آلودگی ۱۹۸ میلیون نفر در دنیا به مخدر "کانابیس"

 محمد جمالو در نشست ملی خیرین، کارآفرینان و سمنها که با هدف ایجاد گفتمان مشترک بین کنشگران دولتی و غیردولتی برای هم افزایی و ارتقاء بخشی فعالیتهای حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با بیان اینکه سال ۱۹۸۷ در مجمع عمومی سازمان ملل ۲۶ ژوئن سالروز گرامیداشت مبارزه با مواد مخدر نامگذاری می‌شود، گفت: با اپیدمی جهانی روبرو هستیم و تمام کشورهای دنیا درگیر آن هستند و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. 

وی با اشاره به مقاله چاپ شده در سال ۱۹۹۸ تحت عنوان اپیدمی غیرعادی افزود: در مورد آن اشاره می‌کند که اپیدمی‌ها رفتارهای مشخص و آغاز و اوجی دارند و سپس به پایان می‌رسند. درمورد کرونا نیز تقریبا به این مدل می‌رسیم که شروع و اوجی داشت. 

وی در ادامه با اشاره به اپیدمی مواد مخدر بیان کرد: آن مقاله به اپیدمی غیرعادی اشاره می‌کند؛ وقتی سالها می‌گذرد، همچنان در اوج قرار دارد و هر روز این اپیدمی گسترش و نوع آن نیز بیشتر می‌شود. وقتی گزارش سازمان ملل را در سال ۲۰۲۰ نگاه می‌کنیم، تغییر نوع موادی که گسترش می‌یابد را می‌بینیم؛ همچنین ۱۹۸ میلیون نفر از افرادی که در دنیا به ماده کانابیس آلوده شده‌اند را می‌بینیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه ما با یک اپیدمی بزرگ روبرو هستیم که همه ما و فرزندانمان را تهدید می‌کند، افزود: برای مبارزه با اپیدمی‌ها، کشورها و دولتها به تنهایی موفق نخواهند بود. زمانی در کرونا موفق شدیم که تک تک آحاد جامعه فرهنگ سازی را پذیرفتند. 

جمالو با تاکید بر اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور اقدامات بی نظیری صورت گرفته است یادآور شد: بارها سازمان ملل از ایران تقدیر کرده است و قریب به ۴۰۰۰ نفر از فرزندان عزیز این کشور جان خود را در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم کرده‌اند. 

 وی در ادامه از راه اندازی یک دفتر ویژه اشتغال بهبودیافتگان و مددجویان اعتیاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر کاظمی نیز در این نشست بیان کرد: از شایعترین آسیب‌هایی که جهان کنونی و جامعه ما را مورد تهدید قرار می‌دهد «اعتیاد» است که تبدیل به یک بحران شده است. اعتیاد با همه آسیبها تفاوت دارد چراکه خود زنجیره‌ای از آسیب‌های اجتماعی را تولید می‌کند و محصول مرکب عوامل پیچیده فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و حوزه های مختلف دیگر است. 

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر قرار باشد چنین بحرانی مدیریت شود، باید حس این بحران را به تک تک آحاد جامعه و دستگاه‌ها منتقل کنیم. طبیعتا کنترل این بحران و مدیریت آن صرفا با مشارکت همه جانبه، فراگیر، وسیع، ساختارمند و هدایت شده باید باشد. ما نمی‌توانیم کلی گویی کنیم و نمی‌توانیم قشری را مورد خطاب قرار دهیم. حتما باید نیازهای جامعه مخاطب را ببینیم و بر مبنای آن نیاز برنامه‌ریزی کنیم. 

کاظمی با اشاره به اینکه راهبردی‌ترین سیاست ستاد باید توسعه مشارکت همه جانبه، فراگیر، ساختارمند و هدایت شده باشد، گفت: این امر باید پیوست تمامی برنامه‌های ستاد باشد و می‌تواند علاوه بر زمینه‌های کاهش عرضه، زمینه کاهش تقاضا را نیز مهیا کند لذا به تدوین الگوی مشارکت در بخشهای مختلف و منشور مشارکت نیاز داریم. 

وی با بیان اینکه مشارکت و توسعه مشارکت الزاماتی دارد و خود به خود رخ نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: اولین کاری که در این زمینه باید صورت گیرد این است که با کمک مردم و گروه‌های مرجع، زمینه‌های مشارکت در بخشهای مختلف شناسایی شود. موضوعات و فرآیندهای مشارکتی و الزامات قانونی مشارکتی و موانع توسعه مشارکت نیز شناسایی شود. راه بزرگی در پیش داریم و امروز آغاز آن راه بزرگ است و ما می‌توانیم با لطف خداوند منان این راه بزرگ و این بحران عظیم را در فضای عمومی جامعه کنترل کنیم.