تقویت عوامل بنیادی بهترین راهکار جذب سرمایه در بورس
چراغ قرمز بازار سرمایه روشن می‌ماند
قلم‌نیوز:پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد۲۴ در تشرذیح وضعیت بورس گفت: منشاء ریزش شاخص کل بورس در هفته‌های گذشته تا کنون به خارج از بازار سرمایه برمی گردد که ریشه در عوامل اقتصادی و سیاسی دارد.

حدادی ادامه داد: چند نیرو در هفته جاری می‌تواند روند نزولی بازار سرمایه را ادامه‌دار کند و در مقابل آن چند عامل هم در صورت ایجاد فضای مناسب، باعث افزایش تقاضا در بازار سرمایه می‌شود. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند روند کاهش بورس را حداقل برای روزهای باقی مانده تا پایان سال را رقم بزند، عدم تمایل سهامداران برای خرید سهم‌های جدید در بازاراست.

وی تصریح داشت: با توجه به روز‌های پایانی سال بسیاری از صاحبان سهم، ریسک‌پذیری نمی‌کنند و تمایل دارند همان مقدار سهمی که دارند را با سود یا زیان به نقدینگی تبدیل کنند.

حدادی یادآور شد: در کنار این موضع‌گیری از سوی سهامداران، فروش اوراق بدهی دولتی نیز مزید بر علت شده تا بازار سرمایه در رکود چند هفته‌ای خود باقی بماند و بازار شاهد کاهش حجم معاملات باشد. اما در مقابل چند علت هم می‌تواند بر این موضوعات منفی مطرح شده قالب شود و افزایش تقاضا را در بازار به وجود بیاورد که قطعاً باید بستر ایجاد چنین فضایی نیز فراهم شود. ملزم شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت جهت افزایش خرید سهم می‌تواند نقدینگی خوبی را به بازار تزریق کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در کنار این مورد عدم الزام مشتریان برای تسویه اعتبارات خود به کارگزاران ابلاغ شده است که این موضوع می‌تواند قسمت عرضه در بازار را کاهش بدهد و این بهترین اقدام برای جبران ریزش‌های هفته‌های گذشته خواهد بود.

به اعتقاد حدادی، عوامل بنیادی نیز در این زمان بهترین موتور محرک جهت افزایش تقاضا در بازار خواهد بود. قیمت ارز و سایر قیمت‌های جهانی برای افرادی که نگاه عمیق‌تر و صبورانه‌ دارند می‌تواند مناسب‌تر باشد از این رو تقویت این عوامل بنیادی عاملی در جهت ترغیب این افراد برای خرید سهم‌های بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در مجموع بازار در این هفته شاهد نوسان زیادی نخواهد بود و قیمت‌های آخر هفته نسبت به اول هفته تفاوت زیادی نخواهد داشت و تنها کمی از رنگ قرمز بورس کاسته خواهد شد.