درهای غرب به روی افغان‌ها بسته می‌شود
قلم‌نیوز:صدها هزار افغانستانی، هراسناک از قدرت‌گیری طالبان در کشورشان، چشم به آن‌سوی مرزها و غرب دوخته‌اند، اما هیچ‌کس برایشان فرش قرمز پهن نمی‌کند.در پی قدرت‌گیری طالبان، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا صراحتا گفتند مهاجر جدید قبول نمی‌کنند و یونان دیوارهای مرزی‌اش را بالاتر برد و حالا ترکیه هم در تنگ کردن عرصه به افغان‌های مستأصل، به اروپا پیوسته است.

به گزارش الجزیره، وزیر خارجه ترکیه، جایی که سرخط سفر اروپایی مهاجران افغان به شمار می‌رود، صراحتا با ورود موج جدید مهاجران مخالفت کرده و در ملاقات با هایکو ماس، همتای آلمانی خود گفته است که کشورش نمی‌تواند زیر بار موج جدید مهاجران افغان برود.

مولود چاووش‌اوغلو در کنفرانس مشترک با هایکو ماس در آنکارا گفته است: «ما به اندازه کافی مسئولیت‌های انسانی و اخلاقی خود را نسبت به مهاجرت ادا کرده‌ایم. این درخواست که زیر بار بیشتر پناهجویان برویم به هیچ وجه ممکن و شدنی نیست.»

نگرانی درباره موج جدید مهاجران افغان، اتحادیه اروپا را به لرزه درآورده است و آنها را به‌شدت نگران کرده که بحران پناهجویان سال ۲۰۱۵، تکرار شود؛ ‌یعنی زمانی که حدود یک میلیون نفر از جنگ و فقر خاورمیانه به‌خصوص سوریه و افغانستان فرار کردند و خود را از طریق ترکیه به یونان رساندند تا از آنجا به کشورهای ثروتمندتر اروپا بروند. در سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا و ترکیه برای مهار جریان مهاجران، با هم توافق کردند که ترکیه میزبان مهاجران سوریه‌ای که از جنگ فرار کرده‌اند باشد و در مقابل، میلیاردها یورو برای پروژه‌های مهاجران دریافت کند. چاووش‌اوغلو گفته است که اگر مهاجران افغان یک بحران جدید ایجاد کنند، اروپا و همینطور کشورهای منطقه هم به‌شدت درگیر خواهند شد. ترکیه هم‌اکنون میزبان ۳.۷ میلیون پناهجوی سوریه‌ای است که بزرگ‌ترین جامعه پناهجویان در دنیا به شمار می‌رود. علاوه بر آن، ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان هم در ترکیه هستند. این کشور اخیرا مرزهای شرقی خود را با ایران تقویت کرده است تا جلوی موج جدید مهاجران افغان را بگیرد.

این تنها ترکیه نیست که به فکر تقویت مرز خود است، یونان هم با بلند کردن دیوارهای مرزی، پیش ‌پیش راه را بر مهاجران افغان بسته است. این کشور یک دیوار مرزی ۴۰ کیلومتری احداث کرده و تجهیزات شناسایی و کنترلی در مرز نصب کرده تا مهاجرانی را که موفق شده‌اند خود را به مرز برسانند متوقف کند. پهپادهایی هم برای شناسایی مهاجرانی که از مرز رد می‌شوند تدارک دیده شده است. مقامات این کشور نیز گفته‌اند حتی اگر مهاجران افغان از مرز رد شوند، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

این کشور در مقابله با ورود موج جدید مهاجران مصمم است و وزیر دفاع مدنی آن گفته است که یونان نمی‌تواند دست روی دست بگذارد تا موج جدید به مرزهای این کشور برسد؛ به همین‌خاطر از وقتی که بحران افغانستان شروع شده، به فکر جلوگیری از ورود این موج به کشور افتاده و مرزها را تقویت کرده است.

