تاثیر حرف‌های بایدن بر بازار ارز بررسی شد
بیم و امید اقتصاد در مناسبات سیاسی
قلم‌نیوز:«تحریم‌ها برای بازگرداندن ایران به مذاکره لغو نمی‌شود» این نقل قول از بایدن به یک‌باره انتظارات از بهبود شرایط بازارهای داخلی را تغییر داد. بازار ارز یکی از بازارهایی بود که پس از این صحبت به سرعت از خود واکنش نشان داد و دستخوش تغییراتی شد. به گزارش اقتصادنیوز «معامله‌گران از حدود ساعت 20 با قدرت بیشتری در موقعیت خرید قرار گرفتند و نزدیک ساعت 23، اسکناس آمریکایی به محدوده 24 هزار و 700 تومان رسید.

به گفته فعالان، معامله‌گران زیادی که از هراس ایجاد توافق بین ایران و آمریکا از بازار خارج شده بودند، احساس کردند که راه رسیدن به این توافق دشوار است؛ در نتیجه بهتر است که کمی انتظارات خود را تعدیل کنند و برای حفظ ارزش پول، اقدام به خرید ارز به صورت اعتباری کنند.

البته گروهی از فعالان اعتقاد داشتند، افزایش شبانه و هیجانی دلار تنها به این دلیل صورت گرفت که به برخی معامله‌گران فرصت دوباره‌ای برای خروج از بازار بدهد. از نگاه این گروه، افراد زیادی دلار را بالای 25 هزار تومان خریده‌اند و از کاهش ابتدای زمستان این ارز دچار ضرر سنگینی شدند. به باور آنها، صحبت‌های بایدن کمک کرد که کمی فضای بازار در معاملات پشت خطی ملتهب شود.»

تاثیر کوتاه‌مدت صحبت بایدن بر بازار ارز

پس از این ماجرا یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز صحبت‌های ضبط شده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره برجام را تصحیح کرد. مقام ارشد آمریکایی که نام وی اعلام نشده است در تصحیح سخنان بایدن گفت: «مصاحبه بایدن در سی‌بی‌اس به معنای آن است که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم فراتر از محدوده‌ توافق هسته‌ای را متوقف کند.»

با اینکه صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا اصلاح شد اما معامله‌گران علاقه‌مند به افزایش نرخ دلار راه بازگشت به برجام را به آسانی گذشته نمی‌دانند و با امید افزایش نرخ ارز در بازار حضور پیدا کرده‌اند. حال پرسش مهم این است که صحبت‌های بایدن تا چه اندازه می‌تواند بازار ارز ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد؟ محمد احمدی، کارشناس بازار ارز در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: اخیرا بایدن صحبت‌هایی درخصوص لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام داشته است که پس از آن کاخ سفید صحبت‌ها را اصلاح کرد. به هرحال پس از این حرف بازار ارز واکنشی نشان داد و افزایش قیمت را تجربه کرد. ما باید بدانیم چنین حرف‌هایی بدون شک تاثیرات کوتاه‌مدتی را برای بازار به همراه دارد و پس از مدتی التهابات فروکش می‌کند.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه بازار ارز مدت‌‌هاست که بیش از اینکه اقتصادی باشد، سمت‌وسوی سیاسی به خود گرفته است، ادامه داد: بازار ارز مدت‌‌هاست که بیش از اینکه اقتصادی باشد، سمت‌وسوی سیاسی به خود گرفته است. من گمان می‌کنم طبق صحبت‌های بایدن و ظریف دو کشور قطعا به برجام بازخواهند گشت. به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد که صحبت‌های مسئولان در دو کشور پشت تیریبون مقدمه مذاکراتی است که در آینده اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: بنابراین تنشی که از صحبت‌ها به وجود می‌آید قطعا تاثیرات کوتاه‌مدتی برای بازارهای داخلی خواهد داشت.

احمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پیش‌بینی نرخ ارز در ماه‌های آتی پرداخت و در این‌باره گفت: از آنجایی که افزایش نرخ ارز به این شدت و در اثر موضع‌گیری‌های ترامپ بود طبیعتا باید به نرخ واقعی بازگردد. شاید با سرعتی که بازار شاهد افزایش قیمت بود کاهش نرخ دلار را نداشته باشیم اما به آهستگی به سمتی می‌رویم که از فشار و شدت تحریم‌ها کاسته می‌شود و اگر بتوانیم درآمدهای ارزی داشته باشیم، نفت صادر کنیم و به منابع ارزی‌مان دسترسی داشته باشیم بدون شک بازارساز می‌تواند نرخ ارز را کنترل و متعادل کند.

اقتصاد زیر سایه سیاست

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز درخصوص تاثیر صحبت‌های اخیر بایدن بر اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: مسلما صحبت‌های بایدن تاثیراتی را برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت، اینکه بازگشت بایدن به برجام بدون قیدوشرط خواهد بود و یا خیر وضعیت را برای بازارهای داخلی ما به خصوص بازار ارز تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بازگشت بدون شرط باشد مسلما بر بازار ارز تاثیر مثبت می‌گذارد و نرخ دلار یا ثابت نگه داشته می‌شود و یا روند کاهشی را در پیش می‌گیرد اما اگر آمریکا به سمت شرط‌وشروط برود بدون شک فضای بازار ارز نیز رنگ‌وبوی افزایش قیمت را به خود می‌گیرد، بنابراین هرگونه صحبت و نظری می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

منبع: ابتکار