احتمال تعویق مذاکرات هسته ای
قلم‌نیوز:«احتمال تعویق مذاکرات برجامی تا ماه نوامبر»، «درخواست اولویت در بازگشت زندانیان به ایالات متحده، « بهترین گزینه برای افغانستان«، «پایان دوران مداخله‌های بزرگ نظامی»، «بی‌اطلاعی بایدن و غنی برای رویارویی با طالبان«، «عدم توافق بر سر مسئله مهاجران در اروپا»، «پایش سویه‌ی جدید «مو» ویروس کرونا» و «واکسیناسیون 70درصد از جمعیت بزرگسال در اروپا» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.احتمال تعویق مذاکرات برجامی تا ماه نوامبر

بلومبرگ گزارش داده احتمال می‌رود دولت جدید ایران مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را تا ماه نوامبر از سرنگیرد. این گزارش مبنای پیش‌بینی خود را اظهارات جدید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی قرار داده که در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد: «طرف مقابل این درک را دارد که دو، سه ماه طول می‌کشد که دولت جدید مستقر شود و بتواند برای هرگونه تصمیم‌گیری درباره این موضوع، برنامه‌ریزی کند».

بر اساس این گزارش، بدین ترتیب ممکن است تا ماه اکتبر یا نوامبر خبری از دور بعدی مذاکرات در کار نباشد و در نتیجه، بازگشت احتمالی ایران در صورت توافق و لغو تحریم‌ها به بازار جهانی نفت هم تاخیر خواهد افتاد. تاکنون شش دور مذاکرات احیای برجام در قالب مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در جریان دولت قبلی ایران انجام شده و دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی، هنوز تصمیم خود را برای برگزاری احتمالی دور هفتم اعلام نکرده است.

درخواست اولویت در بازگشت زندانیان به ایالات متحده

به گزارش آسوشیتدپرس، گرگوری میکس، قانون‌گذار دموکرات و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، و مایکل مک‌کال، قانون‌گذار جمهوری‌خواه و عضو ارشد این کمیته، با ارسال نامه مشترکی به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستار تضمین آزادی شهروندان آمریکایی را که در ایران زندانی شده‌، و از او خواستند این مسئله را در اولویت قرار دهد.

در بخشی از این نامه آمده است: «در حالی که ما دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به اتخاذ استراتژی مناسب در قبال برنامه هسته‌ای ایران داریم، در توافق کامل هستیم که بازگرداندن آمریکایی‌ها به خانه، باید بالاترین اولویت ما باشد». نویسندگان این نامه اظهار داشته‌اند: «آمریکا مسئولیت دارد از همه اهرم‌ها برای بازگرداندن شهروندانش به وطن استفاده کند و از شما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنید که آزادی همه زندانیان در اسرع وقت تامین شود». گرگوری میکس و مایکل مک‌کال، همچنین در این نامه خطاب به جو بایدن، تأکید کرده‌اند: «ما آماده‌ایم در این تلاش به شما کمک کنیم».

پایان دوران مداخله‌های بزرگ نظامی

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، در اولین سخنرانی خود پس از پایان حضور آمریکا در افغانستان، از اقدام خود در پایان دادن به خروج از این کشور و اتمام عملیات تخلیه فرودگاه کابل دفاع کرد. بایدن با تاکید براینکه دوران مداخله‌های بزرگ نظامی به پایان رسیده است، گفت که «جنگ افغانستان به پایان رسیده است، خروج از افغانستان بهترین گزینه برای ایالات متحده بود و من نسل جدیدی از آمریکایی‌ها را به افغانستان نمی‌فرستم».

رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه «ما هیچ علاقه‌ای به ماندن در افغانستان نداریم به جز برای جلوگیری از هرگونه حمله به آمریکا»، گفت: «با وجود خروج از افغانستان، ماموریت ما در آن‌جا به پایان نرسیده است. ما به جنگ تروریسم در افغانستان و دیگر کشورها بدون جنگ زمینی ادامه خواهیم داد». او در پاسخ به انتقادات گسترده در مورد نحوه خروج آمریکا از افغانستان هم گفت که «فرماندهان میدانی و مشاوران نظامی ما همگی در مورد پایان عملیات تخلیه فرودگاه کابل اتفاق نظر داشتند». بایدن البته تایید کرد که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند ولی گفت که بیشتر این افراد شهروندان دو تابعیتی هستند.

