پیامدهای احتمالی اجرای طرح جهش تولید مسکن بررسی شد
پیامدهای وعده‌های بزرگ در بازار مسکن
قلم‌نیوز:خبرها حاکی از آن است که طرح «جهش تولید مسکن» حالا از فیلتر شورای نگهبان هم رد شده و دیگر مانعی برای اجرای آن وجود ندارد. بر اساس گزارشی از ایرنا، هادی طحان‌نظیف گفته بود: «طرح جهش تولید مسکن چند باری بین مجلس و شورای نگهبان تردد داشت.

اولین بار این طرح در فروردین ماه به شورای نگهبان ارسال شد و ابهامات و اشکالاتی از سوی این شورا نسبت به این طرح مطرح و دوباره به مجلس ارسال شد که با توجه به اصلاحاتی که مجلس شورای اسلامی انجام داد، در جلسه اخیر شورای نگهبان (چهارشنبه) مجدد این طرح بررسی شد و از طرف اعضای شورای نگهبان این طرح مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. امیدوارم این طرح با توجه به فضایی که در کشور حاکم است به ایجاد رونق و جهش در عرصه مسکن که یکی از صنایع پیشران کشور است بشود و باعث رفع دغدغه مردم شود. این روزها یکی از دغدغه‌های مردم بحث مسکن است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که نسبت به جزئیات طرح نمایندگان مجلس باید صحبت کنند گفت: «این روزها در رسانه‌ها بحث ساخت یک میلیون مسکن مطرح است. یکی از موضوعاتی که در ماده یک این طرح مطرح است بحث ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است. دولت با اجرای این قانون مانعی برای ساخت مسکن ندارد. امیدواریم که همه بخش‌ها کمک کنند این قانون که یکی از وعده‌های دولت در دوران انتخابات بود عملی شود.»

طرح جهش تولید مسکن سبب افزایش قیمت در بازار می‌شود؟

بر اساس این طرح، باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، رقمی بی‌سابقه که به گفته برخی‌ها عمل به آن با چالش‌ها و دشواری‌های بسیاری همراه خواهد بود. اما صرف‌نظر از سختی‌ها و چالش‌های احتمالی مهم‌ترین پرسش این است که آیا اجرای این طرح می‌تواند تبعاتی همچون افزایش قیمت را برای بازار و خانوارها به همراه داشته باشد یا خیر؟

میثم مهرپور، کارشناس اقتصاد مسکن در این خصوص به «ابتکار» گفت: اینکه بگوییم اجرای طرح جهش تولید مسکن سبب افزایش قیمت می‌شود، خیر اینگونه نخواهد بود اما یک تحلیل وجود دارد که گفته می‌شود ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال سبب افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی و در نهایت افزایش قیمت در این بخش خواهد شد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در تولید مصالح ساختمانی به طور کامل خودکفا بوده و حتی صادرات هم داریم بنابراین اگر تقاضا برای مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند طبیعتا صادرات مصالح متوقف و نیاز داخل تامین می‌شود.

مهرپور افزود: نکته دیگر این است که عمده کارخانه‌های مصالح مورد نیاز برای ساخت مسکن با زیر ظرفیت خود کار می‌کند. مثلا کارخانه سیمان، کاشی و شیرآلات گاهی حتی زیر 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و طبیعتا اگر تقاضا افزایش پیدا کند بنگاه‌ها و کارخانه‌ها از تمام ظرفیت خود استفاده کرده و حتی ممکن است به فکر افزایش ظرفیت تولید نیز باشند.

این کارشناس اقتصاد مسکن همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر تولید حجم گفته‌شده در این طرح نیاز به یک نقدینگی دارد و این نقدینگی ممکن است سبب افزایش پایه پولی شود. بنابراین مسئله افزایش پایه پولی به دنبال اجرای این طرح وجود دارد اما اگر این افزایش نقدینگی و پایه پولی در نهایت منجربه تولید مسکن و افزایش تولید مصالح ساختمانی شود، نکته مثبتی خواهد بود.

ممکن است نقدینگی افزایش یابد

مهرپور در ادامه گفت‌وگو به امکان متوقف شدن صادرات مصالح ساختمانی اشاره کرد و در این خصوص افزود: در دوره ساختمان‌های مهر نیز ما با چنین مسئله‌ای روبه‌رو بودیم و خیلی‌ها منتقد افزایش نقدینگی برای تولید مسکن بودند اما 44 هزار میلیارد تومانی که برای مسکن مهر گشایش اعتبار شد، نقدینگی را مقداری افزایش داد اما در ازای آن تعداد قابل توجهی مسکن ساخته شد.

در دولت یازدهم و دوازدهم این اتفاق رخ نداد و نقدینگی برای ساخت مسکن تخصیص داده نشد اما همچنان نقدینگی افزایش یافت. لذا من معتقدم این طرح می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، مثلا اگر صادرات مصالح ساختمانی متوقف شود درآمد ارزی ما از این بخش کاهش پیدا می‌کند به خصوص که کشور در شرایطی است که باید صادرات غیرنفتی را در اولویت قرار داد.

وی با اشاره به پیامدهای مثبت اجرای این طرح ادامه داد: اگر این طرح به طور تمام و کمال اجرا شود تاثیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت و بزرگ‌ترین نکته مثبت در اجرای طرح جهش تولید مسکن این است که این برنامه می‌تواند رشد اقتصادی به همراه داشته باشد و باعث ایجاد اشتغال در بخش‌های مرتبط با حوزه مسکن شود. چراکه ساخت یک میلیون واحد به نیروی کار بیشتر نیاز دارد، از سوی دیگر افزایش تولید مصالح ساختمانی را خواهیم داشت و رونق قابل توجهی در بنگاه‌های مرتبط ایجاد می‌شود.

تحقق آسان وعده‌ها در بازار مسکن

مهرپور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر؟ گفت: این پرسش را می‌توان با یک مثال پاسخ داد، به عنوان نمونه اگر بخواهیم برای صادرات هدف‌گذاری داشته باشیم و بگویم صادرات را 10 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار برسانیم در این هدف‌گذاری ما با موانع‌ای مثل مشکلات مراودات ارزی در عرصه بین‌الملل روبه‌رو خواهیم بود و برای تحقق اهداف باید این موانع را از سر راه برداریم.

اما در حوزه مسکن ما با چنین موانعی روبه‌رو نیستیم بنابراین تحقق وعده‌هایی که درخصوص مسکن داده می‌شود راحت‌تر از بخش‌های دیگر خواهد بود. مسکن بخشی از است که ارتباطی با خارج از مرزها ندارد مثلا نیاز به ارز ندارد و می‌توان در کشور گشایش اعتباری ریالی کرد، می‌توان به بانک‌ها تکلیف کرد که چند درصد از منابع خود را به تسهیلات در حوزه مسکن تخصیص دهند، مصالح درون کشور تولید می‌شود و به اندازه‌ کافی سرمایه‌گذار در این حوزه وجود دارد، لذا با توجه به این مسائل بازار مسکن ظرفیت جهش تولید را دارد.

وی در پایان گفت: تولید یک‌ میلیون واحد در سال کار بسیار دشواری است و می‌توان گفت که رقم گفته‌شده رقمی بی‌سابقه است اما با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد تولید این حجم از مسکن امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: ابتکار