استقبال دولت از رد کلیات لایحه بودجه
قلم‌نیوز:پس از رد کلایت لایحه بودجه از سوی مجلس، دولت از این تصمیم استقبال کرد. به نظر می رسد دولت از تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه رضات نداشت. سخنگوی دولت گفت: "بعد از مدت‌ها بحث و حرف و حدیث آنچه مطلع شدیم کلیات بودجه رد شد فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیرکارشناسی در بودجه دریافت شد و اینکه به این نکات توجه و پیام‌ها دریافت شد از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم."

علی ربیعی با بیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: «دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.»

ربیعی ادامه داد: «به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه باز خواهد گشت و آمادگی داریم گفتگوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد. سخنگوی دولت با برشماری محورهای اصلی لایحه که دولت بر آن اصرار و اعتقاد داشت در صورت تصویب می‌توانست آثار زیادی داشته باشد، اظهارکرد: تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.»

او اضافه کرد: "در عمل تغییر نرخ ارز تصمیماتی در جای دیگر گرفته شد که بدون ۱۷ و ۵۰۰ بودجه دیگر قابلیت اجرایی نداشت و موجب افزایش تورم نقدینگی و کاهش ارز پول ملی بود که باید ارزش پول ملی را بالا ببریم و نرخ ارز باید به قیمت واقعی خود برگردد. افزایش آن در برخی موارد برای تولید موثر است اما سرجمع برای اقتصاد و معیشت کشور، علامت آن به سایر بازار ها طوری است که نرخ ارز باید به نرخ واقعی خود باشد. افزایش سقف بودجه بدون منابع حقیقی تورم زا است و باعث چاپ اسکناس می شود."