی صدای ناهنجار ، حمل بار غیرمتعارف، حرکت مارپیچ ، تک چرخ‌زدن ، عدم استفاده از  کلاه ایمنی  و حرکت نکردن در خطوط  است. اگر  راننده ای  مرتکب  این موارد شود برای بار اول یک هفته وسیله وی توقیف و برای بار دوم می‌تواند منجر به یک ماه توقیف موتورسیکلت شود.  

وی ادامه داد: بر اساس بند ۹۲ ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۱۳۸۴،  موتورسیکلت وسیله‌ای برای حمل انسان است و دو یا سه چرخ دارد. برخی بارها، باری است که موتورسواران بنا به ضرورت حمل می‌کنند و اما بارهایی که نامتعارف است اما اگر بار از حالت متعارف خارج شود نمی‌توان آن را جابجا کرد و حمل آن با موتورسیکلت ممنوع است.

طریقت بیان کرد: دلیل حساسیت پلیس راهور درخصوص برخورد با تخلف بار نامتعارف  بروز سه موضوع برای موتورسواران است. اولین مورد حجم زیاد بار است که باعث  ترکیدگی ناگهانی لاستیک  موتور می‌شود و حادثه می‌آفریند. مورد دوم تضعیف عملکرد ترمزهاست و باعث می‌شود زمانی  که موتور سوار  می‌خواهد موتور را متوقف  کند این اتفاق  نیفتد. مورد سوم نیز از بین رفتن تعادل موتورسیکلت است که باعث می‌شود وسیله  به چپ و راست منحرف شده و هم به خود و هم به دیگر خودروها آسیب بزند.

راکبین موتورسیکلت با تخلف پلاک در سطح شهر تردد نکنند

طریقت در ادامه درباره تخلفات موتورسواران طی دو هفته اخیر و تخلفات پلاک گفت: بیشترین تخلفاتی که موتورسواران در سطح شهر تهران مرتکب می‌شوند، تخلفات پلاک است. تخلفات پلاک شامل مخدوشی و پوشش آن می‌شود.  

وی افزود: طی دوهفته گذشته اطلاع‌رسانی لازم درباره استقرار کفی‌ها در سطح شهر  تهران و برخورد بیش از پیش با اینگونه تخلفات انجام شد. این موضوع باعث شد تا در  این مدت طی بررسی‌های  صورت گرفته‌، تخلف پلاک ( پوشش، مخدوشی و نداشتن پلاک) کمتر رخ دهد.

طریقت گفت: اگر موتورسیکلتی پلاک ندارد و یا پلاک آن مخدوش است و می‌خواهد وارد راه‌ها شود، ابتدا باید وضعیت پلاکش مشخص شود و از ورود به سطح معابر با چنین وضعیتی خودداری کند تا درگیر سیر مراحل  قانونی  این تخلف نشود.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص  پوشش و مخدوشی پلاک افزود: موتورسیکلت رانندگانی که از  قانون تمکین نمی‌کنند در دستور  کار  پلیس قرار دارد و رانندگان مجرم مراحل قضایی را خواهند گذراند.  

وی گفت: تخلف پلاک برای ایجاد زمینه ارتکاب تخلفات دیگر انجام می‌شود. برای مثال راننده وقتی می‌خواهد وارد خط  ویژه شود و قبل از آن پلاک را می‌پوشاند یا آن را مخدوش می‌کند.

۴۲ درصد تصادفات فوتی پایتخت مربوط به موتورسواران است

طریقت درباره تصادفات فوتی راکبین موتورسیکلت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

وی افزود: علت بیشتر تصادفات فوتی موتورسیکلت‌سواران ضربات وارد شده به سر است که به علت استفاده نکردن از کلاه ایمنی اتفاق می‌افتد. موتورسوار با استفاده نکردن از کلاه استاندارد ایمنی خود را کاهش داده و در تصادفات با واردشدن ضربه سر فوت می‌شود.

طریقت گفت: بیشترین تخلفات موتورسواران که موجب تصادفات نیز می‌شود تغییر  مسیرهای ناگهانی و حرکت در خلاف مسیر است. این دسته از  تخلفات باعث آمار ۴۲ درصدی فوتی راکبین موتورسیکلت شده است.  

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: متاسفانه آمار تصادفات نشان می‌دهد که سن رانندگان در بازه ۲۰ تا ۳۵ سال است و اکثر نیز فاقد گواهینامه رانندگی هستند. همچنین این افراد آموزش‌های لازم را ندیده اند، مرتکب تخلفات شده اند و آگاهی لازم را نیز درباره عواقب این نوع تخلفات ندارند. درنهایت این موارد سبب ایجاد آمار  ۴۲ درصدی تصادفات می‌شود.

طرح موتوریار مانند گذشته اجرا می‌شود

وی در خصوص اجرای  طرح موتوریار نیز اظهار کرد: از موتورسواران می‌خواهیم به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام گذاشته و آن‌ها را رعایت کنند؛ چرا که در درجه اول تخلف سبب آسیب رسیدن به خود آن‌ها می‌شود و در ادامه با اعمال قانون، موتورسیکلت آن‌ها به کفی و در نهایت به پارکینگ منتقل خواهد شد. طرح موتوریار از  سال ۱۳۹۹ تا به امروز در حال اجراست و در سطح پایتخت در حال انجام است.