۸ ترکیب غذایی مضر که باید از خوردن آن ها اجتناب کنید

شاید در نگاه اول خوردن مواد غذایی مختلف با یکدیگر مضر و خطرناک به نظر نرسد، اما خوردن برخی از مواد غذایی با یکدیگر نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است آسیب‌رسان نیز باشد. با ما همراه باشید تا برخی از این ترکیبات غذایی را معرفی کنیم.


پرخوری بیش از حد، ناپرهیزی و حرص و طمع برای خوردن غذاهای زیان‌آور از ویژگی‌های رایج در جامعه‌ی مدرن امروز است. همگی ما از مضرات غذاهای آماده و فست فودها آگاهی داریم؛ با این وجود انواع فست فودها که هیچ ارزش غذایی ندارند، جای وعده‌های اصلی ما را پر کرده‌اند. همه‌ی ما تصور می‌کنیم که به طور کامل می‌دانیم چه غذاهایی سلامتی ما را به مخاطره می‌اندازند، اما آیا واقعا می‌دانیم که از چه ترکیبات غذایی باید اجتناب کنیم؟ در این مقاله ۸ ترکیب غذایی مضر به شما معرفی می‌شود که باید از خوردن آن ها اجتناب کنید.

از خوردن میوه، مستقیما بعد از غذا یا همراه با وعده‌ی غذایی اصلی اجتناب کنید

میوه همراه غذا

شاید از خواندن این عنوان تعجب کنید و از خودتان بپرسید چرا؟ یک توجیه علمی برای این مطلب وجود دارد. میوه‌ها خیلی سریع هضم می‌شوند و سریع از معده عبور می‌کنند و در روده‌ها جذب می‌شوند. زمانی که میوه را همراه با غذای اصلی میل می‌کنید، میوه‌جات با غلات، گوشت و سایر مواد غذایی ترکیب می‌شوند، بنابراین مدت زمان طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی می‌مانند و شروع به تخمیر و ترش شدن می‌کنند. این فرآیند باعث می‌شود که به جداره‌های سیستم گوارش آسیب‌های جدی وارد شود.

لیمو ترش را همراه با داروهای ضد سرفه مصرف نکنید

لیمو ترش

طبق گزارش مجله‌ی Mens Health magazine لیمو ترش می‌تواند مانع عملکرد آنزیم‌هایی شود که استاتین‌ها را تجزیه می‌کنند. استاتین‌ها از جمله داروهایی هستند که باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند. مصرف همزمان لیمو ترش با داروهایی مانند استاتین می‌تواند تداخل ایجاد کند و ممکن است عوارض خطرناکی را بوجود بیاورد. دکسترومتورفان یکی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین داروهای ضد سرفه است. اگر این دارو همراه با لیموترش مصرف شود، میزان آن در جریان خون افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه عوارض جانبی آن نیز تشدید می‌شود. ماری الِن گالیکسون (Mary Ellen Gullickson) دارای مدرک دکترای داروسازی، در این مورد می‌گوید:

بی‌خوابی و توهم از عوارض جانبی این دارو است و با مصرف لیموترش تشدید می‌شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم دفعه‌ی بعد که دچار گلودرد و سرفه شدید شدید، از مصرف آب لیمو اجتناب کنید و حتما با داروساز یا پزشک خودتان مشورت کنید تا در مورد مصرف داروها، راهنما و دستورالعمل‌های واضحی را به شما ارائه کند.

مصرف پروتئین حیوانی همراه با نشاسته

پروتئین حیوانی

بر طبق نظر تارا ادلر (Tara Adlar)، متخصص طب گیاهی و پاک سازی سیستم گوارش، خوردن پروتئین حیوانی همراه با کربوهیدرات‌ها، ریزمغذی‌های موجود در هر دو ماده‌ی غذایی را بی اثر می‌کند و همچنین باعث بروز ناراحتی‌های معده در شما می‌شود. برای هضم این دو ماده‌ی غذایی، آنزیم‌های گوارشی متفاوتی نیاز است و عملکرد همزمان این آنزیم‌های گوارشی باعث ایجاد نفخ و ناراحتی‌های معده می‌شود. دفعه‌ی بعد که برای میل کردن کباب تابه‌ای (pot roast) به رستوران می‌روید، این مسئله را در نظر داشته باشید.

مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌دار همراه با گوجه فرنگی

کربوهیدرات‌های نشاسته‌دار همراه با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خاصیت اسیدی دارد و اگر همراه با کربو هیدرات‌های نشاسته‌دار مانند برنج و سیب زمینی مصرف شود، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. مصرف همزمان این دو ماده‌ی غذایی باعث سوء هاضمه، رفلاکس و سوزش معده می‌شود. بعضی از متخصصان معتقدند که ترکیب غذایی نشاسته و گوجه فرنگی، یکی از عواملی است که باعث خستگی و سنگینی بعد از صرف غذا می‌شود.

مصرف همزمان ماست و میوه‌جات

ترکیب محصولات لبنی با میوه‌جات ممکن است منجر به بیماری‌ها و ناراحتی‌های بسیاری شود. محصولات لبنی می‌توانند باعث احتقان و گرفتگی سینوس‌ها شوند و احتمال سرماخوردگی شما را افزایش بدهند. ترکیب ماست با میوه‌ها در بسیاری از افراد آلرژیک باعث تشدید علائم آلرژی می‌شود. بنابراین بهترین راه این است که از ماست یونانی (Greek youghurt) استفاده کنید؛ البته بدون میوه.

مصرف کورن فلکس با شیر

کورن فلکس با شیر

شاید بسیاری از شما با خواندن این مطلب شوکه شوید، زیرا ترکیب غلات صبحانه (کورن فلکس) و شیر برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا به معنای یک صبحانه لذیذ و مغذی است؛ مخصوصا برای کودکان یک وعده‌ی غذایی اصلی است، اما چرا مصرف همزمان این دو ماده‌ی غذایی توصیه نمی‌شود؟ از آنجایی که هر دوی این مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌های زودهضم هستند، مصرف همزمان آن‌ها باعث می‌شود که به سیستم گوارش فشار وارد شود و همچنین باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شود؛ در نتیجه زمانی که قند خون دوباره کاهش پیدا می‌کند، احساس خستگی و رخوت در فرد ایجاد می‌شود. علاوه براین چون این دو ماده‌ی غذایی زودهضم هستند، خیلی زود احساس گرسنگی می‌کنید و به خوردن تنقلاتی روی می‌آورید که هیچ ارزش غذایی ندارند.

مصرف همبرگر همراه با سیب زمینی سرخ کرده

همبرگر همراه با سیب زمینی

غذاهایی که راحت و بی‌دردسر آماده می‌شوند، معمولا غذاهایی ناسالم هستند. غذاهای آماده مانند همبرگر با میزان چربی بالا، مواد نگهدارنده و سایرمواد شیمیایی مضر، زمانی که بیش از حد پخته شوند ماده‌ی شیمیایی را ایجاد می‌کنند که شبیه به زغال چوب است. این ماده‌ی خطرناک با قند موجود در سیب زمینی سرخ کرده ترکیب شده و ماده‌ای به نام سیتوکین (cytokines) تولید می‌شود. تولید این ماده در بدن باعث تحریک‌پذیری و عصبانیت فرد و همچنین باعث پیری زودرس می‌شود. دفعه‌ی بعد که برای خوردن یک همبرگر بزرگ و پر و پیمان به رستوران یا فست فود قدم می‌گذارید، محتاطانه رفتار کنید.   

مصرف کیک و کلوچه همراه با آب میوه

کیک و کلوچه

ترکیب این دو ماده‌ی غذایی، کالری بسیار زیاد و مواد مغذی بسیار کمی را با خود دارد؛ بنابراین این دو ماده‌ی غذایی را نباید با هم مصرف کنید. اگر شما روز خود را با چنین خوراکی‌هایی آغاز کنید، بعد از مدت کوتاهی انرژی‌تان افت پیدا می‌کند؛ به طوری که به شدت احساس گرسنگی خواهید کرد و این باعث بی‌حالی شما می‌شود. اگر نتوانید نیرو و انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه‌تان را بدست بیاورید دچار استرس خواهید شد. ترکیب کیک و آب میوه، فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند، ولی قند بسیار بالایی دارد و باعث به هم ریختن میزان قند خون می‌شود. اگر واقعا به خوردن کیک و کلوچه علاقه دارید، سعی کنید انواعی را انتخاب کنید که از آرد سبوس‌دار تهیه شده‌اند. این فهرست می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد، اما به همین موارد گفته شده اکتفا می‌کنیم. حالا با موارد اصلی و مهم در این مقوله آشنایی پیدا کرده‌ایم و به اندازه‌ی یک گام به زندگی سالم‌تر نزدیک شده‌ایم. برای اینکه فردی سالم و تندرست باشیم باید جسم و روح‌مان، هر دو سالم باشند؛ بنابراین برای سلامتی جسم و روح‌مان ارزش قائل باشیم که نتیجه‌ی آن به خودمان برمی‌گردد.