مبارزه با استعمال دخانیات در نمایشگاه كتاب
مبارزه با استعمال دخانیات در نمایشگاه كتاب

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در غرفه ای كه به همین نام در نمایشگاه كتاب تهران برپا شده، ضمن دعوت از علاقمندان برای عضویت در این جمعیت، بروشورها و كتاب هایی را رایگان با موضوع مضرات دخانیات، سیگار و قلیان به بازدیدكنندگان عرضه می كند.
مسئول این غرفه با بیان اینكه این جمعیت هر ساله در نمایشگاه های كتاب حضوری فعال دارد، به خبرنگار ایرنا می گوید: تنفس هوای پاك حق اساسی تمام انسان هاست و استنشاق دود محیطی دخانیات مسبب بیماری های قلبی، سرطان، فشار خون و بیماری های دیگر است هرچند هر روز شاهد افزایش آن در میان جوانان هستیم.
فهمیه خدایی با تاكید بر افزایش آگاهی مردم و بازدیدكنندگان از زیان های دخانیات و سیاست های كنترل آن می افزاید: وظیفه خود می دانیم در هر اجتماعی كه می توانیم حضور داشته باشیم تا با پیام ها و اطلاع رسانی، مردم را نسبت به عوارض دخانیات بویژه سیگار و واقعیات تلخ آن آگاه سازیم.
وی با معرفی مركز فر آموز ' نفس پاك' ادامه می دهد: این مركز با هدف كاهش تمایل و ابتلای افراد به سیگار، ‌قلیان در سنین نوحوانی و حتی در سالهای پیش از آن و افزایش آگاهی كودكان از مضرات دخانیات و دشواری ترك آن تاسیس شد. 
خدایی درباره برنامه های این مركز توضیح می دهد: پس از هماهنگی های لازم با مدارس، دانش آموزان در روز تعیین شده به مركز آمده و در برنامه های ویژه ای كه تدارك دیده شده شركت می كنند.
به گفته وی، اتاق های داستان، نمایش، دانستنی، راز، نقاشی و ورزش بخش های این مركز هستند كه در هریك از آنها فعالیت هایی انجام می شود، بعنوان مثال در اتاق ورزش، بچه ها پس از له كردن سیگار و قلیان وارد اتاق شده و در فضایی شاد به انجام بازی های دسته جمعی می پردازند.
خدایی اضافه می كند: در اتاق نمایش هم با توجه به گروه سنی بازدیدكنندگان دو نمایش برای آنها در نظر گرفته شده، هدف اصلی در این اتاق، افزایش مهارت بچه ها در 'نه گفتن' است.

** واقعیاتی تلخ درباره قلیان 
مسئول غرفه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به واقعیاتی تلخ درباره قلیان می گوید:‌متاسفانه برخی باورهای غلط در میان مردم درباره قلیان رایج شده و همین مساله سبب شد بسیاری از آنها بخصوص جوانان به مصرف این وسیله اقدام كنند.
وی می افزاید: گفته می شود كشیدن تنباكو از طریق آب، مواد شیمیایی سرطان زای آن را تصفیه می كند در حالیكه این باوری غلط است و دود ناشی از آن از سیگار مخرب تر است بنابراین افرادی كه قلیان می كشند، بدانند دود قلیان چون از آب رد می شود و مرطوب است، مدت زمان بیشتری در ریه ها می ماند.
به گفته خدایی، برخی میكروبها كه موجب سل می شوند در لوله قلیان وجود دارند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در غرفه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ، بروشورهایی درباره قوانین جامع كنترل دخانیات، كتابهای ویژه كودكان نظیر 'آنچه از دخانیات باید بدانیم'، مكه و مدینه شهرهای بدون دخانیات به بازدید كنندگان عرضه می شود.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه از 15 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز شده تا شنبه 25 اردیبهشت ماه ادامه دارد.