رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت:
روحانی: معیار ما برای تایید واکسن داخلی یا خارجی وزارت بهداشت است
قلم‌نیوز:حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: فردا آخرین روز سال میلادی است و روز جمعه نخستین روز سال ۲۰۲۱ است که امیدواریم برای همه کشورهایی که آغاز سال‌شان در این روز خواهد بود و کسانی که به حضرت عیسی(ع) اعتقاد دارند مانند ما مسلمانان، همه بتوانند از راه و شیوه آن بزرگوار بهره بگیرند. 

وی ادامه داد: سال میلادی ۲۰۲۰، سال سختی برای همه کشورهای جهان بود چرا که از آغاز این سال و حتی پایان سال ۲۰۱۹، گرفتار ویروسی شدند که در یک قرن گذشته بی‌نظیر بود. فرهنگ، آموزش، روابط اقتصادی جامعه دچار مشکل شدند. همه کشورهای دنیا از نظر اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و سلامت جامعه دارای مشکلات بزرگی هستند. ۱۰ ماه از این مسئله گذشته و وارد ماه یازدهم شدیم و  باید تلاش شود از این مشکل فاصله بگیریم؛ معلوم نیست و مشخص نیست در چه شرایطی بگوییم این مشکل پایان یافته است.

وی افزود: خوشحالیم کادر درمان و مردم و همه نیروها، بسیج و سپاه و... با همه توان و امکانات وارد صحنه شدند. از آنها و وزارت بهداشت تشکر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در سالی که فردا به پایان می‌رسد، با یک غم و درد روبه‌رو هستیم. ما سال گذشته با شهادت سردار بزرگ، در یک ترور وحشیانه روبه‌رو شدیم که توسط مقامات آمریکایی از جمله رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور که این دو از مسئولین این جنایت هستند، انجام شد و البته دیگرانی هم در این جنایت شریک و سهیم هستند.

وی ادامه داد: شهادت شهید سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی و انتقام از ملت‌های منطقه و استقلال کشورهای منطقه بود؛ انتقام از ملت‌های بزرگی بود که در برابر توطئه‌ها و صهیونیسم ایستادند و توطئه را شکستند. آنها نمی‌خواستند مسئله داعش اینگونه تمام شود؛ داعش مزدور صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بود. اینها وقتی زخمی شدند اسراییلی‌ها آن را به خاک خود برده و مداوا کردند و هر جا هم به اسلحه نیاز داشتند به آنان اسلحه دادند. کسی که از به هم‌ریختگی و ناامنی منطقه استفاده نخست را می‌برد، صهیونیست‌ها و بعد آمریکا هستند؛ از ناامنی یمن، سوریه، عراق، لبنان و افغانستان کسی جز صهیونیست‌ها نفع نمی‌برد.

وی افزود: همه کشورهای منطقه از ناامنی ضرر می‌کنند؛ آنان با ترور شهید سلیمانی می‌خواستند از مرد بزرگی انتقام بگیرند که در مقابل آنان به خوبی و با درایت می‌ایستاد. بعضی فکر می‌کنند سردار یک شجاع کم نظیر بود؛ این درست است اما تنها شهامت نیست بلکه درایت او هم مهم است. سلیمانی به معنای واقعی کلمه معتدل بود؛ نه در این خط بود و نه در آن خط؛ نه راست بود نه چپ؛ هیچ جناحی نمی‌تواند او را متعلق به خود بداند چون یک افتخار ملی بود؛ یک افتخار برای ملت ایران، ملت‌های منطقه و ملت‌های مسلمان است. آنها می‌خواستند این قهرمان ملی را بگیرند در حالی‌که اشتباه کردند و این قهرمان ابدی و تاریخی شد.

