سیل و گرما اثرات جنگ بر قیمت موادغذایی را تشدید کرد

قیمت‌های آتی محصولات به سطوح قبل از جنگ کاهش یافته است و معیار ماهانه سازمان ملل‌متحد برای قیمت موادغذایی بیشترین کاهش را از سال ۲۰۰۸ تاکنون داشته است. با این حال، جنگ فشار بیشتری را بر کشاورزان از ایالات‌متحده تا هند وارد می‌کند تا از دست‌دادن محصولات و محموله‌های اوکراینی؛ تامین‌کننده کلیدی کشورهای فقیرتر در خاورمیانه و آفریقا جایگزین شود.

تولیدکنندگان بزرگی مانند ایالات‌متحده، برزیل و آرژانتین در چند سال گذشته به دلیل گرمای سوزان با مشکلات بازدهی مواجه بوده‌اند که از قیمت‌ها در سطوح بالاتر حمایت می‌کند. تولید جهانی ذرت و سویا در سال های ۲۰۲۱ تا۲۰۲۲ به میزان ۴۵ میلیون تن کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود. تحلیلگران بلومبرگ اظهار کردند: وزارت کشاورزی ایالات‌متحده انتظار دارد که چشم انداز خود را برای عملکرد ذرت و سویای امسال آمریکا کاهش دهد، در حالی که گندم احتمالا بهتر عمل کرده است.

به گفته کمیسیون اروپا، گرمای شدید در اروپا می‌تواند برداشت غلات اتحادیه اروپا را در مقایسه با فصل گذشته ۵ درصد کاهش دهد. محصولات ذرت به ویژه در اثر آب‌وهوای سوزان آسیب دیده‌اند که نیازهای وارداتی و هزینه‌های دامداران را افزایش داده است. بخش کشاورزی فرانسه از بدترین خشکسالی تاریخ خود رنج می‌برد و مزارع در سایر تولیدکنندگان کلیدی مانند آلمان و رومانی در حال خشک شدن هستند.

وزارت کشاورزی این کشور در گزارشی اعلام کرد که برداشت ذرت در فرانسه امسال ۱۲.۶۶ میلیون تن برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است. در هند، دما در ماه مارس افزایش یافت و به بالاترین حد خود در یک ماه رسید که به سال ۱۹۰۱ بازمی‌گردد و بزرگ‌ترین محصول کشت شده در زمستان در این کشور در طول یک دوره رشد حیاتی کاهش یافت. این امر مقامات را واداشت تا صادرات گندم را در ماه مه ممنوع کنند تا از عرضه داخلی محافظت کنند و افزایش قیمت‌ها را کنترل کنند.

برنج، یکی دیگر از محصولات مهم هند، به دلیل کمبود بارندگی در برخی از مناطق اصلی کشت تا کنون در سطح کمتری کاشته شده است. این امر به طور بالقوه تولید را کاهش می‌دهد و ممکن است محدودیت‌هایی را برای حمل‌ونقل از هند ایجاد کند که ۴۰ درصد تجارت جهانی برنج را تشکیل می‌دهد.

جنگ در اوکراین بر برداشت‌های آتی نیز تأثیر می‌گذارد. تاکنون، صادرات غلات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد کاهش یافته است و بذرکاری به خطر افتاده است. در نشانه‌ای از تغییر جریان‌های تجاری، مصر، بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان، در این زمان از سال بسیار بیشتر از حد معمول گندم فرانسوی خریداری می‌کند.

البته استثنائاتی وجود دارد؛ استرالیا چشم‌انداز مثبتی برای محصول گندم خود دارد زیرا انتظار می‌رود که تولیدکنندگان محصول مناسبی را در این فصل به دست آورند زیرا شرایط مساعد کشاورزان را تشویق کرد تا کاشت را به سطوح نزدیک به رکورد افزایش دهند. در حالی که این ذخایر برای چند ماه آماده برداشت نخواهند بود، صادرکنندگان استرالیایی همچنان غلات مازاد فصول گذشته را پس از دو سال متوالی تولید، ارسال می کنند. کانادا، برترین تولیدکننده کلزا در جهان و صادرکننده عمده گندم، نیز فصل رشد خوبی را تا کنون پشت سر گذاشته است.

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کند که برای برداشت‌های بعدی در سال جاری و در سال ۲۰۲۳، محصول جهانی سویا بی‌سابقه باشد اما این محصول به رکورد تولید از برزیل و ایالات‌متحده و بالاترین تولید آرژانتین از سال ۲۰۱۸ متکی است. در مورد ذرت و گندم، انتظار می‌رود تولید کمتر از فصل قبل باشد.