غذاهای محلی استان بوشهر (قسمت دوم)

استان‌ بوشهر؛ فرهنگ غذایی بسیار ویژه‌ای دارد که روحیه‌ی گرم و مهمان‌نواز مردم جنوبی را به‌خوبی نمایان می‌کند. ماهی، میگو، تمرهندی و ادویه‌جات تند شالوده‌ی اصلی غذاهای جنوبی و بوشهری را تشکیل می‌دهند.در ادامه با ما همراه باشید تا معروفترین غذاهای بوشهر را برایتان معرفی کنیم


کدبانوهای ایرانی که به‌ظاهرِ سفره و طعم غذاهایشان اهمیت زیادی می‌دهند و دوست‌دارند برای مهمانانشان سنگ تمام بگذارند، می‌توانند با یادگیری غذاهای سنتی و خوشمزه‌ی استان بوشهر هنر خود را به همه نشان دهند. غذاهای متنوع این استان سفره‌ی شمار را رنگین و فرصت تجربه‌ی طعم‌های تند و بی‌نظیر غذاهای جنوبی و دریایی را در اختیارتان می‌گذارد. یادتان باشد برای طبخ این غذاها، علاوه بر دستور پخت، باید در انتخاب مواد غذایی تازه به‌خصوص ماهی و میگو دقت زیادی به خرج دهید، چراکه کیفیت این مواد می‌تواند طعم غذایتان را تحت تأثیر خود قرار دهند.

میگو پلو بوشهری

میگو پلو

میگو پلو یکی از غذاهای سنتی بوشهر است که در سراسر این استان طبخ می‌شودطبق ذائقه‌ی جنوبی‌ها این غذا طعمی تند دارد که البته می‌توانید میزان تندی آن را بر اساس میل خودتان تنظیم کنید. تفاوت اصلی میگو پلوی بوشهری با میگو پلویی که در سراسر کشور پخت می‌شود در استفاده از تمر هندی است که طعمی خاص به آن می‌دهد. می‌توانید  این غذای خوشمزه را که شامل میگو، برنج، پیاز، تمر هندی، گشنیز، شنبلیله، سیر، رب و انواع اویه است در مهمانی‌ها تهیه کنید و در پذیرایی از مهمانانتان سنگ تمام بگذارید. احتمالاً اغلب آن‌ها عاشق این غذا خواهند شد.  میگو یکی از موجودات دریایی است که در کشور ما به‌خصوص در میان جنوبی‌ها طرفداران زیادی دارد. این ماده‌ی غذایی ارزشمند، سرشار از پروتئین، امگا ۳،  مواد معدنی، و همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و آنزیمی است که برای مقابله با بیماری‌هایی همچون سرطان، آلزایمر، فشارخون، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد، پس از مصرف این ماده‌ی مغذی غافل نشوید. به‌علاوه اگر به گوشت قرمز علاقه‌ای ندارید، میگو جایگزین خوبی برای آن خواهد بود.

ته انداز مرغ و بادنجان

ته انداز

ته انداز مرغ و بادمجان یکی از غذاهای بسیار قدیمی و خوشمزه‌ی بوشهری است که می‌تواند باعث مباهات و مزین شدن سفره‌ی هر ایرانی شود. البته بوشهری‌ها ته اندازمرغ و ته‌ انداز بادمجان هم دارند که شاید از ترکیب این دو غذا ته انداز مرغ و بادمجان را درست کرده باشند. اگر بادمجان دوست داشته باشید، بهتر است برای یک‌بار هم که شده این غذای لذیذ را تهیه و میل کنید. محتویات این غذا علاوه بر مرغ و بادمجان شامل برنج، پیاز، نمک و فلفل، پودر لیموعمانی و زعفران می‌شود. همچنین از  فلفل دلمه، برگ‌بو و دارچین می‌توان برای گرفتن بوی بد مرغ استفاده کرد.

ماهی حمام شکم پر

ماهی شکم پر

به‌طورکلی در سراسر ایران، به‌خصوص در شمال و جنوب کشور، ماهی شکم پر به روش‌های گوناگونی طبخ می‌شود. شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت شیوه‌های پخت این غذا را در نوع ماهی، سبزی و ادویه به‌کار رفته در آن‌ها دانست که همین موضوع سبب طعم متفاوت این غذا در نقاط مختلف ایران می‌شود. به‌طور مثال شمالی‌ها بیشتر از ماهی سفید، گشنیز، سیر، جعفری، زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند درحالی‌که مردم جنوبی بیشتر از ماهی سنگسر و حلوای سیاه، گیاهی مثل شنبلیله و ادویه‌جاتی مانند ادویه کاری به همراه تمر هندی و سیر در طبخ آن بهره می‌برند. طبق معمول غذاهای جنوبی، طعم تند این غذا از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. برای تهیه آن ترکیبی از شنبلیله، تمر هندی، سیر، پیاز، کشمش، زرشک به همراه ادویه‌جات لازم را آماده و درون شکم ماهی می‌ریزند و سپس ماهی را سرخ می‌کنند. درگذشته با استفاده از رشته‌های نازکی از برگ درخت خرما (پیش نخل) شکم ماهی را بسته و سپس سرخ می‌کردند تا به کف ماهیتابه نچسبد. همچنین می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن ماهی در لحظه‌های آخر کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید و بگذارید مقداری بپزد. همچنین بهتر است ماهی حمام شکم‌پر را به‌جای سبزی‌پلو با پلوی ساده سرو کنید تا طعم و مزه‌ی آن دستخوش تغییر نشود.

نشا

نشا

نشا درواقع نوعی دسر است که بوشهری‌های عزیز در ماه مبارک رمضان و هنگام افطار آماده می‌کنند. این دسر رنگ‌زردی مانند شله‌زرد و طعمی بسیار عالی دارد. البته موادی مشابه شله‌زرد در تهیه‌ی آن به کار می‌رود که همین موضوع طعم آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند. برای تهیه‌ی این دسر خاص و خوشمزه از نشاسته، شکر، آب، گلاب و زعفران استفاده می‌کنند.

قلیه ماهی

قلیه ماهی

شاید بتوان قلیه ماهی را مشهورترین و پرطرفدارترین غذای بوشهر نامید. البته این غذا در شمال و جنوب کشور به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌شود. بدیهی است که دستور پخت بوشهری این غذا هم طعمی متفاوت نسبت به روش‌های دیگر دارد. این غذا در بوشهر قلیه خوانده می‌شود و اگر روزی مهمان مردم محلی این استان شدید، به‌احتمال‌زیاد یکی از غذاهایی است که بر سر سفره حاضر خواهد بود. محتویات اصلی این غذا شامل ماهی، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، تمر هندی، پیاز، ادویه‌جات (نمک، زردچوبه و فلفل) و آرد گندم می‌شود. بهترین نوع ماهی برای پخت این غذا سنگسر، هامور، شیر و سرخو است. یکی از نکته‌های مهم در طبخ قلیه ماهی بوشهری مخلوط کردن آرد و تمر هندی باهم است. در جنوب معمولا این غذا را که آماده کردن آن زمان کمی می‌برد، به همراه للک یا شکر پلو میل می‌کنند که البته طعم تند و ترشان در کنار پلوهای شیرین ترکیبی مناسب می‌سازد، اما شما می‌توانید از پلوی ساده یا زعفرانی هم استفاده کنید. یادتان باشد مانند اغلب غذاهای بوشهری، این غذا هم باید تندی زیادی داشته باشد.