مصرف اسیدهای چرب در ایران بیش از حد استاندارد است


 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,اسیدهای چرب

دكتر ایرج خسرونیا روز سه شنبه در نشست خبری به مناسب برگزاری بیست و هفتمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران اظهار كرد: رژیم غذایی همواره به عنوان عاملی در بروز و شیوع بیماری ها به ویژه سرطان مطرح بوده است و در كنار آن عوامل محیطی شامل آب، خاك و هوا نیز تاثیر بسزایی در این زمینه دارند، به گونه ای كه گفته می شود 25 درصد در بروز سرطان ها موثرند.


وی در مورد سرطان زا بودن آب های آلوده به ویژه آب های آلوده به ماده سرطان زای نیترات توضیح داد: سطح نیترات در چاه های آب در برخی نقاط ایران بالا است و بسیاری از فاضلاب ها در نزدیكی منابع آبی قرار دارند كه می توانند آب های شرب را آلوده كنند.


خسرونیا بر اهمیت اندازه گیری دوره ای میزان نیترات در آب شرب به ویژه در روستاها تاكید كرد و افزود: آب های آلوده به نیترات سرطان زا هستند و از آنجا كه روزانه مصرف می شوند، می توانند شمار زیادی را به انواع بیماری سرطان مبتلا كنند.

** مرگ و میر 90 درصد افراد غیر دخانی در اثر مجاورت با دود دخانیات
رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران از دخانیات به عنوان یكی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بروز سرطان نام برد و گفت: 90 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه، 40 درصد مبتلایان به سرطان های دیگر، 50 درصد مبتلایان به بیماری های قلبی و 70 درصد مبتلایان به بیماری مزمن ریوی در اثر مصرف دخانیات و یا زندگی در محیط آلوده به دود دخانیات به این بیماری ها مبتلا می شوند.


خسرونیا افزود: 90 درصد افرادی كه در اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند، دخانیات مصرف نمی كنند بلكه اطرافیان آنها از سیگار یا سایر دخانیات استفاده می كنند و آنها در اثر استشمام دود ناشی از دخانیات فوت می كنند.


وی به كاهش سن مصرف دخانیات به ویژه سیگار در كشور اشاره كرد و گفت: در گذشته مصرف سیگار معمولا از سنین بین 30 تا 40 سال آغاز می شد اما درحال حاضر 90 درصد افراد از سن زیر 18 سال مصرف سیگار را آغاز می كنند.
خسرونیا افزود: اگر مصرف سیگار از سن بالا شروع شود به تبع آن بیماری های ناشی از مصرف كمتر و یا زمان بروز آنها دیرتر خواهد بود اما وقتی از سنین پایین آغاز می شود، عوارض آن شدیدتر و زودهنگام خواهد بود.


وی اظهار كرد: طبق آمار 29 درصد دانش آموزان بین 13 تا 15 سال در ایران مصرف سیگار یا قلیان را تجربه كرده اند كه از این تعداد 3 درصد سیگار و 26 درصد مصرف قلیان را شامل می شود.


خسرونیا بر لزوم فرهنگ سازی در بین خانواده ها و به ویژه در مدارس تاكید كرد و گفت: در بیشتر خانواده ها كودكان از سنین پایین (حدود پنج سالگی) با قلیان آشنا شده و حتی به صورت تفریحی و بازی گونه آن را تجربه می كنند و حتی در مدارس دیده شده كه برخی معلمان و مسئولان مدرسه در مقابل دانش آموزان اقدام به استعمال سیگار می كنند كه باید به این موارد توجه بیشتری شود.


وی اظهار كرد: طبق آمار منتشره سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف واردات دخانیات به كشور می شود و هزینه های ناشی از درمان مبتلایان به عوارض مصرف دخانیات سالانه بین 20 تا 30 میلیارد تومان است كه بار سنگین مالی را بر نظام سلامت و خانواده تحمیل می كند.

** از هر 100 هزار نفر در جهان 135 نفر مبتلا به سرطان
رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی به آمار بالای مبتلایان به سرطان در جهان اشاره كرد و گفت: هرچه سن جمعیتی كشورها بالاتر رود، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بیشتر می شود.


خسرونیا افزود: سن جمعیتی در ایران پایین و به طور كلی جمعیت ایران جوان است به گونه ای كه درحال حاضر8.6 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشكیل می دهند؛ اما اگر این میزان به 11 درصد افزایش یابد، باید منتظر بالارفتن سطح سرطان در كشور باشیم.


وی با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر اینكه میزان شیوع سرطان در ایران بیشتر از میانگین جهانی است، آن را اشتباه دانست و گفت: سطح ابتلا به سرطان در ایران به دلیل جوان بودن جمعیت پایین است اما این جمعیت در حال پیر شدن است و باید اقدامات پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از افزایش شیوع سرطان در سال های آتی را از هم اكنون آغاز كنیم.


رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی به آمار رسمی موجود در مورد تعداد مبتلایان به سرطان در ایران (400 هزار نفر) اشاره كرد و گفت: این آمار بسیار كمتر از میزان واقعی است چراكه بسیاری از افراد به ویژه در شهرستان ها به دلیل مراجعه دیرهنگام بیماری آنها تشخیص داده نمی شود و جزء آمار به شمار نمی آیند.


خسرونیا با یادآوری اینكه سرطان سومین عامل مرگ و میر در جهان است، اظهار كرد: در بیشتر كشورها 49 درصد مبتلایان به سرطان جراحی، 40 درصد رادیوتراپی و 11 درصد شیمی درمانی می شوند اما در كشور ما به دلیل مراجعه دیرهنگام بیماران و اینكه جراحی دیگر برای آنها جواب مثبتی درپی نخواهد داشت، این مساله روند معكوس دارد و برای بیشتر بیماران شیمی درمانی تجویز می شود.


وی بر لزوم راه اندازی مراكزی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند سرطان و دیابت از سوی وزارت بهداشت و با همكاری انجمن های تخصصی تاكید كرد و گفت: هزینه كردن برای پیشگیری، هزینه نیست بلكه سرمایه گذاری است و راه اندازی چنین مراكزی می تواند قدم مناسبی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و نوظهور در كشور باشد.
خسرونیا به بیماری های نوظهور اشاره ای كرد و افزود: مسافرانی كه وارد كشور می شوند، قرنطینه نمی شوند و همین مساله می تواند سبب ورود بیماری های نوظهور به كشور شود بنابراین لازم است در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد.

** كاهش اخلاقیات به دلیل پیشرفت تكنولوژی
فوق تخصص بیماری های داخلی، پیشرفت تكنولوژی را از عوامل موثر در كاهش اخلاقیات در جامعه پزشكی عنوان كرد و گفت: در گذشته پزشكان برای معاینه و تشخیص بیماران زمان زیادی صرف می كردند اما درحال حاضر این رابطه با نوشتن یك نسخه و ارجاع دادن بیماران به انجام انواع آزمایش ها كاهش یافته است.


خسرونیا افزود: به طور كلی با بالارفتن سطح تكنولوژی، اصول اخلاقی در جوامع سیر نزولی داشته و درحال از بین رفتن است و این مساله را می توان در افزایش تعداد پرونده های دادگستری و عدم توجه به خانواده مشاهده كرد.


وی اظهار كرد: پزشكی نیز از این مساله مستثنی نیست و با ورود روش های تشخیصی جدید فاصله بین بیمار و پزشك بیش از پیش افزایش یافته است.

** كاهش میزان شكایت های مربوط به زیرمیزی پزشكان
رییس هیات بدوی رسیدگی به شكایات پزشكی از كاهش میزان شكایت های مربوط به موضوع زیرمیزی گرفتن پزشكان خبر داد و گفت: مجموع شكایات مربوط به حوزه پزشكی از آبان ماه سال 1393 تا پایان اسفندماه سال گذشته بیش از 10 هزار مورد بود كه از این میزان 10 درصد به زیرمیزی پزشكان مرتبط می شد كه این میزان نیز پس از رسیدگی كارشناسان وزارت بهداشت به كمتر از چهار درصد رسید.


خسرونیا افزود: به طور كلی شكایات مربوط به زیرمیزی پزشكان به یك تا 2 درصد كل شكایات حوزه پزشكی كاهش یافته است اما در مقابل شكایت از بیمارستان ها به خاطر هزینه های درمانی و بستری افزایش داشته اشت.


وی تاكید كرد كه هیچ پزشكی حق گرفتن مبلغی از بیمار را در خارج از بیمارستان ندارد و همه پزشكان حتی پزشكان بسیار معروف و برجسته در مقابل قانون یكسان هستند، ادامه داد: مواردی از محكومیت پزشكان به نام داشته ایم كه طی آن به سه تا 6 ماه محكوم شده اند.


خسرونیا با اشاره به افزایش نظارت ها بر این حوزه خاطر نشان كرد: آمارها نشان می دهند كه در 30 سال اخیر در هیچ دوره ای هیات بدوی به این شدت با پزشكان خاطی برخورد نكرده است.

** نبود شرح وظایف (كوریكولوم) متخصصان داخلی
دبیر اجرایی بیست و هفتمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران به نبود شرح وظایف مشخص برای متخصصان داخلی به عنوان مانعی برای ارایه خدمات از سوی این متخصصان در مراكز درمانی اشاره كرد و گفت: متخصصان داخلی پس از طی دوره تحصیل خود دوره های مختلفی مانند آندوسكوپی، اسپیرومتری، نوار قلب و اكو را می گذرانند اما برای انجام خدمت در این زمینه ها با سنگ اندازی برخی دیگر از متخصصان مواجه می شوند.


مصطفی عنبری با انتقاد از این نوع برخورد با متخصصان داخلی در برخی مراكز درمانی، اظهار كرد: حتی برخی افراد با نفوذی كه در سازمان های بیمه گر دارند، مانع از پرداخت دستمزد ارایه خدمات متخصصان داخلی در این حوزه ها می شوند.


دبیر اجرایی كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی به برگزاری این كنگره در روزهای 14 تا 17 اردیبهشت ماه جاری در مركز همایش های رازی اشاره كرد و گفت: امسال حدود هزار نفر از متخصصان در این كنگره حضور می یابند و طی آن نمایشگاهی شامل 54 غرفه به ارایه داروها و تجهیزات و لوازم نوین پزشكی می پردازند.