سازمان سنجش: آماده تحقیق و تفحص هستیم
اتهام سنگین فساد به سازمان سنجش
قلم‌نیوز:روز گذشته مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش و آموزش کشور را تصویب کرد. تهیه کنندگان طرح،  این سازمان را متهم به «عدم شفافیت» و «فساد» کردند. سازمان سنجش به طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای از این سازمان واکنش نشان داد. 

سازمان سنجش در اطلاعیه ای در این باره نوشت این سازمان «آمادگی کامل خود را با هرگونه تحقیق و تفحص نهادهای رسمی کشور در زمینه آزمون‌ها، نحوه برگزاری، آزمون‌سازی و شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کند .»

سازمان سنجش ضمن تاکید بر شفافیت افزود: «این فرصت مغتنمی است تا نمایندگان محترم و سایر دستگاه‌های نظارتی با گوشه‌ای از زحمات طاقت فرسای خدمتگزاران مردم در این سازمان از نزدیک آشنا شوند.» 

در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ در دستور کار صحن قرار گرفت که نمایندگان با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

در متن این تحقیق و تفحص آمده است: "سازمان سنجش آموزش کشور یکی از دستگاه‌هایی است که تاکنون هیچ گونه گزارش عملکرد شفافی به نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی ارائه نداده و ایرادات و ابهامات زیادی در حوالی آن مطرح بوده و روز به روز این ابهامات و سوالات بیشتر می‌شود."

در ادامه این گزارش آماده است: «با توجه به مدیریت طولانی مدت ابراهیم خدایی بر این سازمان و عدم پاسخگویی شفاف به نمایندگان مجلس و اعتراضات مردمی فراوان پیرامون عملکرد وی، لازم است در یک تحقیق و تفحص همه جانبه، زوایای پنهان مدیریت ایشان و تیم مستقر در آن سازمان برای مجلس و مردم شفاف سازی و تخلفات احتمالی آن مورد بررسی قرار گیرد. لذا پیشنهاد می‌شود از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۳۹۱ تاکنون، این تحقیق و تفحص انجام پذیرد.»

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- حوزه معاونت فنی و آماری که شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمون‌های زبان بین‌المللی و همه حوزه‌های مربوطه.

۲- حوزه معاونت امور آزمون‌ها، که مسئولیت ساخت آزمون، طراحی سوال و برگزاری میدانی آزمون‌ها را برعهده دارد و به طور خاص دفتر آزمون سازی و روانسنجی.

۳- حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری می‌باشد.

۴- شرکت تعاونی خدمات آموزشی، که متعلق به کارکنان سازمان سنجش می‌باشد و در سال‌های اخیر تبدیل به حیاط خلوت مدیران سازمان شده است.

اظهارات تند یک نماینده علیه سازمان سنجش 

در همین راستا احمد نادری نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش به بیان دلایل و ضرورت‌های انجام این تحقیق و تفحص پرداخت.

احمد نادری در نطق خود گفت: «از جمله مهم‌ترین مشکلات این سازمان می‌توان به نحوه عملکرد ریاست سازمان و سوء مدیریت‌ها، رانت‌خواری‌ها و رشد موسسات کنکور و بی‌عدالتی در ارائه خدمات و در نهایت صدمه به اعتماد داوطلبان اشاره کرد.»