سازمان جهانی بهداشت: کووید-۱۹از خفاش به انسان‌ها منتقل شده است
قلم‌نیوز:این یافته‌ها بر مبنای خلاصه‌ این گزارش اعلام کرده و سازمان جهانی بهداشت گفته است که متن کامل این گزارش تهیه‌شده بوسیله کارشناسان مستقل در ساعت ۱۴:۰۰ به وقت گرینویچ روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین پس از رسیدن به اطلاع دولت‌های عضو منتشر خواهد شد.

این یافته‌ها که در ابتدا بوسیله آسوشیتدپرس گزارش شد، با گفته‌های پیشین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت درباره نتایج سفر قبلی‌شان در ماه‌های ژانویه-فوریه به شهر ووهان در مرکز چین- محل شناسایی نخستین موارد عفونت انسانی با کروناویروس جدید در اواخر سال ۲۰۱۹- مطابقت دارد.

بر اساس این گزارش، سه آزمایشگاه در شهر ووهان که با کروناویروسها کار می‌کنند، «به خوبی مدیریت می‌شوند» و ایمنی زیستی با کیفیت بالایی در آنها رعایت می‌شود و هیچ گزارش از بیماری تنفسی قابل‌مقایسه در ماه‌های پیش از شروع شیوع کرونا در میان کارکنانشان وجود ندارد.

همچنین هیچکدام از این کارکنان در غربالگری خون پس از شیوع آزمایش مثبت از لحاظ وجود آنتی‌بادی‌های ضد ویروس سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) را نداشتند.

این گزارش به این نتیجه می‌رسد: «با توجه به یافته‌های بالا، منشا آزمایشگاهی پاندمی بسیار نامحتمل شمرده می‌شود.»
منشا ویروس در حیات وحش

پرسش‌های بسیاری درباره کروناویروس جدیدی که باعث پاندمی فعلی شده است باقی می‌ماندن و این گروه کارشناسی نیز خواستار پژوهش بیشتر درباره خفاش‌ها و پولک‌پوستان در ین و نیز در آسیای جنوب شرقی می‌شود. این گروه همچنین بررسی حیوانات وحشی دیگر از جمله – گربه‌های زباد (سیوت)، مینک و سرنواری- به عنوان حیوان واسط احتمالی توصیه می‌کند.

بسیاری از موارد اولیه ابتلای انسانی با کروناویروس جدید با یک بازار غذاهای دریایی در ووهان مرتبط بودند که حیوانات وحشی هم در آن به فروش می‌رسید، اما به گفته  این گزارش، «شمار مشابهی از موارد عفونت با بازارهای دیگر هم مرتبط شده‌اند و برخی از آنها با هیچ بازاری مرتبط نبودند» و بنابراین نمی‌توان در این باره نتیجه‌گیری قاطعی کرد.

تدرس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت دریافت گزارش را تایید کرد، اما از بیان جزئیات آن خودداری کرد و در یک نشست خبری در ژنو در این باره گفت: «همه فرضیه‌ها روی میز هستند و نیاز به بررسی‌های کامل و بیشتر دارند.»

این گزارش نیازی به تصویب کشورهای عضو ندارد.

یک مقام ارشد آمریکایی هفته گذشته به خبرنگاران گفت انتظار دارد که تحقیقات به رهبری سازمان جهانی بهداشت در این باره نیاز به بررسی بیشتری ویروس، از جمله سفر مجدد به چین داشته باشد. او ابراز امیدواری کرد که این گزارش «بر اساس علم» باشد.

این ماموریت بارها به علت صادر نشدن ویزا و اختلاف میان پکن و واشنگتن به تاخیر افتاد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا چین را به پنهان کردن ابعاد ابتدایی شیوع بیماری متهم می‌کرد.

سازمان جهانی بهداشت روز ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ شیوع کووید-۱۹ را یک وضعیت اضطراری بین‌المللی بهداشت عمومی اعلام کرد که بالاترین درجه هشدار در این باره است.