وی تاکید کرد: در شب‌های احیا، کسی خطی نمی‌شناسد هر کسی هر جا که یک مراسم باشکوهی هست، همه به آنجا می‌روند، آنجا خطی نیست و همه از چپ و راست و این جناح و آن جناح همه در کنار هم نشسته‌اند و خطی وجود ندارد. وقتی فصل حج فرا می‌رسد خطی وجود ندارد و همه برای مراسم حج می‌روند. در روز اربعین یا روز عاشورا ما به مراسم عزاداری می‌رویم و خطی وجود ندارد. شهید سلیمانی اینچنین بود، ملت و منطقه و اسلام و رهبری را می‌دید و اینطور نبود که به فکر این و آن یا به فکر این جناح و آن جناح باشد و این یکی از افتخارات بزرگ ما بود.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی فردی بود که نه به‌دنبال چیزی برای خودش بود و نه به‌دنبال مقام و موقعیت بود. من از یادم نمی‌رود آن لحظات اولیه‌ای که داعش آمد و بر موصل مسلط شد و شروع به حمله به سامرا، کاظمین، کربلا، نجف کردند، و زمانی که مشخص نبود عراق چه وضعیتی دارد، با همه اخلاص و وجود به صحنه رفت.  

رئیس‌جمهور گفت: سردار سلیمانی برای من تعریف می‌کرد که در آن شب‌ها به منطقه سبز رفته بود. بسیاری از افرادی که از مسئولین عراق بودند از این منطقه سبز فرار کرده بودند و کسی در این منطقه نبوده است.  شهید سلیمانی تک و تنها در این شرایط سخت با آن نیروهای مخلص آمدند، البته در عراق مردم به صحنه آمدند، مرجعیت فتوا داد و همه اینها در کنار هم قرار گرفت. زمانی که اربیل در حال سقوط بود همه اینها که در کردستان عراق شعار می‌دادند و شعار می‌دهند، همه فرار کرده بودند. در شرایطی که همه از اسم داعش می ترسیدند و فرار می‌کردند، ‌کسی که در شب و روز در بیابان‌های کردستان عراق تک و تنها همه نیروها را جمع می‌کرد سردار سلیمانی بود.  

وی ادامه داد: شهید سلیمانی واقعا حق بزرگی به گردن استقلال و ثبات این منطقه دارد؛ مراجع شریف و عتبات عالیات علیهم‌السلام حتما شهید سلیمانی را مورد لطف خاص خودشان قرار داده‌اند و خواهند داد. آن دو امام بزرگوار ما در سامرا و کاظمین، مولای ما امیرالمومنین، حضرت ابی عبدالله، مرجع شریف ۶ امام در آنجا بود و همه اینها در خطر بودند و اینها رحم نمی‌کردند. داعش همان کسانی بودند که سامرا را تخریب کرده بودند نه اینکه فقط گنبد، گلدسته و ضریح را تخریب کرده باشند. حتی قبر مطهر و سنگ قبر هم شکافته شده بود. اینها تا این حد بی‌رحم بودند که به هیچ اصولی معتقد نبودند. این افراد پرورش یافته استکبار و صهیونیست‌ها بودند و می‌خواستند منطقه را بهم بریزند و شهید سلیمانی نقش بزرگی داشت. البته آمریکایی‌ها و صهیونیستها از ابتدا از شهید سلیمانی عصبانی بودند.  

وی افزود: شما دست سردار ما را قطع کردید، باید پای شما را از این منطقه قطع کرد. تا وقتی در این منطقه حضور دارید، انتقام نهایی را نگرفتیم. وقتی پای شما در این منطقه قطع شود، ما انتقام نهایی را گرفتیم.  تا چند روز دیگر دوران حکومت این قاتل وحشی و دیوانه به پایان می‌رسد و کل تاریخ و حکومتش به زباله‌دان تاریخ می‌رود. از این مسئله بسیار خوشحالیم. البته این کار ما و ملت‌های منطقه نبود بلکه کار مردم آمریکا بود. مردم آمریکا فهمیدند او لیاقت ندارد و رقیبش را به قدرت رساندند. شرایط بعد از ترامپ شرایط بهتری برای مردم منطقه خواهد بود.  

