رئیس جدید می‌تواند بورس را شاداب کند؟
قلم‌نیوز:اتفاقاتی که نهایتاً منجر به تغییر رئیس سازمان بورس شد و حالا پرونده استیضاح وزیر اقتصاد را هم روی میز مجلسی‌ها باز شده است.

حالا، اما شاخص بورس هفته جاری را پر قدرت آغاز کرد هرچند روز بعد از این قدرت کاسته شد و در نهایت شاخص با مثبت اندکی به کار خود خاتمه داد. هرچند گزارش‌هایی هست که نشان می‌دهد بسیاری از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از بورس خارج شده‌اند، اما گویی برخی از سهامداران خرد امید جدیدی به رشد و سوددهی بورس دارند. در آستانه ۲۲ بهمن و البته انتخابات ریاست جمهوری سهامداران امیدوارند دولت هر طور شده حمایت خود را به بازار بر می‌گرداند و شاخص روند صعودی خواهد گرفت. هر چند برخی کارشناسان نیز نسبت به این گزاره تردید دارند.
حالا، اما آمدن رئیس جدید نیز می‌تواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار در روند بازار نقش آفرینی کند موضوعی که در روز‌های آینده باید نتایج آن را مشاهده کرد.

دو دلی‌ها چه زمانی تمام می‌شود؟

نوید اختری زاده کارشناس بازار سرمایه در این خصوص در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: واقعیت این است که پول اصلی خارج شده از بازار طی این مدت هنوز ورود نکرده است. مثبت شدن شاخص بورس طی دیروز و امروز محصول چند عامل است که یکی از آن‌ها آمدن رئیس جدید سازمان بورس است. وی صحبت‌های امیدوارکننده‌ای در خصوص کلیت بازار داشت که با واکنش مثبتی از سوی بازار روبرو شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود:، اما همچنان دو دلی و بی تصمیمی در رفتار معامله گران دیده می‌شود. ضمن آنکه پول قدرتمندی وارد بازار نشده تا موج مثبتی در بازار ایجاد کند.

اختری زاده یادآور شد: از سوی دیگر شایعاتی مربوط مانور‌های نظامی و... هم قیمت دلار افزایشی کرد که این مسئله نیز یک شوک مثبت در کنار حضور آقای دهقان دهنوی به عنوان سکاندار بورس در بازار ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه این شوک مثبت می‌تواند موقتی باشد چرا که همچنان شاهد ورود نقدینگی به بازار نیستیم، افزود: تا زمانی که اعتماد به بازار سرمایه برنگردد و نقدینگی در آن فعال نشود، انتظار مثبت شدن قوی نباید از بازار داشت؛ بنابراین چندان قرص و محکم نمی‌توان خبر از رشد وحشتناک بازار داد چنانکه اگر یک روز هم به صورت پرقدرت بازار مثبت شود روز بعد ممکن است منفی و برخی سهم‌ها در صف فروش قرار گیرند. بازار حالت الاکلنگی و نوسانی شده است و به نظر می‌رسد تا زمان ورود نقدینگی قدرتمند باید با آن ساخت.

رئیس جدید می‌تواند بورس را شاداب کند؟

این کارشناس بازار سرمایه همچنین تصریح کرد: روز یکشنبه نیز بعد از شروع پر قدرت بازار، عرضه در شاخص ساز‌ها زیاد شد و این به سایر سهم‌ها نیز سرایت کرد. در این شرایط تحلیلگران تکنیکال اعتقاد راسخ به صعود پرقدرت در بازار را ندارند.

اختری زاده در پاسخ به این سوال که رئیس جدید سازمان بورس تا چه حد می‌تواند به اعتماد زایی در بازار سرمایه کمک کند گفت: دکتر دهقان دهنوی قول‌هایی را مبنی بر بازگشت اعتماد و جذب نقدینگی به بازار داده است هر چند از چگونگی آن اطلاعی در دست نیست، اما قول بازگشت شادابی به بازار توسط وی داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است اعتماد تا حدی با این اظهارنظر‌ها بازخواهد گشت، اما تا زمانی که بازار به معنای واقعی جذاب نشود نمی‌تواند اعتمادی در سهامدار ایجاد کند. ریزش‌های ۶ ماه گذشته باعث ترس سرمایه گذاران قدیمی شد و البته بدتر از آن اعتماد سهامداران جدید نسبت به بازار بسیار کمرنگ شد. در این شرایط اگر کسی از سهامداران جدید نقد کرده باشد سخت دوباره به بازار سرمایه بازخواهد گشت.
اختری زاده یادآور شد: در حال حاضر نشانه‌ای از صعود پر قدرت دیده نمی‌شود. اما اعتماد از دست رفته چه از سوی سهامداران خرد و چه حقوقی‌های بزرگ می‌تواند در آینده با جذاب شدن بازار بازگردد و دوباره شاهد شادابی در بازار باشیم، اما فعلاً نشانه‌ای از آن نیست.

منبع: اقتصاد24