استفاده از باکتری روده برای درمان بیماری های روانی

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی, باکتری روده

میلیارد ها باکتری موجود در روده انسان بر روی کارکرد مغز، خلق و خو و رفتار او تاثیر می گذارد. محققان به تازگی توانسته اند تا عدم تعادل در تعداد برخی از این باکتری ها را با بعضی از شرایط روانی نظیر افسردگی، اختلالات اضطراب، اوتیسم، شیزوفرنی، اختلال وسواسی-اجباری، اضطراب اجتماعی، روان رنجوری و...مرتبط سازند. اکنون این محققان در پی دست یابی به راه هایی هستند تا از طریق آن بتوان با دستکاری میکروب های روده بیماری های یاد شده را درمان کرد.

زمانی که باکتری های روده موش های افسرده به موش های سالم انتقال پیدا کرد، در پوشش میلین مغز موش های سالم نیز تغییراتی ایجاد شد. سپس این موش ها از خود رفتارهای اجتماع گریزانه نشان دادند که همین امر نیز یکی از ویژگی های اصلی افسردگی است.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان مدرسه پزشکی ایکان در شهر نیویورک حاکی از این است که اصلاح باکتری های روده و احشا در افراد بیمار ممکن است شرایط روانی حاصله را آرام تر سازد و همچنین به درمان بیماری های مهاجم به میلین (Myelin) بدن انسان نیز منجر شوند.

میلین موجب تشکیل لایه محافظ در اطراف اکسون های سلول های عصبی می شود که سرعت پالس های الکتریکی ارسالی سلول را افزایش می دهد. زمانی که پوشش یاد شده تخریب شود، ارتباطات عصبی نیز آسیب می بیند و در نتیجه بیماری های روانی خاصی در فرد بروز پیدا می کند.

براساس مطالعات انجام گرفته در این تحقیق، زمانی که باکتری های روده موش های افسرده به موش های سالم انتقال پیدا کرد، در پوشش میلین مغز موش های سالم نیز تغییراتی ایجاد شد. سپس این موش ها از خود رفتارهای اجتماع گریزانه نشان دادند که همین امر نیز یکی از ویژگی های اصلی افسردگی است.

این دانشمندان در ادامه اعلام کردند که یافته های آنها ممکن است در درمان بیماری ام اس نیز موثر باشد. این بیماری در واقع اختلالی است که موجب آسیب رسیدن به پوشش میلین و بروز افسردگی در افراد مبتلا می شود. پزشکان ممکن است بتوانند با اصلاح باکتری های موجود در روده بیماران کارکرد لایه میلین را بهبود بخشیده و نشانه های افسردگی را کاهش دهند.