جدیدترین کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰
جدیدترین کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰قلم‌نیوز:محسن رهامی، حقوقدان اصلاح‌طلب با اعلام حضورش به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: از مدت‌ها قبل با کمک جمعی از شخصیت‌ها و جریان‌ها، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی در چندین حوزه تشکیل داده‌ایم تا با استفاده از تجارب و تخصص افراد، برنامه ‌کاملی برای بهبود اوضاع کشور تهیه شود.

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این برنامه‌ها کارکردهای مختلف دارد، هم برای ارائه به مردم و احزاب تهیه شده است و در صورتی که شرایط فراهم شود می‌توان در صورت موفقیت در آینده استفاده کرد.  علاوه برآن، به هرکسی که برنده انتخابات شود می‌توان ارائه کرد تا در صورت تمایل بهره برداری کند، در نهایت این برنامه ریزی‌ها به عنوان مطالعات پایه، در بنیاد بین المللی صلح  برای توسعه کشور، در آینده می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد.

نماینده ادوار مجلس درباره فضای عمومی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: در مقایسه با دوره‌های گذشته، فعلا فضای انتخاباتی چندان فعال نیست. به علل مختلف اصولا اکثریت مردم، هیچگونه آمادگی برای ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نشان نمی‌دهند، البته بحث انتخابات برای اشخاص مختلف، از جناح‌های گوناگون سیاسی جهت ورود به انتخابات نسبتا داغ است.   

رهامی اضافه کرد: مشارکت در مجلس یازدهم را شاهد بودیم. عوامل مختلف دست به دست هم داده و مردم را نسبت به حضور در انتخابات بی رغبت کرده است، از جمله این عوامل احساس بی اثر بودن حضور آنها در پای صندوق‌های رای در اصلاح و تغییر اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور و به عبارت دیگر، بلاموضوع بودن انتخابات است، زیرا منظور از برگزاری انتخابات صرفا یک نمایش سیاسی نیست، بلکه فلسفه اصلی انتخابات، مشارکت مردم در گردش قانونی قدرت سیاسی و اصلاح و تغییر امور کشور در جهت خواست و اراده عمومی مردم است.

وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند شرکت و حضور آنها در پای صندوق‌ رای در دوره‌های مختلف در بهبود اوضاع کشور و اصلاح وضعیت حاکم بر زندگی آنان تاثیری نداشته است، عنوان کرد: تشدید گرانی‌ها و افت ارزش پول ملی، بیکاری فزاینده و مشکلات همگانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و خروج آمریکا از برجام که آثار مخرب اقتصادی در معیشت مردم به جا گذاشته است. قضایای دی ۹۷ و آبان ۹۸  هم در ایجاد فضای سیاسی حاضر مؤثر بوده است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد : کسی منکر فعالیت اجتماعی و فرهنگی احزاب و جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی نیست، اما اولا باید توجه داشت که فصل انتخابات خود یک فرصت مناسب و مغتنمی است برای نقد سیاست‌های و عملکرد مسوولان و ارائه برنامه‌های نو و کارشناسانه جهت ادارهٔ کشور، و یک جریان فعال سیاسی به هیچ وجه نباید این فرصت را از دست بدهد. ثانیا توجه به این موضوع مهم است که در همین کشور و با همین ساختار سیاسی، مثلا عملکرد دولت اصلاحات چه اندازه با عملکرد دولت احمدی نژاد، از حیث بهبود اوضاع سیاسی  و اقتصادی و فرهنگی کشور و سطح روابط بین المللی متفاوت بود؟ به نحوی که هنوز کشور ما از بحران‌های اقتصادی و سیاسی و اداری و مشکلات بین المللی که دولت احمدی نژاد ایجاد کرد، نتوانسته است نجات پیدا کند، پس این گونه نیست که انتخابات کاملا بی‌تأثیر باشد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.