گفت‌وگو با پروانه معصومی
کجای دنیا به این سریال‌ها می‌گویند فاخر؟!
کجای دنیا به این سریال‌ها می‌گویند فاخر؟!

این بازیگر پیشکسوت که آخرین همکاری‌اش با تلویزیون به سریال «راز پنهان» برمی‌گردد، در این گفت‌وگو درباره‌ی لزوم بالا بردن روحیه نقدپذیری در سازمان صداوسیما و تلاش برای حل مشکلاتی که از سوی کارشناسان درباره رسانه ملی مطرح می‌شود، بیان کرد: این موضوع مساله بنیادی است؛ چراکه عدم انتقادپذیری فقط در سازمان صداوسیما حاکم نیست؛ انگار کسی دوست ندارد مورد انتقاد قرار بگیرد و همه فقط می‌خواهند تعریف و تمجید شوند؛ بنابراین طبیعی است که سازمان صداوسیما هم دوست ندارد مورد انتقاد واقع شود؛ البته من شنونده‌ی رادیو هستم و به نظرم در صدا (رادیو) وضعیت اینطور نیست.

او در همین زمینه عنوان کرد: من خودم شخصا به غیر از گفت‌وگوها، مابقی برنامه‌های تلویزیون را نگاه نمی‌کنم؛ به ویژه اگر شبکه‌ای سریال پخش کند کانال را عوض می‌کنم. اخیرا هم که یک سریال با قصه‌ و کارگردان خوب به من پیشنهاد شد اما قبول نکردم؛ به دلیل اینکه فکر می‌کنم مردم ما دیگر علاقه ندارند که تلویزیون نگاه کنند؛ چراکه تلویزیون برنامه‌های خوبی ندارد و مردم بیشتر به ماهواره‌ها هجوم برده‌اند.

معصومی در ادامه‌ صحبت‌هایش درباره تولید و پخش سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی، بیان کرد: در کنار تلویزیون، شبکه نمایش خانگی هم حضور دارد که خیلی خوب است. تلویزیون نباید شبکه نمایش خانگی را رقیب خود بداند؛ چراکه واقعا رقیب نیست و اگر هم رقیب باشد، خیلی خوب است؛ به عنوان مثال من به عنوان یک بیننده، مشتری پروپاقرص سریال «قهوه تلخ» بودم که از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد و همیشه منتظر روزهای دوشنبه بودم تا این سریال را تماشا کنم.

این بازیگر در ادامه به وضعیت مالی سازمان صداوسیما اشاره کرد و گفت: بخش سیما تمام این مدت می‌گوید که بودجه ندارد. اگر واقعا بودجه ندارد پس حق دارد که این کارهای دم دستی را تولید کند. به قول خودشان سریال‌های فاخری هم برای تلویزیون تولید می‌کنند اما من نمی‌دانم کجای دنیا به این سریال‌ها می‌گویند فاخر؟!

معصومی سپس تصریح کرد: اگر سازمان صداوسیما بودجه داشته باشد می‌تواند کارهای درست انجام بدهد. ما کارگردانان و بازیگران خیلی خوبی داریم اما متأسفانه یکسری از بازیگران در همه کارها حضور دارند. من مدت‌ها پیش یک سریال بازی کردم و درباره حضور یک بازیگر پیشنهاد دادم که فلان بازیگر برای نقشی که انتخاب شده مناسب نیست اما در توضیحی که به من داده شد این گونه عنوان شد که کنار برخی بازیگران علامت زده شده و این بدان معناست که یکسری بازیگر حتما باید بازی کنند، دلیلش را هم نمی‌دانم.

وی در ادامه همین موضوع اظهار کرد:‌ متأسفانه تلویزیون برای نوشته و قصه، درست و حسابی هزینه نمی‌کند؛ این در حالی است که اگر خوب هزینه کند قطعا می‌تواند کارهای خوبی برای مردم تولید کند که سرگرم‌کننده باشند. ما می‌توانیم قصه‌های خیلی خوبی داشته باشیم، به ویژه برای جوانان؛ اما متأسفانه به ویژه در بخش سریال‌سازی ذهن بیننده را پایین فرض می‌کنیم و این اتفاق خوبی نیست.

پروانه معصومی در پایان گفت‌وگوی خود درباره‌ی اینکه آیا در سینما کار جدیدی خواهد داشت؟ اعلام کرد: اگر کار سینمایی خوب پیشنهاد شود قبول می‌کنم. به نظرم فضای سینما هم آرام‌تر است و هم زمانش کمتر است. از طرفی دغدغه دستمزد هم وجود ندارد؛ البته این را هم بگویم که هرگز در هیچ کجا پولم را نخورده‌اند.