قیمت انواع خودروهای پرتیراژ
خیز دوباره خودرو/ هشدار به خریداران خودروهای سند در رهن
قلم‌نیوز: قیمت انواع خودروهای پرتیراژ و مونتاژی که تا یک‌ماه‌ونیم پیش متاثر از سیر نزولی قیمت ارز روند کاهشی به‌خود گرفته بود، با نزدیک‌شدن نرخ دلار به مرز 26هزار تومان بار دیگر صعودی شد.

با این حال، مسئولان وزارت صنعت و فعالان بازار خودرو وعده تداوم سیر نزولی قیمت خودرو در بازار شب عید را داده‌اند. خودروسازان نیز از طرح‌های تازه‌ای برای عرضه برخی محصولات پرتیراژ خود خارج از شیوه قرعه‌کشی کنونی با مجوز شورای سیاستگذاری خودرو خبر می‌دهند.

گزارش میدانی همشهری از برخی مراکز خرید و فروش خودرو مانند مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر و نمایشگاه‌های سطح شهر نیز حاکی از شک و تردید فروشندگان و خریداران خودرو برای انجام معاملات است. فعالان صنفی نیز به مشتریان توصیه می‌کنند در شرایط کنونی بازار از خرید و فروش خودرو خودداری کنند تا دچار ضرر و زیان احتمالی ناشی از ریسک نوسان قیمت‌ها نشوند. 

خیز پرتیراژها برای افزایش قیمت

بررسی قیمت حاشیه بازار انواع خودروهای پرتیراژ داخلی حاکی از سیر صعودی قیمت این خودروهاست به‌نحوی که در معاملات 3روز گذشته بازار خودرو نرخ انواع خودروهای داخلی افزایش 2 تا 10میلیون تومانی(5تا 7درصد) را شاهد بود که میزان این افزایش قیمت در خودروهای مونتاژی بیش از خودروهای داخلی بود. بازار خودروهای وارداتی نیز از افزایش نرخ ارز بی‌نصیب نماند و قیمت برخی انواع خودروهای خارجی افزایش قیمت 30 تا 100میلیون تومانی را تجربه کرد. با این روند در بازار دیروز خودروهای پرتیراژ داخلی قیمت سایپا۱۱۱ با افزایش یک میلیون تومانی به ۱۲۹ میلیون، پراید131 با افزایش یک میلیونی به 110میلیون، تیبا صندوقدار با افزایش 2میلیونی به 116میلیون، پژو۲۰۶ تیپ‌۲ (ساده) با افزایش 3 تا 7میلیونی به ۲۰۰ میلیون، پژو پارس معمولی و اتوماتیک با افزایش 4میلیونی به‌ترتیب به 215و 310میلیون، پژو206 تیپ‌5 فول با افزایش 5میلیونی به 255میلیون تومان رسید و قیمت تمام محصولات خانواده سمند ‌رشد 2میلیون تومانی قیمت را شاهد بود. همچنین پژو207 دنده‌ای 277میلیون، پژو207 اتومات 432میلیون و پژو405 با قیمت 188میلیون تومان در حاشیه بازار نرخ خورد. این افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی به‌مراتب بیش از خودروهای پرتیراژ داخلی بود به‌نحوی که قیمت هایما اس‌7 با افزایش 45میلیون تومانی از 660 به 705میلیون تومان رسید. به‌گفته فعالان بازار، با این گرانی، قیمت کنونی خودرو به نرخ‌های حدود یک‌ماه پیش نزدیک شده و برخلاف گذشته که خریداران تعیین‌کننده اصلی قیمت بوده و فروشندگان با ارائه تخفیف‌های ویژه سعی در فروش خودروهایشان داشتند، اکنون این فروشندگان هستند که به‌صورت سلیقه‌ای قیمت‌ها را به بهانه افزایش قیمت دلار بالاتر اعلام می‌کنند اما عملا خرید و فروش چندانی در بازارخودرو صورت نمی‌گیرد و اغلب خریداران التهابات قیمت‌ها در بازار خودرو را مقطعی قلمداد و تأکید می‌کنند با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو در حاشیه بازار نیز فروکش خواهد کرد.
 

