جزئیات معاملات بورس امروز ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
بازار سرمایه سراسر قرمزپوش شد
قلم‌نیوز: بعد گذشت ۳۰ دقیقه شاخص کل بورس حدود پنج هزار و ۶۰۰ واحد ریزش را تجربه کرده و به محدوده یک میلیون و ۲۵۵ هزار واحدی رسیده است. تا اینجای کار شاخص کل ۴۴ صدم درصد کاهش داشته، اما شاخص هموزن تنها شش صدم درصد نوسان کرده است. موردی که نشان می‌دهد حجم معاملات پایین به کمک شرکت‌های کوچک آمده و از تغییر قیمت پایانی آن‌ها جلوگیری کرده است. در این ساعات نماد‌های فولاد، فملی، شستا، شپنا؛ وبملت، خودرو و شتران بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشته‌اند.

 بازار سراسر قرمزپوش شد

در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین از مجموع ۲۷۰ نماد بورسی معامله شده، ۲۴۳ نماد روند نزولی دارند و تنها ۲۷ نماد با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرده‌اند. در فرابورس هم از مجموع ۱۶۲ نماد معامله شده در ساعات اولیه، ۱۲۸ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و تنها ۲۶ نماد در مسیر صعودی حرکت می‌کنند.

در ساعات ابتدایی معادلات اموز نقشه بازار به کلی به رنگ قرمز درآمده و شرایط درست مثل روزهای گذشته یا حتی بدتر از آن است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله امروز سختترین وضعیت را دارند. پالایش و دارا یکم هر کدام سه درصد ارزش خود را از دست داده و دیگر صندوق‌های سهامی هم روند مشابهی دارند. خودرویی‌ها امروز با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند و مثل دیروز خزامیا سهامدارانش را از ریزش بورس نجات داده است. در گروه فلزات اساسی فایرا و میدکو تنها نمادهای سبزرنگ هستند و دیگران اغلب صف فروش دارند. دروز و دشیری تنها نمادهای دارویی هستند که صفف روش ندارد. فرآورده‌های نفتی همگی دو درصد ارزش سهام خود را از دست داده و محصولات شیمیایی و بانک‌ها هم عموما با روند نزولی دست و پنجه نرم می‌کنند. در بین دیگر گروه‌ها معدود نمادهایی مثل غپاک، غبشهر، خودکفا، تمحرکه، سپ، پارسیان، امین، وهور و بمیلا بر خلاف جریان کلی بازار و در مدار صعودی حرکت می‌کنند.

 سه چهارم بازار در صف فروش

انگار که همین دیروز ریزش بورس آغاز شده. با وجود گذشت بیش از هفت ماه از روند نزولی بازار سرمایه، امروز هم نماد‌های بورسی با هجوم فروشنده‌ها روبرو هستند. طوری که بیش از ۴۸۰ نماد یعنی سه چهارم بازار دچار صف فروش شده‌اند. ارزش صف‌های فروش تا ساعات پایانی معاملات به حدود چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است. در آن سو حدود ۲۷ نماد صف خریدی به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان دارند که نه از نظر تعداد و نه از نظر ارزش تناسبی با صف‌های فروش ندارد.

 شپنا؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

شرکت پالایش نفت اصفهان امروز برای دومین روز متوالی در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش شپنا تا ساعات پایانی معاملات به حدود ۸۸ میلیارد تومان رسیده و فعلا خریداری برای آن پیدا نشده. خساپا با صف فروش ۷۳ میلیاردی در رتبه دوم ایستاده و پشت سر آن نام غصینو با صف فروش ۷۱ میلیارد تومانی به چشم می‌خورند. سنیر، خزر، کویر، برکت، سمگا، ثنوسا، خودرو، رافزا، قثابت، کاذر، خنصیر و کزغال به ترتیب دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین هستند که ارزش هر کدام آن‌ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان است.

غگیلا؛ صدر نشین فهرست کوچک صف‌های خرید

شیر پاستوریزه پگاه گیلان برای دو هفته متوالی همچنان با اختلاف زیاد در ردیف اول فهرست کوچک صف‌های خرید قرار دارد. ارزش صف خرید غگیلا حدود ۵۶ میلیارد تومان است. شصدف با صف خرید ۱۴ میلیاردی در رتبه دوم و نمرینو با صف خرید ناچیز شش میلیاردی در رتبه سوم ایستاده‌اند. امین، سدشت، فلوله و وهور از دیگر نماد‌های دارای صف خرید هستند که ارزش آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان است.

 کاهش ۱۰.۸ هزار واحدی شاخص در ادامه روند نزولی بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با کاهش ۱۰ هزار و ۸۸۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۹۶ واحد رسید و در نیمه اول کانال ۱.۲ میلیونی قرار گرفت. امروز بیش از ۷۵ درصد نماد‌ها صف فروش داشتند، اما صف فروش فولاد، فملی، شستا، فارس، کدما، شپنا و تاپیکو برای بورس گران تمام شد و به ریزش هرچه بیشتر شاخص کل دامن زد. در پایان معاملات امروز شاخص کل ۸۶ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۲۹ صدم درصد کاهش داشتند و عجیب آنکه شاخص کل فرابورس امروز سبزرنگ بود و با افزایش نسبی مواجه شد.

نقشه بازار به حد کافی قرمز بود تا اینکه کدما با ریزش ۳۷ درصدی در بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان به قرمزترین نماد بازار تبدیل شد. کدما ماه‌ها است که با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کند و به خاطر حجم معاملات پایین، قیمت پایانی آن ثابت باقی مانده بود تا اینکه امروز قیمت آن نصف شد. دیگر نماد‌های قرمزرنگ بازار امروز در گروه صندوق‌های ETF قرار داشتند. دارا یکم و پالایش هر کدام چهار درصد ارزش خود را در صف فروش از دست دادند. دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هم با کاهش قیمت مواجه شدند. فلزات اساسی و محصولات شیمیایی سراسر قرمزرنگ بودند و در بینشان تنها شپارس، فلوله و میدکو با رنگ سبز به کار خود پایان دادند. بانکی‌ها هم شرایط مشابهی داشتند. شاهد تشکیل صف فروش برای وبملت، وپارس، وبصادر، وتجارت و ونوین بودیم. فرآورده‌های نفتی، هولدینگ‌ها، دارویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌هاف حمل و نقل، لاستیک و پلاستیک و انبوه‌سازی از جمله گروه‌های سراسر قرمزرنگ بازار امروز بودند. 

منبع: فرارو