واکسن نزده‌ها، جمعیتی پرخطر همطراز با کرونا!
قلم‌نیوز:بیستم بهمن‌ ماه سال گذشته بود که اولین دوز‌های واکسن روسی اسپوتنیک به بازوان کادر‌های درمانی در ایران تزریق شد و بدین ترتیب واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد، اما این آغاز یک پایان برای بیماری کرونا نبود چرا که پس از آن کشور دو پیک چهارم با ویروس آلفا و پیک پنجم را نیز با ویروس دلتا تجربه کرد.

واکسن‌های وارد شده کرونا

از سوی دیگر واردات و تزریق واکسن نیز با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود، سرعت واردات واکسیناسیون به کندی صورت گرفت و از آن سو سرعت تزریق واکسن نیز روند چندان مناسبی نداشت. بر اساس اعلام گمرک تا امروز جمع کل واکسن‌های وارده به کشور، برابر با ۲۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۶۱۰ دوز بوده است. بر این اساس ۲۳ محموله به تعداد ۲۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از کشور چین، ۳ محموله به تعداد ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز واکسن آسترازنکا از کشور ژاپن وارد کشور شده است.

همچنین یک محموله شامل یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز واکسن کواکس از کشور ایتالیا، ۱۱ محموله به تعداد یک میلیون و ۴۵ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از کشور روسیه، یک محموله شامل ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کواکس از کشور کره جنوبی، یک محموله شامل ۳۱۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کشور روسیه، یک محموله شامل ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات از کشور هندوستان نیز از زمان آغاز واردات واکسن، از گمرک کشور ترخیص شده است.

واکسن‌های تزریق شده

با این حال بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت تا روز یکشنبه هفتم شهریور ماه ۱۸ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۴۵ دوز اول به جمعیت کشور تزریق شده است و ۷ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۸۱ نفر نیز دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۱۲۶ دوز رسیده است.

جمعیت‌های واکسینه شده

اگر این آمار را مبنای جمعیت واکسینه شده بر اساس جمعیت هدف محسوب می‌کنیم می‌بینیم که تا امروز حدود ۱۳ درصد جمعیت هدف کشور با دریافت دوز دوم واکسن خود به صورت کامل واکسینه شده‌اند.

با این حال اگر به گفته معاون وزارت بهداشت که گفته بود برای مقابله با ویروس دلتا و رسیدن به ایمنی جمعی باید ۹۰ درصد جمعیت واکسینه شوند، باید گفت تا امروز ۱۰ درصد جمعیت با دریافت دوز دوم خود واکسینه شده‌اند.

تمامی این موارد درحالی است که اخیرا سرعت واکسیناسیون افزایش یافته است و همزمان گروه‌های هدف واکسیناسیون نیز کاهش پیدا کرده است و در برخی مناطق به گفته افرادی چون رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ دپوی مناسبی از واکسن ایجاد شده، اما متقاضی کمتری برای دریافت واکسن وجود دارد.

جمعیت واکسینه نشده

وزیر بهداشت اخیرا اظهار کرده است اکنون گروه سنی بالای ۵۰ سال در سراسر کشور و برخی گروه‌های سنی پایین‌تر در مناطق خاص مثل استان‌های مرزی یا جزایر خلیج‌فارس برای تزریق واکسن فراخوانده شده‌اند. حدود ۲۵ درصد از بالای ۵۰ ساله‌ها نیز برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند. جمعیت بالای ۵۰ سال کشور ۱۳ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۶۵۵ نفر است که ۲۵ درصد آن سه میلیون و ۴۲۲ هزار و ۶۶۴ نفر می‌شود. این جمعیتی است که از دریافت واکسن امتناع کرده یا اینکه هنوز فرصتی برای واکسینه شدن دریافت نکرده‌اند.

دلایل واکسن نزدن

بخشی از دلایل واکسن نزدن این افراد باور‌های خرافی یا القای ترس به آن‌ها توسط واکسن ستیزان است. از سوی دیگر برخی نیز اعتمادی به واکسن‌های موجود ندارند. با این حال تعدادی نیز به دلایلی چون ابتلا به کرونا در زمان موعد واکسیناسیون، یا بیماری‌هایی چون آلرژی امکان واکسن زدن پیدا نکرده‌اند. برخی دیگر به دلیل سرعت پایین واکسیناسیون در برخی مناطق امکان واکسینه شدن را پیدا نکرده‌اند.

عوارض واکسن نزدن

این جمعیت تعداد بسیار زیادی از افراد را تشکیل می‌دهند هم امکان مرگ و میر در آن‌ها زیاد است و هم اینکه امکان انتقال بسیاری نیز دارند.

از سوی دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان عوارض واکسن بسیار ناچیز و نادرتر از عوارض بیماری است. طبق آخرین آمار‌های جهانی درباره واکسیناسیون کرونا در جهان تا امروز پنج میلیارد و ١٧٨ میلیون و ٧٢٨ هزار و ٧١٤ دوز واکسن کرونا در کشور‌های مختلف تزریق شده است.

شواهد نشان می‌دهد در کشور‌هایی که افراد بیشتری واکسینه شدند بروز بیماری به شدت کاهش یافته است. از جمله این کشور‌ها چین است که نه‌تنها بروز بیماری در آن‌ها کاهش پیدا کرده است که حتی در روز‌هایی مرگ و میر ناشی از این کووید ۱۹ نیز صفر شده است. در کشور‌های دیگر که سطح واکسیناسیون بالا و شیوع دلتا را شاهد هستند، شدت بیماری و مرگ و میر کاهش محسوسی داشته است.

با این حال به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در کشور‌های فقیر و کشور‌هایی با پوشش واکسیناسیون اندک نه تنها بیماری‌زایی بیماری شدید و مرگ و میر بالاست حتی امکان جهش‌های جدید در ویروس کرونا وجود داشته و در آینده ممکن است موجب شیوع بیماری‌های مرگ‌بار شود.

امکان شیوع کووید ۲۲

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان از امکان شیوع ویروس کووید ۲۲ در سال آینده میلادی خبر می‌دهند که به وسیله شیوع سوش‌های جدید ویروس کرونا ممکن است رخ دهد. به گفته این افراد، اگر از هم اکنون جمعیت‌ها واکسینه نشوند، در آینده کرونا به ویروسی مرگبارتر از سوش‌های کنونی تبدیل می‌شود.