شماره پانزدهم فصلنامه نمایش‌شناخت منتشر شد

به گزارش قلم نیوز، این فصلنامه تئاتری که با سردبیری نظر احمدی و مشاوره دکترفرهاد ناظرزاده کرمانی، دکتر مسعود دلخواه، دکتر سعید فرهودی و دکتر حسین اسماعیلی به شماره پانزدهم رسیده، در این نوبت نیز همچون گذشته با مطالب متنوعی روی پیشخوان نشریات قرار گرفته.

از مهمترین بخش‌های این شماره می‌توان به پرونده «کتاب‌شناخت» اشاره نمود که به بهانه انتشار جلد چهارم کتاب «ادبیات نمایشی در ایران» نوشته دکتر جمشید ملک‌پور گردآمده، در این پرونده، نخست یادداشتی به قلم احمدرضا احمدی شاعر معاصر کشورمان منتشر شده و در ادامه مطالب دیگری از جمله یادداشتی تحت عنوان«عرق‌ریزان روح برای نگاشتن تاریخ تئاتر ایران» نوشته دکتر اردشیر صالح‌پور مندرج شده است. همچنین در این پرونده پر و پیمان، سردبیر مجله به مصاحبه با خود دکتر ملک‌پور به عنوان نویسنده کتاب پرداخته، گفتگویی که اکثر سوالات آن حول محور چگونگی پژوهش و نگارش اثر مذکور شکل گرفته است.

از دیگر بخش‌های شماره پانزدهم می‌توان به «نمایشگان» اشاره نمود، بخشی شامل ترجمه‌ی پنج نمایشنامه خارجی که تمامی برای نخستین‌بار منتشر می‌شوند از جمله نمایشنامه‌های «ناپدید شدن» نوشته‌ی فیلیپ مینیانا با ترجمه دکتر بهرام جلالی‌پور و «هنر نقاشی» از مارتین کریمپ با برگردان سپهر اسدی.

«نگاه نو» پرونده دیگری است که در این شماره به چشم می‌خورد، و این پرونده نیز ترجمه پنج مقاله تئاتری را در برمی‌گیرد که از مهمترین آنها می‌توان به ترجمه مطلب مفصلی از والنتینا الکساندرونا سازونوو در رابطه با تئاتر مایرهولد اشاره نمود که مستقیم از زبان روسی ترجمه شده و اطلاعات جالب و دست‌اولی درباره این چهره مهم تئاتر معاصر در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. همچنین مسلم آیینی با مطلبی که حاصل ترجمه و نیز تألیف مقدمه‌ای نسبتا بلند بر آن است به «تئاتر سهیل‌پارسا و دراماتورژی بینافرهنگی» پرداخته.

دکتر سعید فرهودی مترجم کتاب مشهور تاریخ تئاتر سیاسی و نیز دکتر مازیار اولیایی‌نیا استاد دانشگاه ویرجینیا که به نوعی نویسندگان ثابت نمایش‌شناخت در مجلدهای منتشره پیشین محسوب می‌شوند در شماره پانزدهم نیز مطالب سریالی خود را به ترتیب ذکر نام نویسندگان در ارتباط با «درام و درام‌نویسان سیاسی» و «تاریخ تئاتر معاصر آمریکا» در پرونده‌ای با عنوان «تاریخ تئاتر» پی گرفته‌اند.

در انتها شایان ذکر است که شماره پانزدهم نمایش‌شناخت در ۱۸۴ صفحه و با شکل و شمایل همیشگی در کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور بر روی پیشخوان نشریات قرار گرفته است.