بایدن همزمان بخشی از مسئولیت خروج از افغانستان را متوجه دونالد ترامپ، رییس جمهوری  پیشین، دانست و با اشاره به مذاکرات دولت ترامپ با طالبان در دوحه، گفت که من بعد از ورود به کاخ سفید، دو گزینه داشتم پایبند بودن به توافق با طالبان یا شدت دادن جنگ و افزایش نیروهای اعزامی به افغانستان. بایدن البته گفت که من مسئولیت تصمیم خروج از افغانستان را بر عهده می‌گیرم. رییس جمهوری آمریکا افزود که جنگ افغانستان برای آمریکا دو هزار میلیارد دلار هزینه داشته است، تاکید کرد که اولویت‌های آمریکا را رقابت با چین و روسیه تعیین می‌کند و روسیه و چین می‌خواستند ایالات متحده یک دهه دیگر هم در افغانستان باقی بماند.

بی‌اطلاعی بایدن و غنی برای رویارویی با طالبان

خبرگزاری رویترز با استناد به متن مکالمه تلفنی جو بایدن و همتای برکنار شده افغانستانی او، اشرف غنی، در ۲۳ ژوئیه ( اول مرداد)، ادعا کرده دو رهبر در این تماس به گونه‌ای درباره ارسال کمک نظامی و استراژی‌های سیاسی صحبت می‌کردند که نشان می‌داد نسبت به احتمال سلطه طالبان هیچ اطلاع و آمادگی ندارند.

بر اساس این گزارش، بایدن در این تماس به غنی گفته اگر بتواند طرحی را برای کنترل بحران‌های موجود ارائه دهد، آمریکا حاضر است با نیروی هوایی از ارتش افغانستان حمایت کند. رییس‌جمهوری آمریکا در این تماس تاکید کرد اشرف غنی «بهترین ارتش» را با ۳۰۰ هزار نیروی مسلح در اختیار دارد و افزود: «ما سخت به تلاش دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی خود ادامه می‌دهیم، تا اطمینان حاصل کنیم نه تنها دولت شما حفظ خواهد شد، بلکه به تقویت و رشد نیز خواهد رسید.» کاخ سفید از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

در همین حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا جو بایدن به جای وعده قبلی خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۱ سپتامبر، این کار را زودتر انجام داد، گفت فرماندهان ارتش به بایدن گفته بودند که می‌توانند در مدتی ۱۲۰ روزه این کشور را زودتر تخلیه کنند.

عدم توافق بر سر مسئله مهاجران در اروپا

به گزارش دویچه‌وله، در حالی که وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا روز گذشته ر یک نشست فوق‌العاده در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره تدبیرها و سیاست‌های مشترک در مورد موج گسترده مهاجرت از افغانستان رایزنی کنند و تصمیم بگیرند، اما در پایان این نشست کشورهای عضو موفق به دست یافتن به راهکار مشترکی برای مواجهه با پناهجویانی که افغانستان را پس از تسلط طالبان ترک کرده یا می‌کنند نشدند.

کشورهایی مانند اتریش، دانمارک و جمهوری چک همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری می‌کنند و حاضر به پذیرش پناهجویان افغان نیستند. این کشورها در عین حال طرفدار کمک به پناهجویان در منطقه ، از جمله در کشورهای همسایه افغانستان هستند. آلمان از کشورهایی است که از این ایده استقبال می‌کند و منابعی برای آن در نظر گرفته، ضمن این که تا کنون هزاران مهاجران افغان را پذیرفته و آماده پذیرش ده‌ها هزار نفر دیگر است. وزیر کشور اتریش به شهروندان افغان که از بیم قدرت‌گیری طالبان افغانستان را ترک کرده یا در صدد ترک آن هستند توصیه کرده راه اروپا را در پیش نگیرند و وعده داده به آنها در همان منطقه کمک شود.

