جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه هشتم دی‌ماه ۹۹
بورس بالاخره صعودی شد
قلم‌نیوز: بورس بالاخره صعودی شد و برای اولین بار بعد از یک هفته شاهد رشد شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات هستیم. طوری که بعد از پایان ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار شاهد افزایش ۱۱ هزار و ۷۷۲ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به محدوده یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد هستیم. در این ساعات شاخص کل ۸۳ صدم درصد رشد کرده، اما شاخص هم‌وزن کاهش ۱۶ صدم درصدی را پشت سر گذاشته که نشان می‌دهد دیگر دوران پادشاهی شرکت‌های کوچک به پایان رسیده و حالا شاهد رشد قیمت سهام در نماد‌های شاخص‌ساز از جمله شستا، تاپیکو، شپنا، فملی، کچاد، شتران و شبندر هستیم.
 
آغاز روند صعودی در نمادهای بزرگ

به گزارش فرارو، در ساعات اولیه بازار امروز، از مجموع ۳۰۰ نماد بورسی معامله شدهریال وضعیت ۱۶۵ نماد نزولی است و شاهد افزایش قیمت سهام در ۱۳۵ نماد هستیم. موردی که نشان می‌دهد بازار امروز تا حد زیادی متعادل است، اما نماد‌های قرمزرنگ از نظر تعداد بیشتر هستند. در بازار فرابوس هم از مجموع ۲۳۰ نماد معامله شده در ساعات اولیه، ۱۱۲ نماد به رنگ سبز روی تابلو ظاهر شده‌اند و ۱۱۸ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند.
 
بررسی نقشه بازار در ساعات اولیه معاملات امروز نشان می‌دهد گروه محصولات غذایی که تا دیروز روند صعودی قابل توجهی را پشت سر گذاشته بود، امروز بیشترین حجم معاملات را شاهد است و روند اغلب نماد‌های این گروه به مدار نزولی افتاده است. خودرو و ساخت قطعات شروع خوبی دارند و شاهد افزایش قیمت سهام در اغلب نماد‌های این گروه از جمله خودرو، خساپا و خگستر هستیم. فرآورده‌های نفتی امروز همگی کار خود را با صف خرید شروع کرده‌اند و قیمت سهام شپنا، شبندر، شتران و شبریز پنج درصد رشد کرده است. دارویی‌ها به نقطه پایان روند صعودی خود رسیده و حالا همگی به جز دلر و کی‌بی‌سی قرمزرنگ شده و برای اغلب آن‌ها صف فروش تشکیل شده است. محصولات شیمیایی شرایط خوبی را تجربه می‌کنند و شاهد غالب بودن رنگ سبز در این گروه هستیم.

گروه فلزات اساسی گام‌های کوتاهی در روند صعودی برداشته و شاهد افزایش قیمت حداکثر دو درصدی در نماد‌های بزرگ یعنی فولاد، فملی، فروی و ذوب هستیم. سرمایه‌گذاری‌ها رفتار دوگانه‌ای از خود نشان می‌دهند. وتوصا، وساپا و وخارزم صف خرید و ونیکی، سدبیر و گوهران صف فروش فروش دارند. بانک‌ها شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند و با حجم معاملات پایین به رنگ قرمز درآمده‌اند. امروز خوش‌خوشان صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است. دولتی‌ها از جمله دارا یکم و پالایش هم سبزرنگ هستند و شاهد افزایش بیش از پنج درصدی قیمت واحد‌های صندوق پالایش هستیم. سیمانی‌ها، زراعت و بیمه‌ها گروه‌های قرمزرنگ بازار امروز هستند و در طرف مقابل شاهد رنگ سبز در گروه‌های هتل و رستوران، نهاد‌های مالی، رایانه، هولدینگ‌ها و حمل و نقل هستیم.
 
صف‌های خرید و فروش، برابر در تعداد

بررسی تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش در ساعات ابتدایی بازار امروز نشان می‌دهد ۱۰۸ نماد در صف خرید و ۱۱۰ نماد در صف فروش قرار دارند. هر دو گروه حدود ۱۸ درصد از بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند و از نظر تعداد یکسان هستند، اما از نظر ارزش تفاوت بیشتری دارند. طوری که ارزش کل صف‌های خرید به رقمی حدود دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان می‌رسد، اما ارزش صف‌های فروش حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.
 
وآذر؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان همچنان جایگاه خود را در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید بازار سرمایه حفظ کرده است. ارزش صف خرید وآذر امروز به حدود ۱۸۵ میلیارد تومان می‌رسد.

در مقام دوم نماد شپنا به چشم می‌خورد که بعد از اصلاح قیمت در هفته‌های گذشته، شاهد تشکیل صف ۱۴۴ میلیارد تومانی برای خرید سهام آن هستیم. سمگا هم با صف ۱۳۵ میلیارد تومانی در مقام سوم قرار دارد. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین می‌توان به وکبهمن و چخزر که به تازگی عرضه اولیه شده اند، قرن، خنصیر، ثفارس، سصفها، گکوثر، غگیلا و رافزا اشاره کرد.
 
