فروش اوراق دولتی و دامنه نوسان نامتقارن به بورس ضربه زده است
قلم‌نیوز:امروز شاخص کل فرابورس با ۴ واحد افزایش به عدد ۱۶ هزار و ۹۸۴ واحد افزایش پیدا کرد. نماد‌های آریا، بگیلان، زاگرس، کزغال بیشترین اثر مثبت و نماد‌های بپاس، ذوب و شگویا بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند.

در تحلیل بازار این هفته، توجه به نکات زیر شایان توجه است:

۱. علی‌رغم اخبار خوب مرتبط با بازار سرمایه که از اول هفته و در طول هفته وجود داشت، اما اول هفته، بورس با قفل در صف‌های فروش آغاز شد و نهایتا در آخر هفته تنها اتفاق مثبتی که رخ داد این بود که مقداری از حجم صف‌های فروش کاسته شد و برخی صف‌ها جمع شدند، اما در مجموع بازار سرمایه در وضعیت بحرانی قرار داشت.

۲. یکی خبر‌های خوب این بود که صندوق‌های با درآمد ثابت ملزم شدند بخشی از نقدینگی‌شان به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان به بازار بیاورند. از سایر خبر‌های خوب می‌توان به موارد به این موارد اشاره کرد: نرخ سود بین بانکی کاهش یافت. وضعیت خوب قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها ادامه پیدا کرد. سازمان بورس عدم لزوم تسویه اعتباری‌ها تا پایان سال را تصویب کرد.

اما همه این موارد موارد و خبر‌های خوب نتوانست روند حرکت بازار سرمایه را تغییر دهد. فروش ارواق دولتی چنان ضربه‌ای به بازار سرمایه زده که هیچ کدام از اخبار مثبت نتوانست نتیجه خوبی برای بازار سرمایه ایجاد کند.

۳. دامنه نوسان نامتقارن همچنان مانند موضوع فروش اوراق دولتی، جزو مشکلات بازار سرمایه است. در این بین عرضه اولیه اپال نیز مشکلی بر مشکلات سهامداران افزود. در حالی که بازار سرمایه که از کمبود نقدینگی رنج می‌بُرد، عرضه اولیه بزرگی مانند اپال هم اتفاق افتاد که بر مشکلات افزود.

۴. اواخر هفته موضوع FATF از خبر‌های داغ بود. اخبار ضد نقیض مبنی بر تصویب یا عدم تصویب FATF همچنان بر ابهامات بورس افزوده است و هنوز نتیجه آن مشخص نیست و ممکن است این مجادله به فروردین سال ۱۴۰۰ نیز کشیده شود.

۵. خبر افزایش نرخ فروش سیمان هم روی میز اخبار وجود دارد که بر گروه سیمانی‌ها اثر مثبت دارد.

منبع: اقتصاد24