آصفری:
حقوق مدیران ارشد ۱۵ برابر حداقل حقوق خواهد بود؛ نه ۲۱ برابر
قلم‌نیوز: محمدحسن آصفری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: دغدغه همکاران در مخالفت با بودجه را درک می‌کنم و آن‌ها را قابل قبول می‌دانم، اما باید نگاهی به تلاش‌های شبانه روزی کمیسیون تلفیق بودجه داشته باشیم. کمیسیونی که شاید بهترین عملکرد را داشته و نتیجه‌ای بهتر از لایحه فعلی از هیچ جمعی بیرون نمی‌آمد. چرا که بودجه دولت یک بودجه سیاسی بود تا بودجه‌ای اجرایی و عملیاتی.

نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۰ گفت: شرایط کشور ما حساس است و ما باید تا جایی که می‌توانیم فشار را از روی مردم کم کنیم. بعضی از دوستان پیشنهاد بودجه سه دوازدهم می‌دهند، اما باید بگویم که با این کار اختیار خودمان را با دست خودمان به سران قوا می‌دهیم. پس بهتر است خودمان ایرادات بودجه را رفع کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس با اشاره به اقدامات کمیسیون تلفیق در جهت اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: انضباط مالی شرکت‌ها یکی از اقدامات کمیسیون تلفیق بود. متاسفانه دخل و خرج شرکت‌ها و نهاد‌هایی که از بودجه استفاده می‌کنند نظم ندارد. لایحه اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰، اما شفاف‌تر از گذشته است. از طرف دیگر اعتبار مناسبی برای بحث تولید در نظر گرفته ایم برای کمک به کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که مشکل دارند مثل شرکت هپکو، واگن پارس، آذراب و ... ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم. ما در کشور با مشکل و لشگر بیکاران مواجهیم؛ پس این اصلاح کمیسیون تلفیق را ارزشمند بدانیم.

آصفری با اشاره به وضعیت اقشار محروم در جامعه گفت: هنوز کسانی را داریم که با یارانه زندگی می‌کنند کسانی که پس از ۲۰ یا ۳۰ سال خدمت هنوز یک خانه برای خود ندارند. کمیسیون تلفیق بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی اختصاص داده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی قرار داده است.

وی در مورد اقدامات کمیسیون تلفیق در حوزه ارز گفت: دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رااز جیب مردم می‌داد و این در حالی بود که مردم مرغ ۳۵ هزار تومانی نیز می‌خریدند. کمیسیون تلفیق ۱۰۶ هزار میلیارد تومان جایگزین برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده است تا اگر کالایی گران شد بتوانیم جایگزینش را بدهیم. همچنین دو و نیم میلیارد دلار برای ارز دارو لحاظ کردیم. هر چند که امروز شاهد قاچاق دارو هستیم.

وی در خصوص اعتبارات حمایت کننده از تولید کنندگان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی بودجه اختصاص داده ایم در زمینه مالیات نیز باید بگویم که از کسانی بیشتر مالیات گرفته خواهد شد که درآمد بیشتری داشته باشند. مگر می‌شود از کسی که ۴۰ میلیون حقوق می‌گیرد همان قدر مالیات گرفته شود که از کارگری با ۲ میلیون حقوق؟

مالیات پلکانی، برای کسانی که حقوق نجومی دارند اقدامی مثبت خواهد بود. مجالس قبلی تصویب کرده بودند که حقوق مدیران ارشد باید ۲۱ برابر حداقل حقوق باشد. یعنی اگر یک کارگر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد یک مدیر می‌تواند تا ۵۰ میلیون تومان حقوق بگیرد. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم به جای ۲۱ برابر رقم ۱۵ برابری را پیشنهاد داد و تصویب شد هر چند که با همان ۱۵ برابر هم مخالفیم.

آصفری با اشاره به وضعیت یارانه در بودجه گفت: چرا باید قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، اما یارانه افزایش پیدا نکند. سال گذشته وقتی قیمت آب و برق و گاز افزایش پیدا کرده باید یارانه هم افزایش پیدا کند، اما ۱۰ سال است که یارانه ۴۵ هزار تومان است. در کمیسیون تلفیق بودجه به این موضوع توجه کردیم.

منبع: ایسنا