کرونا به مو رسید / ویروس مو چقدر نگران کننده است؟
قلم‌نیوز:در حالی ظهور و بروز ویروس کرونا به دو سالگی خود می‌رسد که طی این مدت تغییرات و جهش‌های بسیاری را تجربه کرده است؛ برخی از این جهش‌ها چنان گسترده شدند که در هر سرزمینی پیک جدیدی از بیماری رقم زد و تعداد بسیار زیادی را روانه بیمارستان‌ها یا سرای آخرت کرد.

از جهش‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا تا جهش لامبدا که اکنون به مرز‌های ایران رسیده است. اما قرار نیست جهش‌های ویروسی که در ووهان چین شناسایی شد به لامبدا ختم شود چرا که در روز‌های گذشته مقامات سازمان جهانی بهداشت پرده از ویروس دیگری برداشتند که در ماه ژانویه در کشور کلمبیا شناسایی شد و تعداد زیادی از افراد را به خود مبتلا کرده است.

این ویروس که بر اساس الفبای یونانی «Mu» مو نام گرفته، در هفته گذشته از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان گونه مورد توجه طبقه بندی شد.


تاز ویروس مو چه چه می‌دانیم؟

سازمان جهانی بهداشت در رابطه با این ویروس گفته است که این ویروس مسئول ابتلای بسیاری از افراد در دو کشور اکوادور و کلمبیا است و در حال حاضر در ۳۹ کشور از جمله در اروپا و شرق و آسیا مورد تشخیص قرار گرفته است.

این گونه که با نام علمی B.۱.۶۲۱ نیز شناخته می‌شود از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک مورد خطرناک طبقه بندی شده است چرا که هم خطر مقاومت در برابر واکسن‌های مختلف را دارد و هم اینکه کاملا ایمن گریز است. در حال حاضر ۵ نوع از این ویروس شناسایی شده است که از نظر این سازمان باید مورد توجه و مراقبت قرار بگیرند.

ویژگی‌های ویروس مو

به گزارش جامعه ۲۴ ، علیرضا ناجی ، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد ویژگی‌های این ویروس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است: شیوع جهانی واریانت مو در پایگا‌ه‌هایی که توالی ژنوم را به ثبت می‌رسانند به زیر ۰.۱ درصد رسیده است. شیوع آن به طور مداوم در کلمبیا و اکوادور افزایش یافته است، به طوری که در حال حاضر مسئول حدود ۳۹ درصد عفونت‌ها در کلمبیا و ۱۳ درصد عفونت‌ها در اکوادور است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت توالی‌یابی پایین اکثر کشورها، گزارشات مربوط به شیوع این نوع باید با ملاحظه مناسب تفسیر شود که قبلا این موضوع را در مورد واریانت لامبدا نیز عنوان کردم.

این ویروس شناس یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که واریانت مو دارای تعدادی جهش است که می‌تواند در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر باشد، اما برای تأیید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن‌ها مشابه آنچه در واریانت بتا و دلتا مشاهده شده، کاهش یافته است.

ناجی افزود: در حالی که کشور‌های ثروتمند منابع محدود واکسن را برای تزریق دوز بوستر ذخیره می‌کنند، بسیاری از نقاط جهان هنوز فرصتی برای شروع واکسیناسیون نداشته‌اند. محدودیت پوشش واکسن و شیوع سریع ویروس کرونا، محیطی ایده آل برای ظهور انواع جدید ویروس ایجاد می‌کند.

این ویروس شناس ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است اپیدمیولوژی واریانت مو در آمریکای جنوبی، به ویژه با گردش همزمان نوع دلتا برای تغییرات ویروس را زیر نظر خواهد داشت. این همان موضوع نگران کننده است که اکنون دست به گریبان آن هستیم، گردش هم زمان واریانت‌های مختلف و احتمال ایجاد نوترکیبی و واریانت‌هایی که هم می‌تواند مهاجمتر و هم ایمن گریزتر باشد.

آیا ویروس مو نگران کننده است؟

مختاری آزاد، استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این رابطه گفته است: ظاهرا ویروس مو در مقایسه با سویه لامبدا که همه نگران آن هستیم، قدرت بیشتری دارد و شاید بسیار زود بتواند در طبقه واریانت‌هایی از کرونا قرار بگیرد که موجب نگرانی می‌شوند، زیرا موتاسیون‌هایی در آن ایجاد شده که نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند از سیستم ایمنی افراد چه آن‌ها که واکسینه شده‌اند و چه کسانی که از قبل مبتلا شده‌اند، فرار کند.

وی افزود: برخی کشور‌های اروپایی یک تا دو مورد از این سویه را گزارش کرده‌اند. نمی‌توان هیچ ویروس تنفسی را محدود کرد. به نظر می‌رسد که ویروس مو قوی‌تر از لامبدا باشد. ممکن است بعد‌ها این واریانت در کشور‌ها بچرخد، اما هنوز سازمان جهانی بهداشت قبول نکرده که این سویه می‌تواند جزو سویه‌های نگران‌کننده باشد.

در حال حاضر این ویروس در ژاپن نیز شناسایی شده است و احتمال دارد به زودی کشور‌های دیگر را نیز در بر گیرد.

منبع: جامعه 24