بوعلی؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

نماد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا بعد از بازدهی بیش از ۵۰ درصدی از زمان عرضه اولیه، امروز اولین روز قرمزرنگ خود را شاهد است و حدود ۲۴۱ میلیارد تومان صف فروش در این نماد تشکیل شده که سنگین‌ترین صف فروش بازار به حساب می‌آید. صف فروش ۱۶۳ میلیارد تومانی برکت در رتبه دوم و صف فروش ۱۱۴ میلیارد تومانی غبهنوش در رتبه سوم قرار دارند. غپینو، دشیمی، غنوش، ولپارس، دی، شاروم، غصینو و کوثر دیگر نماد‌هایی هستند که برایشان صف فروش سنگین تشکیل شده است.

تعلیق وبملت، وبصادر و وتجارت

ناظر بازار امروز در اطلاعیه‌های جداگانه نماد‌های بزرگ بانکی از جمله وبملت، وبصادر و وتجارت را تعلیق کرد. علت این اقدام انتشار اطلاعیه کدال اعلام شده و در این اطلاعیه آمده «به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۲۱ دی‌ماه تعلیق می‌شود.» با تعلیق نماد‌های بزرگ بانکی، شاهد توقف روند صعودی شاخص بورس و افزایش فشار فروش در بازار بودیم.
 
رشد ۱۸ هزار واحدی شاخص بورس با پیشتازی شرکت‌های بزرگ

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه هشتم دی‌ماه با افزایش ۱۸ هزار و ۱۲۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۴۱ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۱.۲۸ درصد رشد کرد و شرکت‌های کوچک که به پایان روند صعودی‌شان رسیدند، با کاهش قیمت سهام روبرو شدند که نهایتا به عقب‌نشینی ۶۴ صدم درصدی شاخص هم‌وزن منجر شد. امروز نماد‌های فارس، شستا، تاپیکو، کگل، کچاد، شپنا و شتران بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند.
 
بررسی نقشه بازار در پایان معاملات امروز نشان می‌دهد امروز اغلب نمادهای بزرگ بازار سرمایه شرایط خوبی داشتند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، بیشتر نمادها به رنگ سبز درآمدند، هرچند این گروه نمادهای قرمز مثل ختور و خپارس هم داشت. محصولات شیمیایی بازار متعادلی را شاهد بودند. نمادهای بزرگ این گروه از جمله تاپیکو و فارس با صف خرید به کار خود پایان دادند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی گام‌های کوتاه صعودی برداشتند. در این گروه صندوق پالایش توانست هشت درصد افزایش قیمت را پشت سر بگذارد و بخشی از ضرر سهامدارانش را جبران کند. چراکه امروز نمادهای پالایشی عموما صف خرید داشتند. سهام شپنا، شتران و شبندر پنج درصد افزایش قیمت پیدا کرد و شبریز سه درصد رشد داشت. در گروه فلزات اساسی تعداد نمادهای قرمز بیشتر بود و نمادهای بزرگ از جمله فولاد، فملی و ذوب نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود پایان دادند. محصولات غذایی عموما قرمزرنگ بودند و نمادهای معدودی مثل غگرجی و غچین به صعود روزهای اخیر ادامه دادند. گروه دارویی‌ها به خصوص نمادهای کوچک اغلب صف فروش داشتند. هرچند دیران، دفارا، دبالک و دلر رشد قابل توجهی را تجربه کردند. سرمایه‌گذاری‌ها شرایط مشابهی داشتند. نمادهای کوچک اغلب قرمزرنگ بودند و در طرف مقابل، وخارزم، وتوصا، ومهان و وساپا تا پنج درصد رشد کردند. هولدینگ‌ها، حمل و نقل، استخراج کانه‌های فلزی، نهادهای مالی و هتل و رستوران از جمله گروه‌های سبز بازار و گروه بانکی، عرضه برق و گاز، بیمه‌ها، زراعت، ماشین آلات، ساخت محصولات فلزی، سیمانی‌ها و قندی‌ها از جمله گروه‌های قرمز بازار امروز بودند.
 
کاهش ارزش معاملات به کمتر از ۱۷ هزار میلیارد

معامله‌گران بورس امروز حدود ۸.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۴۶۰ هزار معامله به ارزش ۱۱ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر گرفتن معاملات پنج هزار و ۵۱۸ میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۱۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان می‌رسد که در کمترین سطح نسبت به یک هفته گذشته قرار دارد. امروز نمادهای شستا، خودرو، شپنا، خساپا، سیتا، خگستر و امین به ترتیب پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس و وسپهر، بپیوند، چخزر، زملارد، بگیلان، وپویا و زدشت به ترتیب پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار فرابورس بودند.