روحانی با اشاره به بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی دو قطبی‌های کاذب در خصوص بودجه و بحث فروش نفت به ضرر کشور است؛ ما باید نفت‌مان را تولید و صادر کنیم زیرا این حق ماست. شما می‌گویید ما حق‌مان را پس نگیریم؟ صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت به معنای گرفتن حق ماست. نفت را نباید در بودجه جاری مصرف کنیم اما به هرحال باید نفت‌مان را بفروشیم و سپس سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: آنهایی که میگویند دولت مدیریت خود را نشان دهد، باید بدانند ما در شرایط جنگ اقتصادی یک روز حقوق کارمندان را به تاخیر نیانداختیم، همیشه سر ماه حقوق را دادیم. زمانی که بالاترین درآمد نفت را داشتیم حقوق کارمندان ۵ تا ۱۰ روز با تاخیر پرداخت می‌شد. اما در این دولت یک روز پرداخت حقوق‌ها به تاخیر نیفتاد. ما اگر نفت را بفروشیم، در توسعه کشور می‌آوریم؛ ما گفتیم هرآنچه بیش از سال‌های قبل نفت فروختیم، صرف توسعه کشور و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه می‌کنیم.

روحانی در ادامه موضوع واکسن کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: این چه حرفی است که گفته می شود واکسن را فقط در داخل تولید کنیم یا اینک فقط آن را وارد کنیم، مانند این است که در زمان جنگ می گفتند اسلحه فقط در داخل تولید شود یا اینکه فقط از خارج بخریم، ما آن زمان هم هر دو کار را کردیم، هم در داخل ساختیم و هم از خارج وارد کردیم، درمورد واکسن هم هر دو کار را انجام می دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح اینگونه مباحث درست نیست، گفت: تلاش برای ساخت واکسن داخلی تا رسیدن به نتیجه مطمئن ادامه دارد و اگر واکسن خارجی آماده است و می توانیم خرید و به مردم تزریق کنیم، تردید نخواهیم کرد و معیار ما هم در این مسیر وزرات بهداشت و نظر متخصصین است.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در جلسه روز چهارشنبه دولت با اشاره به پنج شنبه های افتتاح طرح های ملی و توسعه ای کشور، گفت: پنج شنبه گذشته شاهد افتتاح خوشحال کننده طرح های پتروشیمی در کشور بودیم و طرح های افتتاح شده پتروشیمی دراین دولت به عدد ۱۰ رسید که تا پایان دولت به ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی خواهد رسید.

رئیس جمهور افزود: در آغاز فعالیت دولت یازدهم تولید پتروشیمی کشور ۵۶ میلیون تن بود که تا پایان دولت دوازدهم  به ۱۰۰میلیون تن افزایش خواهد یافت و ارزش محصولات پتروشیمی از سال ۹۲ ، ۱۱ میلیارد دلار بود که تا پایان این دولت این رقم به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید که این افتخار برای حسن روحانی و این دولت نیست و یک افتخار ملی و برای همه مردم و کشور است که نباید از بیان آن دریغ کنیم.

وی ادامه داد: فردا در سی و نهمین هفته افتتاح طرح های ملی، طرح های مهمی در حوزه آب و برق از جمله یک سد بزرگ که سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه می رساند، افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه فردا چهل و ششمین سد ملی کشور در این دولت افتتاح می شود، گفت: تا پایان این دولت ، تعداد سدهای افتتاح شده به عدد ۵۷ خواهد رسید و این درحالی است که کل سدهای ساخته شده بعد از انقلاب تا سال ۹۲، ۱۲۵ سد بوده یعنی ۵۰ درصد سدهای ساخته شده در کشور در این دولت بوده که البته افتخار آن برای جوانان، مهندسان و متخصصین است که برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش می کنند.