جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹
شاخص کل بورس دوباره منفی شد
قلم‌نیوز:شاخص بورس صبح امروز کار خود را با روند نزولی آغاز کرد و در مدت ۱۵ دقیقه تا هفت هزار واحد عقب‌نشینی کرد، اما درست در همین دقایق اغلب نماد‌ها تغییر روند دادند و شاخص کل کمی صعودی شد. با گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات، شاخص کل بورس هزار و ۷۰۰ واحد پایین‌تر است. در این دقایق شاخص کل ۱۴ صدم و شاخص هم‌وزن ۱۱ صدم درصد کاهش پیدا کرده‌اند. تا اینجای کار نماد‌های شستا، تاپیکو، وتجارت و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های فملی، فولاد و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته‌اند.  

۶۰ درصد نماد‌ها قرمزپوش هستند

به گزارش فرارو، در ساعات اولیه معاملات امروز از مجموع ۳۲۵ نماد بورسی معامله شده، ۲۰۴ نماد روند نزولی در پیش دارند و ۱۲۱ نماد صعودی هستند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع ۲۱۲ نماد معامله شده شاهد افزایش قیمت سهام در ۷۷ نماد و کاهش آن در ۱۳۵ نماد هستیم. موردی که نشان می‌دهد امروز ۶۰ درصد نماد‌ها از نظر تعداد با رنگ قرمز به تابلو بورس آمده‌اند.

 

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه

 

با وجود روند نزولی در دقایق ابتدایی، بعد از چند دقیقه نماد‌های شاخص ساز به مدار صعودی افتادند و نقشه بازار را تا حدودی سبز کردند. بیشترین آمار معاملات امروز هم در اختیار گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF است. پالایش یک درصد کاهش قیمت و دارا یکم یک درصد افزایش قیمت را تا اینجای کار پشت سر گذاشته. دیگر صندوق‌های سهامی هم با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته معامله می‌شوند. نماد‌های بزگر گروهخودرو و ساخت قطعات نوسان چندانی نسبت به روز قبل ندارند. در بین نماد‌های کوچکتر، خنصیر و خرینگ روند صعودی و خزامیا، خکمک و خمحرکه روند نزولی دارند. گروه سیمانی‌ها که شگفتی‌ساز هفته اخیر به حساب می‌آید و حتی در بازار‌های قرمزرنگ روند صعودی داشت، حالا شاهد افزایش حجم معاملات است. این گروه همچنان سبزرنگ و اغلب نماد‌های آن دارای صف خرید است، اما در بینشان نماد‌هایی مثل سدور و سفار در روند صعودی گروه همراهی نمی‌کنند. در گروه بانکی‌ها، صف خرید برای وتجارت ادامه پیدا کرده. وبصادر و وبلمت، اما نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. در گروه فلزات اساسی هم فولاد و فملی به عنوان لیدر‌های گروه بدون تغییر نسبت به قیمت دیروز باقی مانده و دیگر نماد‌ها پرنوسان ظاهر شده‌اند. فرزین و فرآور صف فروش و زنگان و کویر صف خرید دارند. فرآورده‌های نفتی هم بازار متعادلی تجربه می‌کنند. شپنا با رشد دو درصدی، شتران بدون تغییر، شبندر با کاهش یک درصدی و شبریز هم با کاهش سه درصدی نسبت به روز گذشته معامله می‌شوند. هولدینگ‌ها عموما در حدود سه درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. در گروه نسبتا سبزرنگ محصولات شیمیایی هم شاهد درجا زدن پترول و فارس، روند صعودی تاپیکو و شدوص و روند نزولی پاکشو و شپترو هستیم. دارویی‌ها، حمل و نقل، کانی غیر فلزی، محصولات کامپیوتری، رایانه، ارتباطات و محصولات کاغذی از جمله گروه‌های سبزرنگ بازار امروز هستند.