براساس گزارش رسانه‌های یونانی، برخی فناوری‌های جدید مورد استفاده در مرز، دوربین‌های پیشرفته و رادارهایی است که می‌توانند تا عمق ۱۵ کیلومتری خاک ترکیه را بررسی کنند. در همین حال، فرماندهان پلیس موجودی گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتی خود را افزایش داده و تعداد گشتی‌های مرزی را هم زیاد کرده‌اند.

میتسوتاکیس، نخست‌وزیر این کشور هم فعالیت‌های دیپلماتیک خود را در ۲ هفته اخیر افزایش داده و نه‌تنها با مقامات اتحادیه اروپا که با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم درباره مهاجران مذاکره کرده است. دیدگاه او درباره نگه داشتن مهاجران پشت مرزهای اروپا، در داخل اتحادیه، طرفداران زیادی دارد و کشورهای ریز و درشت اروپایی هم با یونان هم‌عقیده هستند. در صریح‌ترین واکنش، سباستین کورتز، صدراعظم اتریش صراحته گفته است که حتی نمی‌خواهد اجازه ورود یک مهاجر را به کشورش بدهد.

دیگر مقامات اروپایی هم بر حفظ موج مهاجران در منطقه تأکید دارند. آنها معتقدند با کمک به کشورهای منطقه، می‌توانند مهاجران را در منطقه نگه دارند و از تکرار بحران سال ۲۰۱۵ جلوگیری کنند.

برخی گروه‌های حامی حقوق مهاجران از این رویکرد اتحادیه اروپا انتقاد کرده و مشخصا اقدامات مرزی یونان را محکوم کرده‌اند. به‌گفته آنها، یونان در کنار استفاده از دیوار و سیم خاردار، با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای مقابله با مهاجران، سختی زیادی را در راه یافتن زندگی بهتر به آنها تحمیل خواهد کرد.
 

کابل در هراس و ترس

یک روز مانده به پایان عملیات تخلیه کابل توسط ارتش آمریکا، شلیک چند راکت به سمت فرودگاه کابل این شهر را ملتهب کرد و نگرانی از مرگ غیرنظامیان را دوباره افزایش داد. به گزارش بی‌بی‌سی، پریروز قبل از ظهر چند راکت به سمت فرودگاه شلیک شد که با واکنش سامانه دفاع هوایی آمریکا در فرودگاه مواجه شد. ارتش آمریکا گفته ۵ راکت را مهار کرده است. دولت آمریکا هم اعلام کرد با وجود اتفاق دیروز، برنامه تخلیه شهروندان خارجی و افغان را از فرودگاه ادامه خواهد داد. این حمله موشکی یک روز بعد از آن روی داد که ارتش آمریکا در حمله‌ای پهپادی، یک خودرو را در کابل منهدم کرد.

گفته شده است که این خودرو بخشی از یک برنامه حمله تروریستی به فرودگاه کابل بوده است. ارتش گفته است که یکی از اعضای داعش خراسان در حال تردد با این خودرو بوده است. آمریکا بعد از حمله تروریستی این گروه به فرودگاه کابل در انتهای هفته گذشته که نزدیک به ۱۸۰ کشته داشت حملاتی پهپادی را علیه مواضع، دارایی‌ها و اعضای این گروه ترتیب داده است. حمله ۳ روز پیش در کابل اما به یک فاجعه انسانی تبدیل شد و بعد از انجام آن، یکی از خویشاوندان تعدادی از قربانیان غیرنظامی این حمله به سی‌ان‌ان گفت که دست‌کم ۹ عضو یک خانواده در این حمله جان خود را از دست دادند. اطلاعاتی که برخی ساکنان کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند حاکی از این است که ۴کودک در میان کشته‌شدگان بودند. فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در بیانیه‌ای گفته است که حمله به ‌خودروی هدف، باعث انفجار بزرگی شده و درباره کشته شدن غیرنظامیان تحقیق خواهد کرد. ضرب‌الاجل خویش‌ساخته آمریکا برای انتقال شهروندان خارجی و افغان‌ها از فرودگاه کابل، امروز به پایان می‌رسد.