پایانی دلچسب با تاریخ‌سازی کاراته در المپیک ۲۰۲۰
ایران،بیست و هفتم جهان شد

قلم‌نیوز:مرتضی رضایی؛ نمایندگان ایران در این دوره از بازی ها با ۶۶ ورزشکار در ۱۶ رشته در حالی به توکیو اعزام شدند که در چهار رشته تیراندازی و کشتی و وزنه برداری و کاراته مدال گرفتند. 
کاراته در نخستین حضور تاریخی خود در المپیک حماسه ساز شد و سجاد گنج زاده کاراته وزن به اضافه ٧٥ کیلوگرم سومین نشان طلایی کاروان ایران و نخستین طلای کاراته در المپیک را در تاتامی شکار کرد.رشته ای که انتظار مدال آوری در آن متصور نبود طلایی شد و گنج زاده گنج خود را در توکیو برداشت کرد. با این مدال طلا، کاروان ورزشی ایران با قرار گرفتن در رده بیست و هفتم جدول توزیع مدال ها به کار خود در رقابت های المپیک 2020 خاتمه داد.

جواد فروغی در دومین روز بازی ها غیرمنتظره‌ترین مدال طلا را برای ایران گرفت و با ۴۲ سال مسن ترین مدال آور ایرانی در تاریخ المپیک شد.فروغی برای نخستین بار هم تیراندازی را در تاریخ المپیک صاحب مدال کرد.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

محمدرضا گرایی دومین طلایی ایران و نخستین طلایی کشتی فرنگی در وزن ۶۷ کیلوگرم بود که با هوش و ذکاوت مثال زدنی و باج ندادن به حریفان ریز و درشت، به روی سکوی نخست رفت.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

علی داوودی جوان اول وزنه‌برداری ایران با ثبت رکورد مجموع ۴۴۱ کیلوگرم و ضرب نخستین مدال نقره در المپیک توکیو به یک دهه ناکامی ایران در دسته فوق سنگین پایان داد.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

اما دومین نقره کاروان و نخستین نقره در کشتی آزاد را حسن یزدانی آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان در مبارزه فینال این وزن در بازیهای المپیک توکیو با شکست برابر «دیوید تیلور» آمریکایی کسب کرد.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

محمدهادی ساروی فرنگی‌کار وزن ۹۷ کیلوگرم ایران در مبارزه رده‌بندی در بازی‌های المپیک توکیو با پیروزی مقابل کشتی‌گیر فنلاندی به مدال برنز دست یافت؛ این نخستین مدال کشتی کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ بود.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

دیگر مدال کاروان ایران توسط امیرحسین زارع آزادکار وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشورمان با پیروزی مقابل نماینده چین، به دست آمد که جنس آن از برنز بود.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

در این رویداد ١٠ زن ورزشکار ایرانی در حالی عازم المپیک شدند که بهترین جایگاه در قایقرانی کسب شد. نازیین ملایی که با نایب قهرمانی در مسابقات گزینشی ژاپن توانسته بود سهمیه روئینگ ایران را قطعی کند، نخستین ورزشکار ایرانی بود که در توکیو  به مصاف حریفان خود رفت و با عملکرد مناسب خود موجب  شد تا رکورد بهترین نتیجه یک پاروزن ایرانی در ادوار المپیک به ثبت برسد. پیش از این بهترین عنوان یک قایقران زن ایران بیست و پنجمی بود. ملایی در این دوره از بازی‌های المپیک موفق شد در جایگاه یازدهم قرار گیرد.

ایران،بیست و هفتم جهان شد

در المپیک توکیو یک‌هزار و ۵۸ مدال طلا، نقره و برنز توزیع می‌شود که از بین مجموع مدال ها ۳۳۹ مدال طلا، ۳۳۹ نقره و ۳۸۰ برنز است. همچنین در آستانه اتمام مسابقات، تیم های چین، آمریکا و ژاپن در جدول توزیع مدال ها به ترتیب اول تا سوم هستند.

ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ با کسب سه طلا و یک نقره و چهار برنز در وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی در جایگاه بیست و پنجم ایستاد.این دوره از بازی های المپیک  که از اول مردادماه امسال به میزبانی توکیو آغاز شد فردا یکشنبه ۱۷ مردادماه با آیین اختتامیه به کار خود پایان می دهد.