آیا زمان ترک بازار ارز و طلا فرا رسیده است؟
قلم‌نیوز:وضع وقتی برای سرمایه‌گذاران دلار بد می‌شود که احتمال کاهش قیمت دلار تا ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان را جدی در نظر بگیریم. بازار سکه و طلا هم وضعیت مشابهی دارند و این روز‌ها سرمایه‌گذاران خود را بدجوری به فکر فرو برده‌اند. در این نوشته تلاش می‌کنیم برای سوالات بالا جواب منصفانه‌ای پیدا کنیم.

بهترین زمان خروج از بازار دلار

بررسی تغییرات قیمت دلار از قله ۳۲ هزار تومانی در مهرماه نشان می‌دهد دلار در هر مرتبه ریزش حدود پنج هزار تومان ارزش خود را از دست داده. اولین ریزش در هفته آخر مهرماه اتفاق افتاد. زمانی که دلار از ۳۲ هزار تومان در عرض سه روز به ۲۷ هزار تومان رسید. خیلی‌ها گمان می‌کردند این نقطه پایان ریزش دلار است چراکه بعد از آن شاهد روند صعودی در بازار ارز بودیم. تا جایی که دلار تا نیمه آبان‌ماه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا ۲۹ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

در همین نقطه دومین ریزش دلار اتفاق افتاد. دلار این بار بین پنج تا شش هزار تومان ارزش خود را از دست داد و به محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. در ادامه با افزایش نسبی دلار برای مدتی در محدوده ۲۶ هزار تومان آرام گرفته بود و مرحله سوم ریزش در نیمه دوم سال، از هفته آخر دی‌ماه آغاز شد. باز هم دلار پنج هزار تومان ارزش خود را از دست داد و تا کانال ۲۱ هزار تومانی عقب نشست.

حالا که دلار کمی روند صعودی گرفته، احتمالا دوباره شاهد سناریو‌های قبلی در بازار ارز باشیم، اما حتی اگر دلار بتواند از کانال ۲۱ هزار تومان خلاص شود و به روند صعودی برگردد، بعید نیست بعد از یک ماه دوباره شاهد کاهش پنج هزار تومانی قیمت آن باشیم. در صورت تکرار این اتفاق دلار ۱۷ هزار تومانی چندان دور از ذهن نخواهد بود. با این تفسیر شاید این روز‌ها آخرین فرصت برای خروج از بازار ارز باشد. به خصوص که بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، احتمال شنیدن خبر‌های خوب در بازار ارز بیشتر می‌شود.

اوج اقبال به بازار ارز در تیرماه اتفاق افتاد. زمانی که بعد از مدت‌ها دلار از محدوده ۱۶ هزار تومان خلاص شده بود و بعد از شکست کانال ۱۸ هزار تومانی روزبه‌روز در حال افزایش قیمت بود. این اتفاق با رسیدن شاخص بورس به محدوده خطر همزمان بود و این مورد باعث شد اقبال سرمایه‌گذاران به بازار ارز بیشتر شود.

در نتیجه این اتفاق دلار به راحتی از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرد. کسانی که در تیرماه دلار ۱۸ هزار تومانی خریده بودند می‌توانستند دلار‌های خود را با سود ۸۰ درصدی در مهرماه بفروشند. اگر هنوز در این بازار مانده‌اید و چشم‌انتظار صعود دوباره هستید، باید توجه داشته باشید که در صورت تکرار سه مرتبه ریزش قیمت دلار، این بار کل سود سرمایه‌گذاری در بازار ارز از بین خواهد رفت و ممکن است حتی اصل پولتان هم از بین برود. پس شاید تصمیم درست این باشد که با خروج از بازار در روز‌های دلار ۲۲ هزار تومانی، به سود ۲۰ درصدی نسبت به تیرماه اکتفا کنید تا در آینده متحمل ضرر بیشتر نشوید.

