وقوع هر زلزله‌ای در کشور هشداری برای تهران است

مهدی چمران در ابتدای هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز (سه شنبه) چهاردهم تیر ماه به مناسبت روز قلم و روز شهرداری‌ها نامگذاری شده است که این روز را گرامی می‌داریم. قلم و نویسندگان در هدایت مردم نقش و جایگاه بسزایی دارند. جایگاه همه کسانی را که قلم زنی به عنوان نگارش انجام می دهند گرامی می داریم. امروز روز شهرداری و دهیاری‌ها است که به لحاظ وسعت عمل و تعدادشان جایگاه خاصی دارند.

وی افزود: البته هنوز جایگاه مدیریت‌های شهری و روستایی به درستی تبیین نشده است. مسائل بزرگ و کلان کشور در مجلس و مسائل داخلی شهرها از کار کلان کشور جدا شده و به مدیریت شهری سپرده شده است؛ اما در کشور ما هنوز به خوبی این کار انجام نشده و تفکیک نشده است و وظایف اجرایی شهرداری ها و مسائل محلی هنوز به نمایندگان مردم در شوراها به درستی سپرده نشده و بعضا مردم برای این موارد به نمایندگان مجلس مراجعه می کنند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون مدیریت محلی از مدیریت کلان کشور رها شده و به دست خود مردم افتاده است. وظایف شهری مرتبط با نمایندگان مردم در شهر است و ارتباطی به مجلس شورای اسلامی ندارد و بر همین اساس باید این مشکلات توسط مردم و شوراها حل شود و این کار منجر به از بین رفتن بسیاری از اختلافات و موازی کاری‌ها می‌شود.

چمران تاکید کرد: دولت سهم عوارض خود را به خوبی پرداخت نکرده است و امیدوارم روزی برسد که شهرداری در جایگاه خود قرار بگیرد و بتواند به درستی همه وظایف خود را ایفا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع زلزله و وقوع زلزله در نقاط مختلف کشور به ویژه هرمزگان اشاره کرد و افزود: به خانواده آسیب دیدگان زلزله هرمزگان تسلیت می گوییم و ابراز همدردی می کنیم. هر زلزله‌ای که در کشور رخ می‌دهد هشداری برای تهران است و باید از آنها درس عبرت بگریم و بر همین اساس به تمام مدیران شهری و مهندسان ناظر تذکر می‌دهم که برای طراحی ساختمان و اجرای آن دقت داشته باشند. باید بیاموزیم و بدانیم درست بسازیم که اگر چنین شد ساختمان های ما در برابر زلزله نیز مقاومت خواهند داشت و ایمن خواهند بود.

چمران ادامه داد: روز گذشته نمایشگاه خواهرخوانده های تهران در بوستان گفتگو شکل گرفت و توانمندی ها و دستاوردهای مدیریت شهری به نمایش گذاشته شده بود که توصیه می کنم از این نمایشگاه بازدید شود تا بدانیم از توانمندی ها و ظرفیت های تهران برای حل مشکلات آن استفاده کنیم.