کرونا آزمایش تاریخی برای رهبران جهان بود
روحانی: مردم مراعات نکنند درگیر موج جدید کرونا خواهیم شد
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام فاطمیه، گفت: مردم علاقه‌مند بودند که در ایام شهادت سردار سلیمانی برای این عزیز، مراسم باشکوه‌تری در سراسر کشور برگزار کنند. از مردم تشکر می‌کنم ضمن ابراز احساسات پاک‌شان نسبت به این شهید، پروتکل‌های بهداشتی را در همه رده‌ها رعایت کردند.

وی افزود: موضوع کرونا یک بیماری عادی یا اپیدمی معمولی نبود بلکه پاندمی بود که تقریبا سراسر جهان را فراگرفت. کرونا یک آزمایش تاریخی برای کشورها و رهبران کشورها نیز بود. برخی از کشورها وقتی این اپیدمی شیوع یافته بود، فقط به فکر مسائل اقتصادی بودند و می‌گفتند به هیچ عنوان اجازه محدودیت‌های اقتصادی را نمی‌دهیم اما در نهایت، مردم و اقتصادشان را گرفتار کردند.

رئیس‌ جمهوری یادآور شد: در برخی از کشورها در آغاز این پاندمی که هنوز این ویروس به آن‌ها وارد نشده بود، کشورهای گرفتار و شیوه‌های مقابله را مسخره می‌کردند که بعد از مدت کوتاهی آن‌ها دومرتبه گرفتار شدند.

روحانی تأکید کرد: برخی از کشورها فکر می‌کردند با ایجاد شرایط پلیسی و قرنطینه سختگیرانه می‌توانند این ویروس را در زمان کوتاه کنترل کنند ولی بعد دیدند مثمرثمر واقع نشد و دیدند شرایط قرنطینه طولانی را نمی‌توانند اجرا کنند و ویروس دومرتبه فعال شد.

وی یادآور شد: برخی از رهبران پروتکل‌های بهداشتی از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را به باد مسخره می‌گرفتند. در میان این کشورها مردمی که همکاری بیشتری کرده، اعتماد بیشتری به رهبران‌شان داشتند و رهبران‌شان توجه به بیماری داشتند، موفق‌تر عمل کردند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در ایران موفقیت خوبی در برابر موج اول، دوم و سوم کرونا داشتیم، تاکید کرد: با فعالیت همه ارگان‌ها که به صحنه آمدند، موج سوم را سریعتر از آنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند، توانستیم آن را مهار کنیم و به جز چهار شهرستان، اغلب شهرستان‌ها، زرد و نارنجی هستند و با شرایط مساعد و مناسبی مواجه هستیم.

روحانی با بیان اینکه در موفقیت این کار نقش رهبری را باید همیشه مد نظر قرار بگیریم، اظهار کرد: رهبری از آغاز بر پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند و هم تکلیف شرعی و قانونی کردند که همه مراقبت کنند، خود ایشان نیز بیشتر از همه توجه کردند و مراعات کردند که در واقع الگوی تاثیرگذاری برای کشور و برای همه ما بود.

وی یادآور شد: در موجی که گرفتار آن بودیم، اروپا و آمریکا هم گرفتار بودند و آنها همچنان در مسیر تصاعدی این ویروس و بیماری هستند و به کنترل و مهار نرسیدند. این عمدتاً به خاطر این است که مردم ما در صحنه مسئولیت‌پذیر بودند، همکاری کردند و کادر درمان با همه قدرت به صحنه آمد و مخصوصاً افزایش تست‌ها بسیار تاثیرگذار بود که باعث شد شرایط را کنترل و مهار کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: رسیدن به روند کاهشی بسیار سخت و پرهزینه برای اقتصاد، فرهنگ، آموزش و روابط اجتماعی جامعه است و برای رسیدن به شرایط مناسب کار، خیلی نفس‌گیر است. کار درمان از یک سو، از طرف دیگر آنهایی که برای نظارت و مراقبت و کمک در جامعه فعال هستند و از سمت دیگر آنهایی که لحاظ اقتصادی خسارت می‌بینند. همه اینها بسیار پرهزینه و سخت و زمانبر است.

روحانی ادامه داد: برعکس آن هم شرایط مناسب بخواهد به دلیل عدم مراعات به خاطر مناسبت‌های خانوادگی یا ملی و مذهبی بهم بریزد این بار جبران آن بسیار سخت‌تر از قبل است.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر همه مردم همچنان مراقبت نکنند، احتمال دارد با موج دیگری در بهمن یا اسفند درگیر شویم، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که هزینه در اواخر بهمن و در اسفند از لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است چرا که تمام کسب و کار عده‌ای اواخر بهمن و اسفند است بنابراین باید شرایطی را به وجود بیاوریم که بهمن و اسفند شرایط مناسب‌تری باشد.

روحانی گفت: امیدواریم که فعالان اقتصادی ما هم در این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند و شب عید خوب و مناسبی را داشته باشیم و شرایطی باشد که مردم در ایام عید بتوانند سفر بروند چرا که شرایط مطلوب دلخواه ما است.

وی تأکید کرد: این شرایط مطلوب در صورتی امکان پذیر است که از امروز که سیزدهم دی ماه هستیم تا بهمن و اسفند مراعات کنیم. چرا که مسئله عادی انگاری یک معضل بزرگ برای ماه‌های آینده ما خواهد بود.

رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به شیوع کرونای جهش‌یافته در انگلستان گفت: ویروس جدید، ویروسی جهش‌یافته است که نام آن را می‌توان ویروس انگلیسی یا هر نام دیگری گذاشت. اگر ما مراعات نکنیم، دروازه‌ها را محکم نگیریم و این ویروس جدید وارد کشور شود با مشکل بسیار بزرگی مواجه می‌شویم و مجددا کنترل کردن این ویروس بسیار سخت است بنابراین باید خیلی مراقبت کنیم.

وی افزود: اکنون ایام سرد و زمستانی است. در این ایام اگر از بودن یا نبودن آنفلوانزا هم بگذریم خود به خود به خاطر سرما درها بسته می‌شود و خانواده‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و خطر ابتلا بیشتر است. بنابراین تقاضای من از مردم عزیز و همه آنهایی که مسئولیت نظارت و مراقبت دارند این است که با توجه و مراقبت بیشتر بتوانیم این ایام را بگذرانیم و اسفند و فروردین خوبی در انتظار ما باشد.