پایش سویه‌ی جدید «مو» ویروس کرونا

به گزارش یورونیوز، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده پایش نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام «مو»  (Mu)را که برای اولین بار در ماه ژانویه در کلمبیا شناسایی شد، آغاز کرده است. این سازمان در هفته‌نامه همه‌گیرشناسی خود با موضوع همه‌گیری کووید ۱۹ نوشته است که سویه جدید ویروس کرونا با نام علمی «بی ۱.۶۰۱» به عنوان «سویه بعدی» ویروس کرونا طبقه بندی شده است. سازمان جهانی بهداشت تصریح کرده که این سویه دارای جهش‌هایی است که می‌تواند خطر مقاومت در برابر واکسن یا اصطلاحا «فرار ایمنی» داشته باشد و تأکید می‌کند که برای درک بهتر ویژگی‌های آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

همه ویروس‌ها از جمله «سارس کوو۲» که باعث ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود، با گذشت زمان جهش می‌یابند. بیشتر جهش‌ها یا روی خواص ویروس تأثیر اندکی دارند یا اصلا هیچ تاثیری ندارند. با این حال جهش‌های خاصی می‌توانند برخی خواص و تأثیرات ویروس مانند نحوه انتشار، شدت بیماری ناشی از آن، اثربخشی و مقاومت در برابر واکسن‌ها، داروها، ابزارهای تشخیصی یا سایر اقدامات بهداشتی و اجتماعی را تغییر دهند. از اواخر سال ۲۰۲۰، ظهور سویه‌هایی از ویروس که خطر بیشتری برای سلامت همگانی در جهان ایجاد می‌کنند باعث شد تا سازمان جهانی بهداشت سویه‌ها و موارد نگران کننده را برای اولویت‌بندی فعالیت‌های پایشی و پژوهشی در سطح جهانی مشخص کند.

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که چهار سویه نگران کننده از ویروس کرونا از جمله انواع آلفا در ۱۹۳ کشور و دلتا در ۱۷۰ کشور جهان وجود دارد و پنج سویه جهش‌یافته دیگر از جمله «مو» باید تحت نظارت قرار بگیرند. سازمان جهانی بهداشت توضیح داد: «اگرچه شیوع جهانی نوع مو در بر پایه موارد گزارش شده کاهش یافته و در حال حاضر کمتر از ۰.۱ درصد است، اما شیوع آن در کلمبیا و اکوادور به طور پیوسته افزایش یافته و به ترتیب به ۳۹ و ۱۳ درصد رسیده است».

واکسیناسیون 70درصد از جمعیت بزرگسال در اروپا

به گزارش یورونیوز، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد به‌طور میانگین، ۷۰ درصد از بزرگسالان در اتحادیه اروپا اکنون کاملاً علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند و به این ترتیب اروپا به مهم ترین هدف خود که در ماه ژانویه گذشته درباره آن بحث و گفتگو شده بود، رسید. او با انتشار توئیتی گفت: «امروز ما به مرحله مهمی در کارزار واکسیناسیون خود رسیدیم. هفتاد درصد از بزرگسالان در اتحادیه اروپا اکنون کاملاً واکسینه شده‌اند و این بدان معناست که ۲۵۰ میلیون نفر نسبت به مرگ و میر ناشی از کرونا ایمن شده اند».

رئیس کمیسیون اروپا در این پیام ویدئویی تاکید کرد که باید افراد بیشتری در اتحادیه اروپا واکسن کووید-۱۹ دریافت کنند. وی همچنین قول داد که اروپا برای واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ به بقیه جهانیان نیز کمک خواهد کرد. با وجود واکسیناسیون سراسری، سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر دیگر تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی در اروپا قربانی کووید-۱۹ می شوند. بر اساس داده های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپایی (ECDC) در فرانسه بیش از ۷۲.۵ درصد جمعیت بزرگسال، در آلمان ۷۰.۶ درصد، در اسپانیا ۷۶.۷ درصد و در ایرلند ۸۵.۵ درصد دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.