بازگشت قیمت خودرو به ابتدای بهمن‌ماه 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به افزایش 5درصدی قیمت خودروهای داخلی در چند روز گذشته، به همشهری گفت: افزایش نرخ ارز موجب سیر صعودی و افزایش کاذب قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو شده است؛ اگرچه با تثبیت نرخ ارز اکنون قیمت‌ها در بازار خودرو از آرامش بیشتری برخوردار شده است. سعید موتمنی تأکید کرد: این شرایط موجب شده تا کاهش قیمتی که در ابتدای بهمن‌ماه با ریزش نرخ ارز به کانال 23هزار تومان در بازار خودرو ایجاد شده بود، خنثی شود و خودروهای پرتیراژ داخلی با افزایش 2 تا 7میلیون تومانی به قیمت‌های ابتدای بهمن‌ماه بازگردد. او با بیان اینکه طی 3روز گذشته نرخ ارز تغییر خاصی نداشته و درصورت ثبات قیمت ارز طی مدت یک هفته این احتمال وجود دارد که فروشندگان بیشتری برای عرضه خودرو به بازار مراجعه کرده و این رشد عرضه زمینه کاهش قیمت خودرو را فراهم کند، افزود: در حاشیه بازار قیمت پراید131 حدود 108 تا 110میلیون، تیبا صندوقدار 114 تا 116میلیون، پژو206 تیپ‌2 حدود 197تا 200میلیون، پژو405 حدود 186تا 188میلیون، سمند 187تا 189میلیون تومان، هایما مونتاژی 690 تا 705میلیون و جک s5حدود 635 تا 637میلیون تومان قیمت‌ها خورده اما هنوز هم فروشنده در بازار زیاد است و خریدار می‌تواند با حوصله بیشتر، این خودروها را با قیمت پایین‌تری خریداری کند.
 

بهت و انتظار در بازار وارداتی‌ها

بررسی قیمت انواع خودروهای کارکرده وارداتی نیز نشان می‌دهد: با توجه به قیمت بالای این خودروها و مشتریان خاص آن، افزایش اخیر قیمت خودرو موجب افت معاملات و تشدید رکود حاکم بر بازار این خودروها شده است. با وجود این، نزدیک‌شدن نرخ دلار به محدوده 26هزار تومان در افزایش جزئی قیمت این خودروها مؤثر بوده و موجب شده تا نرخ برخی انواع خودروهای کارکرده خارجی در بازار افزایش قیمت 30 تا 50میلیون تومانی را طی چند روز گذشته تجربه کند. با وجود این به‌دلیل ریسک بالای سود و زیان ناشی از نوسان نرخ ارز، تعداد مشتریان و میزان خرید و فروش در بازار خودروهای وارداتی به‌مراتب کمتر از خودروهای پرتیراژ یا مونتاژ داخل است. همچنین تداوم ممنوعیت واردات و افت شدید عرضه این خودروها به بازار موجب شده ‌تا مالکان خودروهای خارجی تمایل چندانی به فروش اینگونه خودروها در شرایط نوسان نرخ ارز نداشته باشند و از سوی دیگر مشتری چندانی نیز برای خرید اینگونه خودروهای گران‌قیمت وجود ندارد.

حذف قرعه‌کشی فروش برخی پرتیراژها

افت شدید معاملات به‌دلیل کاهش تقاضا و سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که خودروسازان از تسهیل فرایند فروش و رشد عرضه برخی خودروهای پرتیراژ خبر می‌دهند. قائم‌مقام فروش سایپا با تأکید بر فروش فوری (بدون قرعه‌کشی) برخی محصولات این شرکت با قیمت مصوب شورای رقابت، گفت: براساس هماهنگی‌های انجام‌شده با کمیته خودرو، پراید۱۵۱ از شمول شیوه قرعه‌کشی خارج شده و به‌صورت فروش فوری به مشتریان واگذار می‌شود. مجید باقری، افزود: احتمالا به‌زودی محصولات خانواده کوئیک آر، کوئیک اس و ساینا اس نیز از روند قرعه‌کشی خارج خواهد شد. به گزارش همشهری، پیش از این نیز انواع وانت نیسان دوگانه و تک‌سوز زامیاد ‌به‌دلیل کاهش اقبال مشتریان و پیشی‌گرفتن میزان عرضه از تقاضا از شمول عرضه بر مبنای قرعه‌کشی خارج شده بود. 

هشدار به خریداران خودروهای سند در رهن 


 نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با تأکید بر غیرقانونی‌بودن خرید و فروش خودروهای صفرکیلومتر فاقد سند و دارای اسناد در رهن شرکت‌های خودروساز با قیمت پایین‌تر از نرخ رایج بازار، گفت: فروش خودرو با چنین شرایطی غیرقانونی است زیرا پلاک ملی به نام صاحب اولیه خودرو ثبت شده و مشتریان نباید بدون تعویض پلاک نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام کنند. او افزود: با این شیوه معامله اگر خریدار هرگونه تخلفی با آن پلاک انجام دهد، تبعات آن گریبانگیر فروشنده خواهد شد. همچنین با توجه به غیرقانونی‌بودن این شیوه خرید و فروش خودرو، خریداران نیز نباید اقدام به خرید خودروها با سندهای در رهن شرکت‌های خودروسازی کنند و تبعات این شیوه خرید و فروش غیرقانونی خودرو حتما گریبان خریداران و فروشندگان این خودروها را خواهد گرفت.

منبع: همشهری