بهترین زمان خروج از بازار طلا


طلا بعد از شش ماه به کف قیمت یک میلیون تومان برگشته و در مواقعی هم به کانال ۹۰۰ هزار تومان تبعید می‌شود. آخرین بار در ابتدای مردادماه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در این محدوده قرار داشت، اما در هفته آخر مهرماه موفق شد به رکورد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. سکه هم سرگذشت مشابهی دارد و بعد از رسیدن به رکورد ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، حالا در میانه کانال ۱۰ میلیون قرار گرفته است، اما پیش‌بینی می‌شود به کف کانال ۱۰ میلیون تومان برسد؛ مرزی که در صورت شکست کامل آن احتمال سقوط بیشتر قیمت سکه وجود دارد. طوری که می‌توان گفت این آخرین سنگر برای سرمایه‌گذاران طلا و سکه برای خروج از بازار به حساب می‌آید.

قیمت طلا چیزی جز حاصل ضرب دلار و اونس جهانی در یک عدد ثابت نیست. دلار و اونس هر تغییری داشته باشند، همان اتفاق برای قیمت طلای ۱۸ عیار خواهد افتاد. سکه هم به تناسب افزایش قیمت طلا ارزشمند می‌شود و با کاهش قیمت آن، ارزش خود را از دست می‌دهد. حالا که دلار روند نزولی در پیش گرفته و زمزمه‌های دلار ۱۷ هزار تومانی به سرزبان‌ها افتاده، خطر بزرگی سرمایه‌گذاران طلا را تهدید می‌کند.

از طرف دیگر طلا در بازار‌های جهانی هم روز‌های سختی را تجربه می‌کند. از زمانی که واکسن کرونا کشف شده قیمت جهانی طلا از ۲۰ هزار به ۱۸ هزار دلار کاهش قیمت پیدا کرده. هرچه امید‌ها به خلاصی از ویروس کرونا بیشتر می‌شود، قیمت طلا در بازار‌های جهانی روند نزولی به خود می‌گیرد. با ادامه پیدا کردن روند واکسیناسیون در دنیا، بعید نیست قیمت جهانی اونس از محدوده فعلی عقب‌نشینی کند و تاثیر خود را در بازار طلای ایران بگذارد.

برای همین است که می‌گوییم احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا و رسیدن آن تا محدوده ۷۵۰ هزار تومان به ازای هر گرم وجود دارد. در صورتی که این اتفاق بیافتد و دلار هم با تکرار ریزش پنج هزار تومانی به ۱۷ هزار تومان برسد، سکه هشت میلیون تومانی دور از ذهن نخواهد بود.


استقبال از بازار طلا در مردادماه رونق گرفت. چراکه طلا بعد از افزایش قیمت ۲۵۰ هزار تومانی نسبت به بهار از مرز یک میلیون تومان عبور کرده بود و خیلی‌ها معتقد بودند این آخرین باری است که طلا در این محدوده قرار می‌گیرد. این اتفاق هم‌زمان شده بود با رکوردشکنی‌های اونس طلا در بازار‌های جهانی. اونس جهانی در نیمه مردادماه به رکورد تاریخی دو هزار دلار رسیده بود و این مورد سرمایه‌گذاران را به بازار سکه و طلا بیشتر ترغیب کرد.

سکه هم شرایط مشابهی داشت. یک بار با عبور از مرز ۱۰ میلیونی تا ۱۱ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده بود و در نیمه مردادماه دوباره به مرز ۱۰ میلیونی رسید. این دو مرز مهم یعنی یک میلیون تومان برای طلا و ۱۰ میلیون تومان برای سکه به نظر موقعیت مناسبی برای ورود به بازار طلا می‌رسید. کسانی که چنین فکری می‌کردند، تا مهرماه سود قابل توجهی کردند. طلا با رشد ۵۰ درصدی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه با رشد ۶۵ درصدی به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

آن‌هایی که امیدواری خود را برای صعود بیشتر حفظ کردند و تا الان در بازار طلا باقی ماندند، حالا به اصل سرمایه خود رسیده‌اند و با کاهش بیشتر قیمت سکه و طلا وارد ضرر خواهند شد. اگر سناریو دلار ۱۷ هزار تومانی تحقق پیدا کند، خریداران طلا و سکه در مرداد به ترتیب ۲۵ و ۲۰ درصد ضرر خواهند کرد.

منبع: فرارو