حمله انتقامی هکرهای روسیه به وب‌سایت‌های لیتوانی

سازمان مالیاتی لیتوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل شمار زیاد غیرمعمول تلاشها برای اتصال به سیستمهای این سازمان، تمامی فعالیت‌هایش را به منظور حفاظت از دیتا، متوقف کرده است.

مارگریس ابوکوویسیوس، معاون وزیر دفاع لیتوانی، اعلام کرد اهداف اصلی این حملات، موسسات دولتی، موسسات حمل و نقل و وب سایت‌های رسانه‌ای هستند.

گروه هکری روسیه کیلنِت (Killnet)، مسئولیت این حملات انکار سرویس (داس) را بر عهده گرفت. سخنگوی این گروه گفت: این حملات تا زمانی که لیتوانی دست از محاصره کالینینگراد نکشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

کالینینگراد بخشی جدا از خاک روسیه است که بین لهستان و لیتوانی قرار دارد و مواد مورد نیازش از طریق ریلی از خاک لیتوانی تامین می‌شود.

لیتوانی از ۲۱ ژوئن شاهد آغاز این حملات بوده است.

سخنگوی شورای امنیت روسیه ۲۲ ژوئن اعلام کرده بود: اقدام لیتوانی در مسدود کردن ارسال کالا به کالینینگراد تلافی خواهد شد و این تلافی، تاثیر منفی جدی روی جمعیت لیتوانی خواهد داشت.

مرکز امنیت سایبر ملی لیتوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد احتمال زیادی وجود دارد که در روزهای آینده، حملات مشابه یا شدیدتری به خصوص علیه بخشهای حمل و نقل، انرژی و مالی، در پیش باشد. شبکه‌های امن مورد استفاده دولت در میان شبکه‌هایی بوده‌اند که هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته گفته بود لیتوانی در اقدام برای متوقف کردن حمل بعضی از کالاها به کالینینگراد، تنها تحریم‌های اتحادیه اروپا را اجرا کرده و هیچ گونه تصمیم یکجانبه‌ای نگرفته است.