وزیر خارجه آمریکا: مسیر دیپلماسی با ایران باز است
قلم‌نیوز:آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ضمن بیان اینکه مسی دیپلماسی با ایران باز است تاکید کرد اگر ایران و آمریکا بخواهند دوباره وارد یک توافق هسته‌ای شوند، نیاز است بر توافقی کار شود که مفصل‌تر و قوی‌تر از توافق اول باشد. 

بلینکن روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با ان‌پی‌آر گفت زمان در حال گذشتن است و توانایی‌های هسته‌ای ایران "به سمت اشتباهی پیش می‌رود."

او تاکید کرد: «مسیر دیپلماسی در حال حاضر باز است. ایران هنوز از پایبندی به تعهدات خود دور است. بنابراین باید ببینیم چه کاری انجام می‌دهد!»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران جلوی دسترسی جمهوری اسلامی به مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را گرفته بود و نهادهای اطلاعاتی آمریکا و جامعه بین‌المللی نیز این امر را تایید می‌کردند گفت: «خروج آمریکا از این توافق بسیار تاسف‌برانگیز بود.»

بلینکن گفت: «زمان گذشته است بنابراین اگر ما بخواهیم دوباره وارد توافق شویم، اگر ایران به تعهدات خود برگردد و ما نیز همان کار را انجام دهیم، باید بر روی توافقی کار کنیم که طولانی تر و قوی‌تر از توافق اصلی باشد.

او درباره گفت و گو بر سر مسائل دیگر همچون مسئله موشکی و اقدامات منطقه ای ایران تاکید کرد: "اولین قدم بازگشت ایران به تعهدات است." 

بلینکن گفت که هرگونه توافق آتی باید به دیگر موضوعات چالش برانگیز عمیق نظیر اقدامات ایران در دیگر کشورهای خاورمیانه بپردازد.

آمریکا دقیقا چه کار باید کند؟ 

این در حالی است که شب گذشته حسن روحانی در گفت و گویی با رییس جمهور سوییس تاکید کرد که توپ در زمین آمریکا است و این کشور باید به تعهداتش باز گردد.

روحانی بحث مجدد پیرامون برجام به عنوان محصول تلاش طولانی کشورهای مختلف را غیرممکن و مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: "راهبرد تهران در قبال برجام کاملا مشخص است. لغو عملی و نه صرفا بر روی کاغذ تحریم ها از سوی آمریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آنها را کاهش داده ایم ، به همراه خواهد داشت."

همچنین مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل در گفت و گویی با یورونیوز فارسی تاکید کرد که آمریکا باید به برجام بازگردد. 

او درباره جزییات اقداماتی که ایالات متحده باید انجام دهد گفت: «ما همیشه گفته‌ایم آمریکا باید به برجام برگردد. یعنی باید به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام برگردد. باید تحریم‌هایی که در خود برجام مشخص شده چه هستند را لغو کند. تحریم‌هایی که در دوره ترامپ به عناوین دیگر تصویب شد را باید لغو کنند و البته یکسری تحریم‌های جدیدی هم در دوره ترامپ تصویب شد که که آنها هم باید لغو شود. در نتیجه مشخص است که آمریکا باید چه کارهایی انجام دهد.»

ایران در حالی تاکید می کند که امریکا باید به تعهداتش عمل کند که همزمان هم در حال کاهش تعهدات برجامی خود است.

  جمهوری اسلامی از پنجم اسفند و در راستای اجرای مصوبه مجلس اقدامات داوطلبانه خود در برجام را متوقف می‌کند، مفاد پروتکل الحاقی و کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان از جمله این موارد است.