هواپیماهای ATR برجامی زیان‌ده هستند

«شمس الدین فرزادی‌پور» امروز در حاشیه نشست خبری درباره وضعیت هواپیماهای اِی.تی. آر که در دوران برجام خریداری شد، افزود: چند فروند از این هواپیماها به دلیل عدم تامین قطعات امکان پرواز ندارند.

وی درباره میزان بدهی باقی‌مانده ایران ایر به شرکت ای. تی. آر، گفت: ۲۷۰ میلیون دلار بدهی خرید هواپیماهای ای.تی.آر  که در دوران برجام خرید شد را داریم و به مرور شرکت ایران ایر موظف به پرداخت بدهی است. انتظار داریم شیوه‌های پرداخت در دولت تببین شود تا فشار زیادی برای پرداخت بدهی به شرکت ایران ایر نیاید.

سرپرست هواپیمایی هما با بیان اینکه هواپیماهای برجامی خصوصاً ATRها سودده نیستند که هیچ زیان‌ده هم هستند، گفت:  فقط‌ ۱۰ درصد پروازهای با ATR زیان کمتری دارند، ولی به این معنی نیست که ATRها را کنار بگذاریم‌ بلکه در مسیرهایی که یا زیان کمتری دارند یا سود و زیان آنها سربه‌سر باشد استفاده می‌کنیم.

فرزادی‌پور درباره برنامه هما برای نوسازی ناوگان نیز بیان‌داشت: حاکمیت به دنبال خرید هواپیما است، اما خرید هواپیما به صورت مستقیم از سوی شرکت دنبال نمی‌شود.

آغاز فروش بلیت تهران- نجف با نرخ ۶ میلیون تومان

سرپرست هواپیمایی هما همچنین درباره قیمت پروازهای نجف و بغداد در آستانه روز عرفه، گفت: بسیاری از  ایرلاین‌ها بلیت‌ها را به چارتر کنندگان واگذار کرده‌اند و به همین دلیل قیمت بلیت نجف در آستانه عید قربان به رقم ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه‌داد: ایران ایر برای کمک و توقف افزایش بی رویه قیمت‌ها اقدام به فروش بلیت تهران- نجف با قیمت مصوب کرده است و در محدوده قیمتی رفت و برگشت ۶ میلیون تومان فروش بلیت را آغاز کرده است.

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مشکل خاصی در تأمین سوخت پروازهای حج در عربستان نداریم ؛ از آنجا که قرار شد پروازهای حج با ارزان‌ترین قیمت و با نرخ  سال ۱۳۹۸ که یک سوم قیمت واقعی است انجام شود، بنابراین ‌در عربستان سوخت گیری نمی‌کردیم، چون نرخ سوخت هواپیما در ایران هر لیتر ۶۰۰ تومان و در عربستان هر لیتر ۱.۷ دلار است.

فرزادی‌پور درباره چرایی فروش دلاری پروازهای داخلی برای اتباع خارجی نیز گفت: این تصمیم در انجمن شرکت‌های هواپیمایی اخذ شد که نهاد صنفی است. علت هم واقعی سازی نرخ بلیت بوذ. اکنون بلیت پرواز آبادان-مشهد برای عراقی‌ها در فرودگاه نجف از سوی آژانس‌ها ۹۰ دلار به زائران عراقی فروخته می‌شود در حالی که همان آژانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت این پرواز به شرکت هواپیمایی پرداخت می‌کند و سهم سازمان ها دیده نمی‌شود.

فرزادی‌پور درباره واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سه ماه است این انتقال عملیاتی شده و بازنشستگان هما در موعد مقرر از صندوق کشوری حقوق ماهانه دریافت می‌کنند و فعلاً استقراضی از شرکت‌های دیگر برای پرداخت حقوق کارکنان هما نداشتیم.