 تشکیل صف‌های نه‌چندان سنگین در بورس

تا پایان معاملات امروز برای ۲۲۱ نماد یعنی ۳۴ درصد بازار سرمایه صف فروش تشکیل شد. البته ارزش این صف‌ها چندان بالا نبود و نهایتا به هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسید که رقم قابل توجهی نسبت به روز‌های قرمزنگ ماه‌های گذشته به حساب نمی‌آید. از طرفی در همین حدود شاهد تشکیل صف خرید برای ۱۵۸ نماد معادل ۲۴ درصد بازار سرمایه بودیم. ارزش کل صف‌های خرید بازار امروز حدود هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود.
 
تاصیکو؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار
نماد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین برای دومین روز متوالی در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار دارد. ارزش صف خرید امروز تاصیکو به حدود ۱۳۴ میلیارد تومان می‌رسد. پشت سر او کلوند با صف ۶۱ میلیارد تومانی و قثابت با صف ۵۱ میلیارد تومانی ایستاده‌اند. پارند، سنیر، سیتا، کویر، سپیدار، رافزا، کلر، غگیلا، ثالوند و شصدف از دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.
 
سمگا؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار
بیش از هزار و ۳۰۰ سهامدار گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ۳۰ میلیون سهام خود را به ارزش ۸۱ میلیارد تومان به فروش گذاشتند و تا پایان معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. برای همین سمگا شاهد تشکیل سنگین‌ترین صف فروش بازار است. کدما با صف فروش ۷۹ میلیاردی در رتبه دوم و سدور با صف فروش ۴۹ میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز می‌توان به پالایش، حتوکا، کاما، کاذر، گدنا و شتوکا اشاره کرد.
 
کاهش ۱۷ هزار واحدی شاخص در روز نوسانی بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه با کاهش ۱۷ هزار و ۴۸۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۶۱ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۱.۴ درصد و شاخص هم‌وزن ۴۴ صدم درصد کاهش داشتند که نشان می‌دهد شرایط برای شرکت‌های بزرگ بدتر بود. به خصوص فملی، فارس، فولاد، وپاسار، خودرو، وبملت و ومعادن که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل گذاشتند.
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹
نقشه بازار در پایان معاملات روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه
 
خودنمایی رنگ قرمز در نقشه پایان بازار بیشتر است. گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جایگاه خود به عنوان پرمعامله‌ترین گروه را حفظ کردند. پالایش که تا همین دو روز پیش با صف‌های خرید پیاپی رشد غیرقابل تصوری را پشت سر گذاشته بود، امروز به صف فروش رسید و ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داد. دارا یکم هم با کاهش هشت درصدی قیمت روبرو شد دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هم شرایط چندان خوبی نداشتند. در گروه خودرو و ساخت قطعات اغلب نماد‌ها تا پایان معاملات قرمزپوش شدند و در بینشان تنها خنصیر و خرینگ و چند نماد دیگر توانستند از روند نزولی بازار فرار کنند. خودرو و خساپا هرکدام تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. صف خرید وتجارت در گروه بانک‌ها تا پایان معاملات جمع آوری شد و قیمت وتجارت به نرخ روز گذشته برگشت. وبصادر، وبملت و وپارس هم به عنوان دیگر لیدر‌های گروه تا پایان بازار شاهد تشکیل صف فروش بودند. گروه فرآورده‌های نفتی امروز یکپارچه قرمزرنگ بودو صف فروش داشت. اغلب نماد‌های این گروه از جمله چهار نماد شپنا، شتران، شبندر و شبریز پنج درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. در گروه فلزات اساسی شاخص‌ساز‌ها یعنی فولاد و فملی به صف فروش رسیدند و دیگر نماد‌ها هم عموما وضعیت مشابهی داشتند. به جز چند نماد معدود مثل زنگان، فمراد، فنورد، فالوم و کویر. غذایی‌ها، زراعت، حمل و نقل، دارویی‌ها، انبوه‌سازی‌ها، کاشی و سرامیک، رایانه و لیزینگ‌ها از جمله گروه‌های نسبتا سبز بازار امروز بودند.
 
منبع: فرارو