کدام دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند؟
مدارس برای برخی مقاطع بازگشایی می‌شود
قلم‌نیوز: سیدجواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس جلساتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود، چند تصمیم مهم گرفته و مقرر شد که از اول بهمن مدارس در پایه‌های اول و دوم ابتدایی و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به طور حضوری برگزار شوند و شیوه‌نامه‌های آن هم در حال تدوین است.

حسینی با اشاره به اینکه مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر امکان آموزش حضوری دارند، عنوان کرد: مدارسِ دانش‌آموزانِ با نیازهای ویژه به طور میانگین کمتر از ۵٠ نفر دانش‌آموز دارد. بنابراین امکان آموزش حضوری برای آنها میسر است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زیرساخت‌ها و آمادگی لازم برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود دارد، گفت: تجربه حضور دانش آموزان در مدارس را برای امتحانات نهایی سال گذشته و پایگاه‌های سنجش سلامت داشتیم که خوشبختانه گزارشی از ابتلا به کرونا را در چنین شرایطی نداشتیم. ضمن آنکه برگزاری کلاس‌ها تنها با ١٠ نفر دانش‌آموز خواهد بود.

حسینی با تاکید بر اینکه سلامت دانش آموزان اولویت ماست، تاکید کرد: در سراسر دنیا اولین محلی که با شیوع کرونا تعطیل شد مدارس بود و ما هم به این موضوع واقف بودیم و آن را اجرا کردیم، اکنون هم صرفا برای تعدادی از پایه‌ها این آموزش حضوری برقرار خواهد بود.

این مسئول گفت: در آموزش و پرورش عادی کمتر از ۶ درصد دانش آموزان در مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر درس می‌خوانند. پس این شرایط آموزش حضوری برایشان قابلیت اجرا دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اقدامات این وزارتخانه در ایام کرونا در خاورمیانه از سایر کشورهای منطقه بهتر بود، گفت: فعالیت و تلاش‌های معلمان و مدیران ما در این ایام چندین برابر قبل شده است و سعی داریم تا فرصت آموزش برای همه دانش‌آموزان فراهم باشد.

کدام مدارس بازگشایی می‌شوند؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتگویی با تسنیم درباره بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی توضیحاتی داد. رضوان حکیم‌زاده اظهار کرد: دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی با بازگشایی مدارس به کلاس درس خواهند رفت؛ یعنی فقط این دو گروه از دانش‌آموزان کلاس حضوری دارند.

وی افزود: کلاس‌های شایستگی فنی دانش‌آموزان هنرستانی هم در مناطق زرد و آبی برگزار خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آنها کمتر از ۵۰ نفر است و عمدتا در مناطق روستایی و عشایری قرار دارند، در وضعیت آبی (کم‌خطر) هستند و بنابراین بازگشایی مدارس و کلاس‌های درس حضوری را در این مدارس و مناطق داریم.

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که مدارس از چه زمانی پذیرای دانش‌آموزان هستند، گفت: باید شیوه‌نامه مربوطه تهیه شود تا پس از آن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی مدارس را داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان،