رفت و برگشت شاخص بورس در مرز ۱.۳ میلیونی
قلم‌نیوز:شاخص بورس امروز کار خود را با روند نزولی آغاز کرد، اما این مسیر بیش از ۱۰ دقیقه ادامه نداشت و بعد از کاهش حدود دو هزار واحدی شاخص کل، مجددا شاهد بازگشت روند صعودی بودیم.

انگار که پولبک کوتاهی به مرز ۱.۳ میلیون واحد داشتیم و حالا که ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات گذاشته، شاخص کل دو هزار و ۸۰۰ واحد بالاتر از رقم دیروز ایستاده است.

تا اینجای کار شاخص کل ۲۲ صدم درصد و شاخص هم‌وزن هفت صدم درصد رشد کرده که نشان می‌دهد شرایط برای شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه بهتر است.

از جمله آن‌ها می‌توان به کگل، فولاد، ومعادن، وپارس و شتران اشاره کرد که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند. فملی و شستا هم با تاثیر منفی بر شاخص کل ظاهر شده‌اند.

در ساعات ابتدایی معاملات امروز سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ از بین ۲۹۰ نماد معامله شده در بازار بورس تهران حدود ۱۹۴ نماد در مسیر نزولی قرار گرفته و ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و در سوی مقابل ۹۶ نماد روند صعودی در پیش دارند و همچنان با افزایش قیمت سهام مواجه هستند. در بازار فرابورس هم از بین ۱۸۲ نماد معامله شده در اولین ساعات کاری بازار ۱۱۰ نماد لباس قرمز به تن کرده و ۷۲ نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده‌اند.

رنگ غالب نقشه بازار در نمای ابتدایی معاملات امروز سبزرنگ است و این بار نوبت گروه‌های کوچکی رسیده که در سمت راست نقشه جای گرفته‌اند. چراکه گروه‌های پرمعامله شرایط چندان مساعدی ندارند. صندوق‌های ETF سهامی عموما نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‎‌شوند و پالایش و دارا یکم از این قاعده مستثنی نیستند.

سیمانی‌ها عمدتا لباس قرمز به تن کرده و شاهد کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها هستیم. در گروه فلزات اساسی فولاد حدود یک درصد رشد و فملی حدود یک درصد عقب‌نشینی کرده. ذوب و فخوز و فاسمین نزدیک قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و به جز فنفت، فولاژ و فجر دیگر نمادها عموما قرمزپوش هستند.

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری وتجارت و وبملت نزدیک قیمت روز گذشته معامله می‌شوند، وبصادر و وآیند حدود یکی دو درصد و وپارس تقریبا چهار درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. گروه محصولات شیمیایی مخلوطی از نمادهای سبز و قرمز شده. شصدف، شپدیس، شاملا، شغدیر، شجم و شلرد از نمادهای صعودی گروه و پارسان، شفن، پترولن، جم، شفارس و شگویا از نمادهای نزولی گروه محصولات شیمیایی هستند.

دارویی‌ها به جز برکت که دو درصد ارزش خود را از دست داده عموما سبزپوش هستند و برای تعدادی از آنها از جمله شفا، دزهراوی و دلر صف خرید تشکیل شده است.

فرآروده‌های نفتی از دیگر گروه سبز بازار امروز هستند که در آن شپنا، شتران و شبریز حدود یک تا دو درصد رشد کرده‌اند.

رایانه و فعالیت‌های وابسته از شگفتی‌سازهای بازار امروز هستند. مداران، تاپکیش، آپ و رکیش همگی شاهد تشکیل صف خرید در ابتدای معاملات هستند. استخراج کانه‌های فلزی، نهادهای مالی و بیمه‌ها از دیگر گروه‌های سراسر سبزرنگ بازار امروز محسوب می‌شوند. در سوی مقابله گروه‌های زراعت و نیروگاه‌ها عموما کار خود را روند نزولی آغاز کرده‌اند. 

 بیش از ۱۰۰ نماد همچنان صف فروش دارند

تا ساعات پایانی معاملات امروز حدود ۱۰۸ نماد که ۱۶ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند دچار صف فروش شده‌اند. ارزش صف‌های فروش امروز کمی افزایش پیدا کرده و به هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است. از طرف دیگر ۸۵ نماد یعنی ۱۳ درصد بازار صف خرید دارند و ارزش مجموع صف‌ها رقمی حدود ۴۱۰ میلیارد تومان است.  

 غدام؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

نماد شرکت خوراک دام پارس در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته است. در ساعات پایانی معاملات امروز ارزش صف فروش غدام به رقمی حدود ۶۵ میلیارد تومان می‌رسد. بکاب با صف فروش ۶۲ میلیاردی در رتبه دوم و سنیر با صف فروش ۵۱ میلیاردی دی رتبه سوم ایستاده است. ثالوند، کترام، سدبیر، کمرجان و کتوکا از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از ۴۰ میلیارد تومان هستند.

 آپ؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

بعد از صف خرید ۹۰ میلیارد تومانی عرضه اولیه لطیف، آپ با صف ۲۵ میلیاردی تومانی عنوان سنگین‌ترین صف فروش را از آن خود کرده. دپارس با صف فروش ۱۶ میلیارد تومانی در رتبه بعدی قرار دارد. کالا، حپارسا، کدما، غشان، بالاس، بورس، دلر، خازین و زفکا همگی از شرکت‌های کوچک بازار محسوب می‌شوند و امروز شاهد تشکیل صف خرید هستند.

 رفت و برگشت شاخص بورس در مرز ۱.۳ میلیونی

شاخص کل بورس تهران امروز بعد از کاهش دو هزار واحدی و افزایش تا پنج هزار واحد، در پایان معاملات به سر جای اول خود برگشت و نهایتا با عقب‌نشینی ۴۱۴ واحدی روی رقم یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۹۲۱ واحد ایستاد. رفت و برگشت شاخص کل در نزدیکی مرز ۱.۳ میلیون واحد با کاهش سه صدم درصدی این شاخص همراه بود. شاخص هم‌وزن نیز امروز هشت صدم درصد کاهش داشت که نشان می‌دهد شرایط برای شرکت‌های کوچک کمی سخت‌تر بوده. امروز نماد‌های کگل، ومعادن، نوری، کچاد و وامید بیشترین تاثیر مثبت و فملی و شستا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار تا پایان معاملات امروز به رنگ قرمز درآمد و تنها چند گروه توانستند روند صعودی خود را به طور کامل حفظ کنند. یکی از آن‌ها استخراج کانه‌های فلزی است. صف خرید کاما، ومعادن، کگل و کدما و کمنگنز تا آخرین ساعات بازار پابرجا ماند.

امروز به واسطه روند نزولی اغلب نمادها، صندوق‌های سهامی عموما گام‌های کوچکی به عقب برداشتند. پالایش یک درصد و دارا یکم یک و نیم درصد کاهش قیمت داشت.

در گروه محصولات شیمیایی نماد‌های قرمز برنده شدند. هرچند، نوری، شغدیر، شپلی و شصدف روند صعودی خود را حفظ کردند، اما اغلب نماد‌های گروه از جمله شفارس، پترول، فارس، شگویا، تاپیکو و شفن به رنگ قرمز درآمدند.

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری نماد‌های بزرگ مثل وبملت، وبصادر و وتجارت ارزش سهام خود را از دست دادند و وپارس، وآیند و وخاور با افزایش قیمت مواجه شدند. دی بعد از چند ماه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا کرد.