طرح جداسازی بازارهای معاملاتی در بورس تهران نهایی شد
قلم‌نیوز:او در توئیت خود نوشت: «طرح جداسازی بازار‌های معاملاتی در بورس تهران نهایی شد و بزودی با همکاری سایر ارکان بازار سرمایه بصورت یکپارچه اجرا میگردد. هدف این طرح جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ، بر سایر سهامداران بازار سرمایه است. در طرح مذکور حد نصاب تفکیک معاملات نهاد‌ها در دو بازار عادی و بلوکی بصورت ادواری بازبینی می‌شودو طی بازه‌های زمانی مشخص، اثربخشی این سازوکار ارتقاء خواهد یافت.»

معاملات بلوکی اثر قابل توجهی روی شکست قیمت‌ها در سامانه معاملاتی بازار سرمایه دارند. به این معنا که حتی سفارش خرید یا فروش بلوکی، علیه سفارش‌دهنده عمل کرده و او را دچار زیان می‌کند. این جدای از خسرانی است که نصیب معامله گران خرد و نرمال می‌شود. در مقطعی شاهد بودیم که عرضه آبشاری سهام عدالت، چگونه شاخص را به زیر کشید و منفی کرد. راهکار تأثیر بازار (market impact)، راهکاری است که برای جلوگیری از این خسران در نظر گرفته شده و موجب می‌شود تا جلوی اثرگذاری معاملات بلوک روی معاملات خرد گرفته شود.

رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار تهران پیشتر با حضور در برنامه «زنگ پایان» به جزئیات این طرح اشاره کرده و خبر داده بود که اکنون این طرح در مراحل بررسی نهایی است.

کیانی در بیان آخرین مراحل این طرح در روند قانونی، گفته بود: «این پیشنهاد از طرف شرکت بورس اوراق بهادار تهران مطرح شده و جلساتی در این زمینه برگزار شده و باید نظر فعالان بازار، مسئولان سازمان بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اخذ شده و ممکن است شورای عالی بورس هم بخواهد در مورد آن نظر دهد، اما از نظر فنی به نظر نمی‌رسد که برای اجرایی شدن آن کار سختی داشته باشیم.»