افت 13 درصدی ارزش دلار در بازار ایران
قلم‌نیوز:بازار دلار در آبان ماه نیز بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست داده بود و در ماه سوم پاییز هم افت ۹/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده بود. به این ترتیب می‌توان گفت که بازدهی کاهشی دلار هت‌تریک کرده است، امری که بیان‌کننده تغییر انتظارات معامله‌گران بازار پس از برگزاری انتخابات آمریکا در آبان ماه است. آخرین باری که در سال‌های اخیر، دلار توانسته بود طی یک ماه افت بیشتری را نسبت به دی ماه ۹۹ ثبت کند، به آذر سال ۹۷ برمی‌گشت، جایی که این ارز نزدیک به ۲۰ درصد نزول قیمت را به ثبت رسانده بود.

ریزش بزرگ دلار در دی ماه در حالی اتفاق افتاد که در روز آخر شرایط متفاوتی بر بازار ارز و سکه حکمفرما بود و برخلاف روزهای قبل بیشتر معامله‌گران در موقعیت خرید قرار گرفته بودند. نتیجه افزایش خریدها، برگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی با افزایش ۴۰۰ تومانی بود. این افزایش به ۴ روز افت متوالی اسکناس آمریکایی خاتمه داد. از نگاه برخی فعالان، شماری از معامله‌گران تصور کردند که قیمت دلار به کف برخورده است، در نتیجه خریدهای خود را شروع کردند. با این حال، گروه دیگری اعتقاد داشتند، پس از افت بیش از ۲ هزار تومانی طی دو روز کاری، طبیعی بود که بازار مقداری اصلاح قیمت را تجربه کند. از نگاه آنها، بازار هم چنان استعداد افت به سوی نرخ‌های پایین تر را دارد و به برگشت دلار در انتهای وقت روز سه‌شنبه اشاره می‌کردند. گفته می‌شد که بعد از ساعت ۴ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۱ هزار تومانی بازگشته بود.

سکه هم در روز سه‌شنبه توانست به کانال ۱۰ میلیون تومانی بازگردد، هر چند در انتهای وقت بار دیگر فروشنده‌ها کمی بیشتر قدرت گرفته بودند، امری که می‌تواند روند ابتدای روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

توقف موقت موج نزولی دلار؟

روز سه‌شنبه، موج نزولی دلار متوقف شد و اسکناس آمریکایی توانست به کانال ۲۲ هزار تومانی بازگردد. با این حال، این افزایش نتوانست مانع از ثبت کمترین بازدهی ماهانه دلار در سه سال اخیر شود. روز سه‌شنبه، دلار ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۲ هزار تومان رسید. به‌رغم این افزایش، بازدهی ماهانه دلار در دی ماه به منفی ۵/ ۱۳ درصد رسید. آخرین باری که بازار توانسته بود، سطح بالاتری از ریزش را طی یک ماه تجربه کند به آذرماه سال ۹۷ بازمی‌گشت. در آن مقطع زمانی قیمت دلار از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در فاز نزولی قرار گرفت و سرانجام در مرز ۱۰ هزار تومانی متوقف شد.

ریزش قیمتی اخیر دلار طی مدت کوتاهی اتفاق افتاد. در واقع در تاریخ ۲۳ دی ماه، دلار حدود ۲۵ هزار تومان قیمت داشت و تنها طی ۴ روز کاری، حدود ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. به گفته برخی فعالان، معامله‌گران نسبت به پایان فشار حداکثری و آغاز دوران بایدن خوشبین هستند و سعی کردند با فروش ارز خود به استقبال این تغییر بروند. طبیعتا اگر بازار احساس کند که خوش‌بینی به بایدن بیهوده بوده است، قیمت‌ها بار دیگر در مسیر صعودی قرار خواهند گرفت. به نظر می‌رسد مذاکره یا عدم مذاکره ایران و آمریکا با یکدیگر و شرط و شروط‌هایی که برای هم تعیین می‌کنند، نقش مستقیمی در چگونگی نوسانات دلار طی ماه‌های پیش‌رو خواهد داشت.

نقش روحانی در افت دلار

عده‌ای از معامله‌گران باور دارند فروشنده شدن معامله‌گران در واکنش به صحبت‌های اخیر حسن روحانی صورت گرفته است. رئیس‌جمهور به تازگی اشاره کرد در صورتی که منابع بلوکه شده ایران آزاد شود، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان پایین خواهد آمد. این صحبت مصادف شده است با گمانه‌زنی‌هایی پیرامون احتمال آزاد شدن منابع ایران در کره جنوبی. در واقع بخشی از معامله‌گران در هراس بودند که منابع ایران در این کشور شرق آسیا آزاد شود و به دنبال آن، قیمت دلار دچار افت شدیدی شود. آنها به همین دلیل تصمیم گرفتند ارز خود را به فروش برسانند و منتظر وقایع آتی باشند. در صورتی که از سمت کره نیز اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمال دارد بخشی از خریداران به بازار بازگردند.

در واقع درست است که انتظارات تغییر کرده است، ولی در صورتی که اتفاق خاصی در ماه‌های آتی رخ ندهد، جهت انتظارات می‌تواند این بار به سوی صعود قیمت‌ها تغییر کند. در بازار حواله همچنان عده‌ای از معامله‌گران در برابر افت قیمت مقاومت می‌کنند. گفته می‌شود نرخ نیمایی در محدوده ۲۴ هزار تومان قرار گرفته است که فاصله ۲ هزار تومانی با قیمت بازار آزاد داشت. در صورتی که صادرکنندگان، از قیمت‌های فعلی اطمینان پیدا کنند، احتمال نزول بیشتر قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت.

برگشت سکه به کانال ۱۰ میلیونی

روز سه‌شنبه سکه توانست خود را به بالای مرز ۱۰ میلیونی بازگرداند، امری که موجب شد تا حدی انتظارات معامله‌گران این بازار تغییر کند. در چهارمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۲۶۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بخشی از این افزایشی ناشی از افزایش بهای اونس طلا در ابتدای بازارهای جهانی بود. در کنار این، رشد قیمت دلار نیز تاثیر زیادی در رفتار معامله‌گران بازار سکه داشت. البته سکه با وجود افزایش روز آخر نزدیک به ۱۴ درصد از ارزش خود را در دی ماه از دست داد. این فلز گرانبها در اواخر آذرماه نزدیک مرز ۱۲ میلیونی معامله می‌شد و دو هفته قبل حتی توانسته بود به محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی نیز برسد. ریزش سکه ظرف مدت بسیار کوتاهی رخ داد. سکه‌بازان در صورتی که طی روزهای آینده مطمئن شوند، روند کاهشی دلار متوقف شده است، بار دیگر در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. در اواخر روز سه‌شنبه آنها بیشتر فروشنده شده بودند و حتی پس از ساعت ۴ بعدازظهر نرخ سکه به مرز ۱۰ میلیون تومانی رسیده بود.

افت 13 درصدی ارزش دلار در بازار ایران