توضیح دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته

محمد پهلوان در خصوص برخی اخبار پیرامون واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته و پوشانده شدن تاریخ انقضای قبلی این واکسن‌ها با برچسب تاریخ انقضای جدید تصریح کرد:  هر واکسنی که بخواهد ثبت شود، باید کد درج شده روی آن وارد سامانه شود.  

وی ادامه داد: در حال حاضر مساله درباره واکسن پاستوکوک است. تاریخ انقضای اولیه پاستوکوک ۶ ماه بوده است. پس از بررسی‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ها در خصوص پایداری این واکسن این زمان به یک سال ارتقا یافته است. این موضوع به صورت رسمی هم اعلام و پس از انجام تست‌های مختلف تاریخ انقضای واکسن پاستوکوک یک‌ سال اعلام شده است. به طور میانگین تاریخ انقضای واکسن‌هایی که در حال حاضر موجود است، از ۶ ماه تا یک‌ سال متغیر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا تمام تصاویر منتشر شده از واکسن‌های ۲ بار برچسب خورده پاستوکوک است، گفت: من تصاویر را ندیده‌ام و اظهار نظری در این مورد ندارم.

پهلوان درباره کسانی که می‌خواهند واکسن آسترازنکا به عنوان دوز یادآور تزریق کنند، گفت: واکسن آسترازنکا نداریم. واکسن‌های پایه پروتئینی به عنوان دوز یادآور قابل استفاده است و کسانی که آسترازنکا تزریق کرده‌اند هم می‌توانند از این واکسن‌ها استفاده کنند.