عضو انجمن شركت های حفاری ایران اعلام كرد
جزئیات دریافت خسارت 250 میلیون دلاری بابت تصادف كشتی نروژی در پارس جنوبی
جزئیات دریافت خسارت 250 میلیون دلاری بابت تصادف كشتی نروژی در پارس جنوبی

مسعود زیاری عصر جمعه در حاشیه بیست و یكمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران در جمع خبرنگاران، با تشریح جزییات حادثه برخورد كشتی نروژی با سكوی فاز 13 پارس جنوبی، اضافه كرد: حفاری چاه های سكوی A 13 پارس جنوبی در آذرماه سال 93 تكمیل و آماده نصب تجهیزات تولید و بهره برداری شد.
عضو انجمن شركت های حفاری ایران با بیان اینكه تا زمان نصب تجهیزات بهره برداری، اقدامات ایمنی برای آماده سازی انجام شد، ادامه داد: در دوم فروردین 94 یك نفتكش نروژی شبانه با پایه (جكت) سكوی A 13 برخورد كرد.
مدیرعامل شركت پتروگوهر كیش گفت: بر اثر این سانحه، این جكت به‌صورت كامل منهدم شود و تجهیزات نصب شده برای چاه ها، در عمق 50 متری دریا واژگون و این چاه در وضعیت انفجار قرار گرفت.
وی افزود: با انجام عملیات كم سابقه ای توسط كارشناسان ایرانی، تجهیزات صدمه دیده خارج و عملیات ایمنی سازی و غیرفعال كردن چاه (كشتن چاه) انجام شد.
زیاری یادآور شد: كمتر شركت بزرگ نفتی جهان توانسته است، ایمن سازی چاه گازی كه به مخزن وصل بوده و به‌علت حادثه، آماده انفجار باشد، را انجام داده باشد.
عضو انجمن شركت های حفاری ایران افزود: در حادثه انفجار میدان های نفتی در خلیج مكزیك، شركت های معتبر به سختی توانستند این حادثه را مهار كنند.
وی درباره میزان خسارت وارد شده به این سكو، گفت: حدود 250 میلیون دلار بابت وارد شدن خسارت به این سكو (ایمن سازی، ساخت، نصب و راه اندازی) دریافت خواهد شد.
زیاری اضافه كرد: پس از بررسی، مشخص شد كه این كشتی نروژی كه در اختیار یك شركت سنگاپوری قرار داشته، به صورت غیرعمدی با این سكو برخورد كرده و بر این اساس، بیمه پرداخت هزینه را تقبل كرده است.
عضو انجمن شركت های حفاری ایران به راه اندازی سكوهای جدید پارس جنوبی اشاره كرد و گفت: حفاری 6 سكوی فاز های 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی تا پایان امسال به پایان می رسد.
بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از 16 تا 19 اردیبهشت ماه با حضور 1900 شركت ایرانی و خارجی در تهران برگزار می شود.