جزئیات معاملات بورس امروز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه ۹۹
کاهش ۲۶ هزار واحد دیگر از شاخص بورس
قلم‌نیوزنماد‌های فارس، فملی، فولاد، شپنا، وبملت، خودرو و وغدیر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل امروز گذاشته‌اند. انگار که شاخص کل در صدد عبور از مرز ۱.۲ میلیونی و ورود به کانال ۱.۱ میلیون واحدی است. کمترین مقدار شاخص کل در نیمه دوم سال، یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد است که رقم فعلی شاخص حدود ۲۳ هزار واحد با آن فاصله دارد.
 
نقشه قرمز در آخرین روز هفته

در ساعات ابتدایی معاملات امروز، از مجموع ۳۰۹ شرکت حاضر در بازار بورس تهران، ارزش سهام ۲۵۵ شرکت کاهش پیدا کرده و تنها ۵۴ تای آن‌ها در مدار صعودی قرار دارد. همچنین در بازار فرابورس هم از مجموع ۲۲۶ نماد معامله شده در ساعات اولیه، ۱۶۳ نماد روند نزولی دارند و ۶۳ نماد با افزایش نسبی قیمت سهام، سهامدارانشان را خوشحال کرده‌اند. با توجه به فشار فروش سنگین روی نماد‌های شاخص‌ساز، بعید نیست امروز هم ریزشی دیگر در تالار بورس رقم بخورد.
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
نقشه بازار امروز هم مثل روز گذشته قرمزرنگ است و شاهد تشکیل صف فروش در بسیاری از نماد‌های بزرگ هستیم. گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین آمار معاملات را در ساعات ابتدایی به خود اختصاص داده. خودرو در استانه صف فروش است و خساپا کاهش قیمت نسبی را تجربه می‌کند. تعداد نماد‌های سبز در این گروه نسبت به دیگر گروه‌ها بیشتر است. از جمله نماد‌های صعودی خودرویی می‌توان به خزر، خمهر، خفنر و خنصیر اشاره کرد. در گروه محصولات شیمیایی، شپلی شگفتی‌ساز شده. نه‌تن‌ها قیمت سهام این شرکت کوچک کاهش پیدا نکرده، بلکه شاهد تشکیل صف خرید برای سهام آن هستیم. این در حالی است که خیلی از نماد‌های بزرگ از جمله پترول، نوری، آریا، فارس، قرن و شغدیر امروز صف فروش دارند. در گروه فلزات اساسی فملی و فولاد در ساعات ابتدایی بیش از چهار درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. در این گروه به جز زنگان، فلوله و فوکا دیگر نماد‌ها عموما نزولی و دارای صف فروش هستند.
 
دارویی‌ها که دیروز تنها گروه سبز بازار بودند، امروز همرنگ دیگر گروه‌ها و قرمز شده‌اند. برکت با بیشترین ارزش معاملات به صف فروش رسیده و اغلب نماد‌های گرو از جمله دتولید وضعیت مشابهی دارند. در این بین دشیمی و دیران نزدیک به قسمت روز گذشته و دفارا و ددام با افزایش قیمت معامله می‌شوند. فرآورده‌های نفتی سراسر قرمزرنگ است. شپنا و شتران دوباره صف فروش دارند، شبندر و شبریز هم چهار درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. شنفت با رشد دو درصدی تنها نماد سبز این گروه است. بانکی‌ها شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. وبصادر، وتجارت، وبلمت، وپارس و ونوین همگی در آستانه صف فروش هستند و تنها نماد سبز بانکی، وشهر است. صندوق‌های ETF سهامی، سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه‌ها، حمل و نقل، غذایی‌ها، ماشین آلات، زراعت، نهاد‌های مالی، عرضه برق و گاز و استخراج کانه‌های فلزی از گروه‌های سراسر قرمزرنگ بازار امروز هستند.
 
تشکیل صف فروش در ۴۰ درصد نماد‌ها
در ساعات ابتدایی بازار امروز در حدود ۲۵۰ نماد که ۴۰ درصد بازار را شامل می‌شوند، شاهد تشکیل صف فروش هستیم. در طرف مقابل تنها ۶۶ نماد معادل ۱۰ درصد بازار صف خرید دارند. مجموع ارزش صف‌های فروش امروز به حدود سه هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به روز گذشته افزایش دارد. ارزش صف‌های خرید روی هم رفته هزار میلیارد تومان است.
 
وتوصا؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار
نماد گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران برای دومین روز متوالی در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش وتوصا در نیمه معاملات امروز حدود ۱۵۳ میلیارد تومان است. کدما با صف فروش ۱۲۶ میلیارد تومانی در رتبه دوم و بترانس با صف فروش ۹۴ میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارند. کاما، خبمهن، چفیبر و دانا دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.
 
شستا؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

شستا تنها نماد شاخص‌سازی است که موفق شده بر روند نزولی بازار غلبه کند و در نیمه معاملات شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای این نماد هستیم. تا جایی که ارزش صف شستا به حدود ۱۴۳ میلیارد تومان می‌رسد. پارند با صف خرید ۴۳ میلیاردی در مقام دوم ایستاده و خموتور با صف خرید ۲۳ میلیاردی در رتبه سوم قرار دارد. کمند، پدرخش، فجام و سنیر دیگر نماد‌های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

منبع: فرارو