طالبان خواستار بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به کابل شد
قلم‌نیوز:با وجود تاکید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه روابط دیپلماتیک آتی با افغانستان به رفتار طالبان بستگی دارد، مقام‌های طالبان "انتظار دارند" جو بایدن سفارت واشنگتن در کابل را بازگشایی کند.

به نقل از واشنگتن اگزماینر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز سه شنبه گفت: آمریکا باید تنها حضور دیپلماتیک در کابل داشته باشد. ما کانال‌های ارتباطی با آنها داریم و از آنها انتظار داریم سفارتشان را در کابل بازگشایی کنند و ما همچنین می‌خواهیم روابط تجاری با آنها داشته باشیم.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امید دارد که طالبان اجازه دهد آن دسته از آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان حضور دارند، در امنیت این کشور را ترک کنند و سوءرفتار حقوق بشری آنها کاهش یابد اما این دولت گفته است که به صورت ظاهری وعده‌های طالبان توجهی ندارد.  

خروج و جابجایی دیپلماتهای آمریکایی از کابل به قطر که همچنین میزبان مقر نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکاست، نشان دهنده بی اعتمادی است. بلینکن عصر سه‌شنبه گفت: با توجه به تردید درباره فضای امنیتی و سیاسی در افغانستان، این یک گام محتاطانه است. ما از مقر خودمان در دوحه برای مدیریت دیپلماسی خودمان با افغانستان شامل امور کنسولی، ارائه کمک بشردوستانه و کار با متحدان و شرکا و ذی‌نفعان منطقه‌ای و بین‌المللی برای هماهنگی تعاملات خودمان و پیام‌رسانی به طالبان استفاده می‌کنیم.

سقوط دولت مرکزی افغانستان به دست طالبان، نگرانی‌هایی را در کشورهای همسایه و اروپا مبنی بر تبدیل شدن افغانستان به یک بحران مهاجرتی و افزایش جدید تهدیدات تروریستی ایجاد کرده است.